bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
وزیر نفت با اشاره به اهمیت پارس جنوبی برای کشور:
وزیر نفت روز گذشته در نشست خبری خود پاسخگوی خبرنگاران بود و در خصوص سنگ‌اندازی‌های داخلی و خارجی در راه جذب سرمایه‌گذار و عقد قراردادهای خارجی، سهمیه‌بندی بنزین، اهمیت پارس جنوبی و لزوم توسعه میادین مشترک، قرارداد توتال، اختلاس‌ها، ماجرای بابک زنجانی، مشکلات دستگاه‌های کارت‌خوان جایگاه‌های سوخت و..
فاز 11 پارس جنوبی طبق برنامه ساخته می‌شودبامداد جنوب:
وزیر نفت روز گذشته در نشست خبری خود پاسخگوی خبرنگاران بود و در خصوص سنگ‌اندازی‌های داخلی و خارجی در راه جذب سرمایه‌گذار و عقد قراردادهای خارجی، سهمیه‌بندی بنزین، اهمیت پارس جنوبی و لزوم توسعه میادین مشترک، قرارداد توتال، اختلاس‌ها، ماجرای بابک زنجانی، مشکلات دستگاه‌های کارت‌خوان جایگاه‌های سوخت و...، صحبت‌های مهمی را مطرح کرد.

این مقام مسوول در خصوص مذاکرات توسعه میادین مشترک با شرکت‌های داخلی و خارجی، گفت: جرات نمی‌کنیم اسم قراردادی که نزدیک به نتیجه‌گیری است را اعلام کنیم، زیرا می‌ترسیم کاری کنند که امضا نشود. هم‌اکنون ١٥٠ نفر درگیر مذاکرات برای امضای قراردادهای توسعه میادین هستند اما برای امضای قراردادها باید دو طرف راضی باشند. هرکسی با ایران یادداشت تفاهمی امضا می‌کند عده‌ای داخلی و خارجی می‌روند و می‌گویند این کار را نکن. خدا شر برخی خارجی‌ها را به خودشان برگرداند و داخلی‌ها را اصلاح کند.
وی در مورد مذاکرات درباره توسعه میادین، تصریح کرد: برای ایجاد اشتغال در کشور افزایش تولید نفت لازم است و ما باید از مذاکرات حمایت کنیم. وزارت نفت در مورد این موضوع به‌صورت جدی عمل می‌کند و ۷۰ درصد وقت فعال من صرف این قراردادها می‌شود. عمده بحث‌ها روی میدان‌های مشترک است. واقعا دشمن‌های بدی در منطقه و در سطح بین‌الملل داریم. این واقعا قبیح است که عده‌ای در کشور همان حرفی را می‌زنند که ترامپ می‌زند.

٧٠ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود
وی با اشاره به وضعیت تولید گاز در کشور با اشاره به این‌که در پایان سال ۱۳۹۱، میزان گازی که از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شد ٢٨٥ میلیون مترمکعب بود، این میزان در دی‌ماه سال گذشته به ٤٧٠ میلیون متر مکعب و در دی‌ماه سال جاری به ٥٥٣ میلیون متر مکعب رسید. بر این اساس، هم‌اکنون ٧٠ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود، این در حالی است که در برداشت از این میدان با قطر یا مساوی و یا جلوتر هستیم. سال آینده پنج فار ١٣، ٢٢، ٢٣، ٢٤ و قسمتی از فاز ١٤ به تولید می‌رسد.
زنگنه با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی با کنسرسیوم متشکل از توتال، سی‌ان‌پی‌سی و یک شرکت ایرانی، بیان کرد: این قرارداد طبق برنامه جلو می‌رود. همچنین قراردادهای متعددی با حدود ٢٠ شرکت ایرانی و خارجی در حال مذاکره است، ضمن این‌که طرح نگه‌داشت تولید به میزان پنج میلیارد دلار به شورای اقتصاد رفته است. این طرح به شرکت‌های داخلی ارجاع می‌شود و ٢٠ قرارداد و مناقصه امضا و اجرا می‌رود.
وزیر نفت در ادامه ، با بیان این‌که فروش داخلی محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۵، 1/5 میلیون تن بود، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این میزان به شش میلیون تن برسد. از طرف دیگر، خط صادراتی به عراق نیز آماده شده است. عراقی‌ها از طریق خط بصره آماده نیستند اما از خط نفت‌شهر ١٣ میلیون متر مکعب گاز صادر می‌شود. البته بسیاری مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما خریدار گاز هستیم. از ما نامه می‌خواهند که ما معمولا نامه نمی‌دهیم و تا دست کسی پول نبینیم با او صحبت نمی‌کنیم.

بررسی تاخیر در واریز پول بنزین به حساب جایگاه‌داران
این مقام مسوول با اشاره به مشکلاتی که در زمینه‌ واریز پول بنزین از سوی بانک به حساب جایگاه‌داران صورت گرفته، تاکید کرد: بانک مرکزی اقداماتی داشته که بر اساس آن پول با تاخیر به حساب دارنده واریز می‌شود. از آنجایی که جایگاه‌ها روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان گازوئیل و بنزین می‌فروشند و باید با شرکت پالایش و پخش هر ۴۸ ساعت یکبار تسویه کنند این تاخیر در واریز پول آنها را دچار مشکل می‌کند. البته رئیس بانک مرکزی به من اعلام کرد این تاخیر سه الی چهار ساعته است اما ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.

اختلاس از شرکت اکتشاف نشان از ضعف سیستم نظارتی دارد
زنگنه با اشاره به اختلاسی که از شرکت اکتشاف صورت گرفته، تصریح کرد: فردی که اختلاس کرده فرار کرده است و قوه قضائیه در حال پیگیری این موضوع است. من تاکنون در طول کارم ندیدم کسی در وزارتخانه‌ها از خزانه شرکت دزدی کند. برخی از این پول‌ها مربوط به سپرده شرکت‌ها و برخی دیگر از طرح‌های مدیریت اکتشاف بوده است. این موضوع نشان می‌دهد باوجود تعدد سیستم‌های نظارتی در آنها مشکل وجود دارد. این اختلاس هفت تا هشت سال ادامه داشته بدون این‌که هیچ کدام از سیستم‌های نظارتی متوجه شوند. امیدوارم بتوانند این فرد را به کشور برگردانند. البته ما هم تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم که اجازه ندهیم یک فرد برای مدت طولانی در یک سمت بماند.
زنگنه در ادامه در مورد آخرین وضعیت بدهی بابک زنجانی توضیح داد: دادگاه دو میلیارد یورو حکم داده است اما ما 5/1 میلیارد یوروی دیگر درخواست کردیم، زیرا از وی طلب داریم. تاکنون دو هزار میلیارد تومان از سوی بابک زنجانی به وزارت نفت داده شده که پول نقد نبوده است. بابک زنجانی هر روز می‌گوید آماده‌ایم که پول را بدهیم اما من باور نمی‌کنم پولی وجود داشته باشد.

به نظر من توتال در مذاکرات جدی است
وزیر نفت با تاکید بر این‌که به نظر من توتال در مذاکرات جدی است، گفت: امیدوارم توتال به تعهد خود عمل کند. فکر می‌کنم ظرف مدت کوتاهی کار را به پیمانکارها واگذار کند. ترامپ تلاش می‌کند شرایط را برای افرادی که می‌خواهند در ایران کار کنند بی‌ثبات کند. همین‌ که چهار ماه به چهار ماه برجام را تعلیق می‌کند باعث بی‌ثباتی می‌شود. نمی‌توان گفت تصمیمات ترامپ در تصمیم توتال و دیگر شرکت‌ها بی‌تاثیر است اما ما کار خود را انجام می‌دهیم. در خصوص پروژه سیراف نیز این پروژه نیمه‌تمام است اما در اتمام آن تاخیری رخ نداده است. از هشت پالایشگاه، هفت پالایشگاه آماده هستند که از خطوط اعتباری خارجی استفاده کنند. این کار طولانی است و حداکثر دو ساله به نتیجه می‌رسد.

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر این‌که ایران در هیچ کشوری پول بلوکه شده نفت ندارد، افزود: ایران از هند دو هزار و 400 میلیون یورو طلب داشت که ۹۰۰ میلیون یوروی آن پرداخت شده و مابقی پول هم طبق روند روشن و مشخصی قرار است پرداخت شود. در چین پول نفت ایران قفل نشده است، بلکه پول‌ها در بانکی می‌رود که خروج آن برای ما هزینه دارد. بارها در این زمینه مذاکرات سیاسی کرده‌ایم اما حل نشده است. به غیر از این دو موضوع پول نفت ایران در هیچ کشور دیگر بلوکه نشده است.
وی با اشاره به تصمیم مجلس شورای اسلامی‌ مبنی بر استفاده مجدد از کارت سوخت، اعلام کرد: وزارت نفت قانون مجلس شورای اسلامی را اجرا کرد، قانون گفته است باید سوخت با کارت ارائه شود؛ وزارت نفت هم اعلام کرد افرادی که کارت سوخت ندارند برای گرفتن آن اقدام کنند. این به معنی سهمیه‌بندی بنزین نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: