bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
مغازه‌دار بوشهری در واکنش به بلوکه شدن 48 ساعته وجوه خرید؛
کارت‌های بانکی در سال‌های اخیر با سرعت زیادی جایگزین پول نقد شده‌اند و خیلی زود خریداران و فروشندگان پذیرفتند که به‌دلایل مختلفی نظیر امنیت بالا، سهولت در حمل و نقل، تجربه خرید آسان و...، استفاده از کارت‌های هوشمند بانکی جایگزینی مناسبی خرید با وجوه نقد است.
بامداد جنوب- جواد شکریان:
کارت‌های بانکی در سال‌های اخیر با سرعت زیادی جایگزین پول نقد شده‌اند و خیلی زود خریداران و فروشندگان پذیرفتند که به‌دلایل مختلفی نظیر امنیت بالا، سهولت در حمل و نقل، تجربه خرید آسان و...، استفاده از کارت‌های هوشمند بانکی جایگزینی مناسبی خرید با وجوه نقد است. در همین راستا کارت‌های هدیه و کارت‌های خرید، خیلی زودتر از چیزی که فکرش را می‌کردیم جایگاه و محبوبیت ویژه‌ای در بین مردم پیدا کرد تا جایی که استفاده از این نوع خرید به یک امر عادی تبدیل شد و استفاده از پول نقد را به میزان قابل توجهی کاهش داد. از طرف دیگر رایج شدن استفاده از این کارت‌ها سبب شد، بانک‌ها هم از طریق حساب‌های بیشمار فروشندگان و اصناف که متصل به دستگاه‌های کارتخوان بودند منتفع شده و وجوه نقد به‌جای دست به دست شدن در بین مردم، به‌عنوان سپرده‌های قرض‌الحسنه نزد بانک‌ها بماند. نکته جالب توجه این‌که استقرار کارتخوان در فروشگاه‌ها و سودی که از این طریق نصیب آنها می‌شد آنقدر برای این بانک‌ها جذاب بود که به متقاضیان دریافت این دستگاه‌ها تسهیلات دو تا پنج میلیون تومانی اهدا کنند؛ با این حال، در سال‌های اخیر، بانک‌ها چندین‌بار قواعد کار را بر هم زده و قوانین جدیدی برای استفاده‌کنندگان از این کارتخوان‌ها به نفع خود وضع کردند تا از این طریق سود بیشتری از آن خود کنند. 

در همین زمینه، در آخرین اقدام سیستم بانکی، وجوه پرداخت شده از سوی مشتریان تا 48 ساعت به حساب فروشنده واریز نشده و در حساب آن بانک بلوکه می‌شود که با یک حساب سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد در نتیجه میلیاردها تراکنش مبتنی بر خرید در کشور و بلوکه شدن 48 ساعته این مبالغ، چه سرمایه‌ای از حساب اصناف به جیب بانک‌ها می‌رود.
پیش از این، به هنگام کشیدن کارت در دستگاه‌های کارتخوان، مبلغ کالا یا خدمات بلافاصله یا نهایتا تا ساعت 12 همان شب به حساب واریز می‌شد اما از ابتدای هفته جاری طی تصمیمی عجیب، این زمان به 48 ساعت افزایش یافته و در این مدت پول در حساب بانک می‌ماند.
از زمانی‌که شرکت‌های خصوصی وارد تولید و پخش دستگاه‌های کارتخوان یا (pos) شدند، به‌دلیل رقابت پیش‌آمده، در کوتاه‌ترین زمان به هر واحد صنفی یک دستگاه داده شد تا جایی که برخی بانک‌ها برای تشویق اصناف به استفاده از خدمات بانکی خود، با هر دستگاه تسهیلات دو تا پنج میلیون تومانی ارائه می‌دادند تا هرچه سریع‌تر استفاده از این تکنولوژی فراگیر شود اما در چند روز اخیر این معادله بر عکس شده است.
 به گزارش ایلنا، در هفته جاری واحدهای صنفی مختلف اقدام به جمع‌آوری دستگاه‌های خود کرده‌اند و در جواب مشتری بهانه می‌آورند که دستگاه خراب است یا شبکه ایراد دارد در حالی‌که در بسیاری مواقع، این موارد حقیقت ندارد.

در همین زمینه، یک مغازه‌دار بوشهری در گفت‌وگو با بامداد جنوب با اشاره به این‌که روز گذشته متوجه این مساله شدم که دستگاه‌های کارتخوان دیگر به‌صورت مستقیم پول را به حساب صاحب کارت منتقل نمی‌کنند، ادامه داد: تا به حال مشکلات اصناف کم بوده که حالا این مشکل را نیز اضافه کرده‌اند. فروشنده کالایی را تهیه کرده و به خریدار می‌فروشد، حال سوال من این است که نقش بانک در این فرایند خرید و فروش چه بوده است که باید از آن منتفع شود؟
وی با تاکید بر این‌که اگر این روال ادامه یابد، دیگر از دستگاه‌های کارتخوان استفاده نخواهیم کرد، تصریح کرد: برای بنده که فروشنده یک مغازه سوپرمارکت هستم و قیمت بیشتر اجناس مغازه کمتر از 10 هزار تومان است این مساله شدنی است و شاید برای مردم دشوار نباشد که از پول نقد استفاده کنند اما اگر اصناف دیگر مانند فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و طلافروشی‌ها و... هم بخواهند استفاده از این کارتخوان‌ها را تحریم کنند، بی‌شک مردم به زحمت زیادی می‌فتند.

یک مغازه‌دار دیگر با بیان این‌که پیش از این هنگام کشیدن کارت، مبلغ بلافاصله یا نهایتا تا ساعت 12 همان شب به حساب واریز می‌شد اما از ابتدای هفته، این زمان به 48 ساعت افزایش یافته و در این مدت پول در حساب بانک می‌ماند، تصریح کرد: بیشتر این دستگاه‌ها مستقیم به حساب جاری مغازه‌داران متصل بوده و از همان حساب چک صادر شده است. حال با این وقفه، در حالی‌که جنس فروخته شده و پول آن دریافت شده چک صاحب حساب در آستانه برگشت خوردن است.
 به‌گفته وی، در حال حاضر با توجه به مشکلات پیش‌آمده مردم مجبور هستند که از پول نقد استفاده کنند که همین امر باعث افزایش استهلاک پول می‌شود. این در حالی است ‌که دنیا به سمت پول‌های الکترونیکی می‌رود اما ما روال برعکس را در پیش گرفته‌ایم. در قانون اصناف مغازه‌داران هیچ الزامی بر استفاده از این دستگاه‌ها ندارند و باید با اتخاذ سیاست‌های تشویقی آنها را دعوت به استفاده از این دستگاه‌ها کرد نه این‌که 48 ساعت پول این قشر را به‌نفع بانک بلوکه کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: