bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد هشت‌ماهه ابتدایی سال 96 که به‌تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که وضعیت صنعت در استان بوشهر همچنان طبق روال سال‌های اخیر در حال سپری شدن بوده و نه‌تنها هیچ‌گونه رشدی در این آمارها برای استان دیده نمی‌شود..
رشد منفی بوشهر در تعداد، سرمایه و اشتغال جوازهای تاسیس صنعتیبامداد جنوب:
گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد هشت‌ماهه ابتدایی سال 96 که به‌تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که وضعیت صنعت در استان بوشهر همچنان طبق روال سال‌های اخیر در حال سپری شدن بوده و نه‌تنها هیچ‌گونه رشدی در این آمارها برای استان دیده نمی‌شود، بلکه نسبت به آمارهای مدت مشابه سال گذشته، با کاهش قابل توجهی نیز همراه بوده است.

همان‌گونه که در گزارش‌های پیشین روزنامه بامداد جنوب نوشتیم، استان بوشهر در سال‌های 93 و 94 از نظر جوازهای تاسیس که گام نخست سرمایه‌گذاری صنعتی محسوب می‌شود، در رتبه 28 کشور و از نظر تعداد صدور پروانه بهره‌برداری در رتبه آخر قرار گرفته بود. این استان در سال 94، تنها 150 جواز تاسیس صادر کرده بود که نسبت به سال قبل از آن یعنی 93 با تاسیس 190 مورد جواز، دارای رشد منفی 1/21 درصد بود. با این حال، سال گذشته با تغییر و تسهیل شرایط صدور این مجوزها، جوازهای تاسیس صادره استان بوشهر با رشد نسبی همراه شده و در هشت‌ماهه ابتدایی سال 95، با تجربه رشد 66 درصدی به 168 و تا پایان این سال به 211 فقره رسید. 
در سال جاری اما بار دیگر شاهد کاهش قابل توجه در آمارهای صنعتی استان هستیم. بر اساس این گزارش‌ها، استان بوشهر در هشت‌ماهه ابتدایی سال جاری از نظر تعداد جواز تاسیس صنعتی صادرشده، با قرار گرفتن در رتبه 27 کشور، کاهشی 5/6 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که در همین مدت استان‌هایی مانند خوزستان، هرمزگان و فارس در همسایگی بوشهر به‌ترتیب با رشد 3/19، 7/66 و 6/15 درصدی در صدور جوازهای تاسیس صنعتی همراه بوده‌اند. 
نکته جالب توجه این‌که با نگاهی به آمارها در می‌یابیم که بوشهر را نه با استان‌های صنعتی بلکه باید با استان‌هایی مانند کهکیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان‌های شمالی و جنوبی مقایسه کنیم که از نظر ظرفیت‌های صنعتی با استان بوشهر قابل قیاس نیستند. 

بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، استان بوشهر از نظر سرمایه‌گذاری این مجوزها نیز در هشت‌ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد منفی 6/57 درصدی یکی از منفی‌ترین رشدهای سرمایه‌گذاری کشور را از آن خود کرده است. در بخش پیش‌بینی ایجاد اشتغال نیز استان بوشهر وضعیت مناسبی در این طرح‌ها نداشته است تا جایی که بر اساس نتایج این آمارها، رشد این آیتم نیز برای بوشهر در سال جاری منفی بوده است.  
بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان آبان‌ماه سال جاری به‌ترتیب در استان‌های خراسان رضوی، یزد و فارس بیشترین و در خراسان جنوبی، خراسان شمالی و ایلام کمترین میزان جواز تاسیس صنعتی صادر شده است.

همچنین تا پایان آبان‌ماه سال جاری در مجموع ۱۲ هزار و ۱۸۱ فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش‌بینی سرمایه حدود ۱۲۸ هزار و ۴۴۹ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۲۷۹ هزار و ۸۹۸ نفر صادر شده است که در قیاس با مدت مشابه سال قبل، از افزایش 8/13 درصدی در تعداد، 8/45 درصدی در پیش‌بینی سرمایه‌گذاری و 3/20 درصدی در پیش‌بینی اشتغال خبر می‌دهد.
بنا بر اطلاعاتی که در اختیار ایسنا قرار گرفته است، بیشترین تعداد جواز صنعتی صادر شده به ترتیب به استان‌های خراسان رضوی (۱۱۶۵ فقره)، یزد (۹۴۴ فقره) و فارس (۸۶۶ فقره) تعلق دارد و کمترین تعداد جواز صنعتی صادر شده نیز به استان‌های خراسان شمالی (۶۰ فقره)، ایلام (88 فقره) و خراسان جنوبی (89 فقره) اختصاص یافته است.
این در حالی است که میزان جواز صادر شده تاسیس صنعتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معادل ۱۳۹ فقره در هشت‌ماهه سال جاری بوده که نسبت به ۶۳ فقره جواز تاسیس صادر شده در مدت مشابه سال قبل با رشد 6/120 درصدی همراه شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: