bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
عراق در سال‌های گذشته در کنار همه مصائب و مشکلاتی که تکفیری‌ها برای مردم این کشور رقم زدند شاهد ادامه رفتارها خشونت‌طلبانه و مزورانه امریکایی‌ها بوده است. عراقی‌ها در حالی از یوغ دیکتاتوری صدام خرسند بودند که تبعات اشغال کشورشان از سوی امریکایی‌ها دامنگیر آنها شد.
بامداد جنوب:
عراق در سال‌های گذشته در کنار همه مصائب و مشکلاتی که تکفیری‌ها برای مردم این کشور رقم زدند شاهد ادامه رفتارها خشونت‌طلبانه و مزورانه امریکایی‌ها بوده است. عراقی‌ها در حالی از یوغ دیکتاتوری صدام خرسند بودند که تبعات اشغال کشورشان از سوی امریکایی‌ها دامنگیر آنها شد. زمانی که در سال ۲۰۱۱ نیروهای امریکایی خاک عراق را ترک کردند، مردم این کشور گمان کردند که مشکلاتشان تمام شده است اما واشنگتن که به‌سادگی نمی‌توانست از عراق غنی از منابع و ثروت دست بردارد با ایجاد داعش دوباره به عراق بازگشت. علاوه بر تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضدداعش شاهد حضور نظامیان امریکایی‌ها و افزایش تدریجی آنها نیز بودیم. 

علاوه بر حضور نیروهای امریکایی در پایگاه عین الاسد و الحبانیه در الانبار، نیروهای امریکایی در راستای به اصطلاح جنگ با داعش در پایگاه القیاره در جنوب موصل و سد موصل و شمال آن و منطقه بلد در استان صلاح‌الدین و التاجی در شمال بغداد و «کی ۹م» و التون کوبری در کرکوک و نیز برخی پایگاه‌های دیگر در اقلیم کردستان عراق مستقر شدند تا آمار نظامیان امریکایی در عراق به بیش از شش هزار نفر برسد و بهانه‌هایی مانند آموزش نیروهای عراقی و نیز مبارزه با تروریسم را دستاویز این حضور قرار داده‌اند.

امریکایی‌ها بر اساس توافق استراتژیکی که با عراق امضا کرده‌اند در قبال هرگونه یورشی باید از بغداد حمایت می‌کردند اما عملا هنگامی‌که داعش در سال ۲۰۱۴ بخش‌های زیادی از این کشور را به اشغال خود درآورد و در آستانه رسیدن به بغداد بود فقط تماشاگر اوضاع بودند و هنگامی‌که با فتوای مرجعیت دینی و شکل‌گیری تشکل مردم‌نهاد حشد شعبی اجازه یورش بیشتر به تکفیری‌ها داده نشد دست به تشکیل ائتلافی نمادین به نام مبارزه با داعش زدند که بیش از آن‌که ضد تکفیری‌ها باشد ضد نیروهای عراقی بود. موضوعی که به‌ویژه از سال ۲۰۱۴ به بعد به یک پدیده تبدیل شده است بحث حملات نظامیان امریکایی به نیروهای عراقی و حشد شعبی در مناطق مختلف عراق است. سابقه حملات اشتباهی نیروهای امریکایی یا تحت رهبری امریکا در عراق قابل توجه است. در جریان عملیات نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل، رسانه‌های محلی از کشته شدن ۹۰ فرد و زخمی‌شدن ۱۰۰ نظامی ‌عراقی در نتیجه حمله اشتباهی نیروهای هوایی امریکا، خبر داده‌اند. 

پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، به‌نقل از منابع نظامی ‌امریکایی اعلام کرد که نیروی هوایی امریکا در دو نوبت و به اشتباه مرکز استقرار نیروهای ارتش عراق را در استان صلاح‌الدین در مرکز این کشور بمباران کرده‌اند که در اثر آن حدود ۷۵ سرباز عراقی جان باخته‌اند. این حملات در چارچوب حمله ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا علیه داعش صورت گرفته است. آن‌چه که تقریبا ویژگی مشترک بیشتر این حملات به ظاهر اشتباه است، تغییر معادله بر روی زمین به‌نفع شورشیان و گروه‌های تروریستی پس از وقوع حملات این‌چنینی بوده است. حمله اشتباهی امریکایی‌ها اگرچه اشتباه عنوان شده اما حقیقت آن است که صحنه عملیات‌ها را حداقل در کوتاه مدت به‌نفع نیروهای داعش تغییر داد. امریکایی‌ها هر گاه که سرکرده مهم داعش در تنگنا قرار گرفت؛ دست به تحرکاتی از جمله هلی برن زده یا در مناطقی که تروریست‌ها در محاصره قرار گرفته‌اند به شیوه‌های گوناگون از جمله حمله به مواضع نیروهای حشد شعبی و امنیتی عراق آنها را از مخمصه نجات داده‌اند. آخرین مورد از این حملات در ناحیه البغدادی در استان الانبار رخ داد که بر اثر آن شماری کشته و زخمی ‌شدند.

در جدیدترین جنایت، ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا، نیروی هوایی امریکا حشد العشایری و نیروهای امنیتی عراقی را در ناحیه البغدادی هدف قرار داد که بر اثر آن هفت نفر کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی‌ شدند. داعش در حالی به‌تازگی از جغرافیای عراق رخت بربسته که ایالات متحده امریکا به‌دنبال خالی کردن جای این گروه است و به تحرکاتی در غرب این کشور دست زده است در حالی که پس از غلبه بر داعش حضور نظامی ‌امریکا در عراق قابل توجیه نیست. پس از ویرانی‌ها و کشتار عظیمی ‌که داعش در عراق به راه‌انداخت هم اینک نوبت واشنگتن است که ملت عراق را آماج حملات ددمنشانه خود قرار دهد. 
در واقع یورش اخیر امریکا به ناحیه البغدادی و جنایتی که علیه نیروهای عراقی رقم زد ماهیت طرح امریکا در مرحله کنونی را آشکار کرد که هم‌زمان با برخی انفجارهای تروریستی در مناطق مختلف عراق است. این همسویی که میان شیوه‌های خصمانه علنی و جنایات و طرح‌های پنهان امریکا وجود دارد بر ادامه طرح امریکایی‌ها برای ایجاد هرج و مرج ویران‌کننده‌ای که با آمدن به عراق به راه‌ انداختند، تاکید دارد. نیروهای امریکایی گرچه در سال ۲۰۱۱ عراق را ترک کردند اما این عقب‌نشینی ظاهری بود و طرح‌های آنها به قوت خود باقی است. حملات نیروی هوایی امریکا در عراق که آخرین آن ناحیه البغدادی بود به سبب ضعف دولت در قبال حضور امریکایی‌ها در این کشور نیز هست. امریکایی‌ها به‌دنبال حضور در عراق و احداث پایگاه‌های نظامی ‌پس از پایان داعش هستند که این قابل توجیه نیست. جنایت جدید در البغدادی به سلسله جنایات نیروی هوایی امریکا از سال ۲۰۱۴ ضد غیرنظامیان و نظامیان عراقی افزوده می‌شود و نکته جالب این است که معمولا اعلام می‌شود که این حملات اشتباهی است و نه عذرخواهی از جانب نیروهای امریکایی صورت می‌گیرد و نه تحقیقی در این زمینه به عمل می‌آید. 
نیروهای امنیتی عراق در جریان مبارزه با داعش از سوی نیروی هوایی امریکا در جرف النصر، العلم و الانبار هدف قرار گرفتند و این با وجود عملیات نیروی هوایی ارتش عراق است که همواره پوشش لازم را برای نیروهای این کشور به عمل آورده است و نیازی به عملیات هوایی امریکایی‌ها نیست و این حملات امریکایی‌ها با هدف توجیه حضور طولانی مدت در عراق به‌ویژه پس از بی‌نیاز از آنها عملیات‌های نظامی ‌است.

این در حالی است که ناظران امور بر این باورند که این حمله عمدی با هدف نجات سرکرده خطرناکی بوده است که نیروهای عراقی آنرا بازداشت کرده‌اند. نیروهای عراقی بالگردهای پیشرفته‌ای در اختیار دارند که می‌تواند پوشش لازم را برای نیروهای این کشور تامین کند اما نیروهای امریکایی برای اینکه حضور نظامی‌ خود را در عراق توجیه کند در عملیات نظامی ‌مشارکت می‌کند و این با وجود درخواست نکردن طرف عراقی است. به اعتقاد ناظران امور این ضعف سیاسی در عراق است که زمینه را برای حضور نظامی ‌امریکا فراهم کرده است نه ضعف امنیتی. دولت عراق باید خواستار خروج نیروهای امریکایی یا مهار تحرکات آنها شود. از نگاه تحلیلگران آنچه آتش دوست نامیده می‌شود هر از گاهی نیروهای عراقی را هدف قرار می‌دهد. به هر حال این حادثه مشابه حوادث قبلی نقض‌کننده حاکمیت عراق و نادیده گرفتن عراقی‌هاست. نیروهای امریکایی حتی اگر با درخواست عراقی‌ها هم در عملیاتی شرکت کنند امیدی نباید داشت که آنها در راستای برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم آنگونه که ادعا می‌کنند گام بردارند بلکه در راستای کمک به تروریست‌ها حرکت خواهند کرد.

برچسب ها: سیاسی ، داعش ، برجام ، امریکا
نام:
ایمیل:
* نظر: