bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
سیدعباس صالحی در دیدار با روسای انجمن‌های هنری بوشهر:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز پایانی سفر خود (شنبه، 14 بهمن‌ماه) به بوشهر در نشستی صمیمانه پای صحبت اهالی رسانه و روسای انجمن‎های هنری این استان نشست تا از نزدیک در جریان دغدغه‌ها، مشکلات و چالش‌های هنرمندان بوشهری قرار بگیرد.
خانم ماحوزی برای پایتخت کتاب ایران جنگیدبامداد جنوب- الهام بهروزی:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز پایانی سفر خود (شنبه، 14 بهمن‌ماه) به بوشهر در نشستی صمیمانه پای صحبت اهالی رسانه و روسای انجمن‎های هنری این استان نشست تا از نزدیک در جریان دغدغه‌ها، مشکلات و چالش‌های هنرمندان بوشهری قرار بگیرد. اجرای این نشست بر عهده عبدالرحمن برزگر، رئیس انجمن سینما جوانان بوشهر بود که خیلی مسلط نظم این جلسه را در اختیار گرفت. پس از قرائت قرآن و طنین‌انداز شدن سرود جمهوری اسلامی ایران، حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به دعوت مجری برنامه به روی سن رفت و دقایقی به ایراد سخن پرداخت. ماحوزی در بخشی از سخنان خود به نگاه ویژه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان‌ها اشاره کرد و گفت: دکتر صالحی از همان زمانی که معاونت فرهنگی وزارت را عهده‌دار بود، به استان‌ها توجه داشته و همیشه این جمله را می‌گوید که «ایران، تهران نیست، باید به استان‌ها توجه و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری آنها شناسایی و تقویت شود» و بحق که در دوران وزارت هم همین نگاه ویژه را دارد و حمایت‌ همه‌جانبه‌ای از فعالیت‌های هنری و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی استان‌ها دارد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان سخنانش از سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرد که به روی سن بیاید و پای درددل هنرمندان و اهالی رسانه این استان بنشیند. 

مطبوعات استان بوشهر یارانه مناسب دریافت نمی‌کنند
پس از استقرار وزیر ارشاد در جایگاه تعیین‌شدن، برزگر از مازیار هوشمند، رئیس خانه مطبوعات استان دعوت کرد تا به‌نمایندگی از اهالی رسانه سوالات و دغدغه‌های نشریات هم‌استانی را مطرح کند. هوشمند در این نشست به اختصاص نیافتن یارانه مناسب به رسانه‌ها و به‌ویژه مطبوعات استان بوشهر اشاره کرد و گفت: نشریات استان بوشهر کمترین سهم را در دریافت یارانه‌های مستقیم، بیمه، طرح اشتراک، یارانه حمایت از پیگیری اقتصاد مقاومتی و طرح خرید نشریات برگشتی دارند. مازیار هوشمند همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به آگهی‌های شرکت‌های نفتی اشاره و بیان کرد: نرمی و مماشات و گاه همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستگاه‌های متخلفی که طبق قانون موظف شده‌اند آگهی‌های خود را از طریق ادارات آن وزارتخانه منتشر کنند، به چه علت است. این مساله موجب نادیده گرفته شدن حق اهل فرهنگ و رسانه استان شده است. چهار سال است با دستور یک مدیر میانی در وزارت نفت، همه دستگاه‌ها و شرکت‌های نفتی از دادن آگهی‌های خود به مطبوعات محلی منع شده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نخست به پرسش دوم رئیس خانه مطبوعات استان بوشهر پاسخ داد و گفت: در ارتباط به این‌که چرا تقسیم آگهی‌های دولتی میان رسانه‌ها و مطبوعات به‌صورت قانون در نمی‌آید، حرف بسیار درستی است. در استان بوشهر بر اساس گزارشی که به من داده‌اند تنها ۴۶ آگهی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان به نشریات مکتوب منتقل و ۴۰۰ آگهی هم خارج از مسیر اداره ارشاد به نشریات داده شده است. البته خانم ماحوزی در این زمینه به‌منظور جلوگیری از بی‌قانونی نامه‌نگاری‌هایی هم با وزارت ارشاد، هم استانداری و هم جاهای دیگر داشته که این نشان می‌دهد اقدامات صورت گرفته چندان موثر نبوده است! دوستان دیگری هم نامه‌نگاری‌هایی با وزیران به‌خصوص وزارت صنعت و معدن، وزارت نفت و دیگر وزارتخانه‌ها صورت داده‌اند که امیدواریم موثر باشد. حال ما دو مسیر را برای تحقق این قانون در نظر گرفته‌ایم. البته در حال حاضر سوای این‌که این قانون خوب است یا بد می‌خواهیم راجع به اصل قانون حرف بزنیم و جنبه اجرائی آن را مدنظر قرار بدهیم. من در این‌باره از خانم ماحوزی خواسته‌ام که به استانداری نامه بدهند و به‌تبع آن، استاندار هم به نهادهای تابعه نامه بدهد و آنها را ملزم به رعایت این قانون کند. خود من هم به وزیران مربوط نامه‌های اولیه را داده‌ام و دوباره این مهم را پیگیری خواهم کرد. اگر این اتفاق در استان شما و کشور رخ ندهد، به‌طبع سازمان بازرسی می‌تواند به این قضیه ورود کند تا این مسیر قانونی بتواند به حیات خود ادامه دهد.
سیدعباس صالحی در پاسخ به سوال اول هوشمند نیز توضیح داد: همان‌طور که می‌دانید یکی از کارهای بسیار خوبی که در دولت قبل افتاد، شفافیت در حوزه تخصیص یارانه‌ها بود که آن را در سایت در معرض دید عموم گذاشت. در رابطه با مشکلات یارانه مطبوعات استانی اگر مستنداتی به من ارائه شود، حتما پیگیری خواهم کرد تا ادامه‌دار نشود.

اتفاقات خوب تئاتری نتیجه ثبات مدیریت تئاتر کشور است
سپس جهانشیر یاراحمدی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان پشت تریبون قرار گرفت و با تاکید بر ثبات مدیریت تئاتر کشور گفت: طی سه سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی در تئاتر استان‌ها رخ داده است که با سیاست‌های خوب مدیران تئاتری در این چند سال ممکن شده و نتیجه آن را نیز در جشنواره تئاتر امسال مشاهده کردید که از جمله این سیاست‌ها می‌توان به تغییر روند شکل‌گیری انجمن‌های تئاتر از حالت انتصابی به انتخابی، حمایت از اجراهای عموم آثار هنرمندان در استان‌ها، حمایت از نویسندگان و پژوهشگران حوزه تئاتر در استان‌ها و... اشاره کرد. حال انتظار می‌رود حمایت از این هنر را جدی‌تر دنبال کنید.

یاراحمدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که می‌دانیم واگذاری مجتمع‌های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی اقدامی قانونی است اما با توجه به بضاعت اندک این حوزه خواستار بازبینی در این قانون هستیم که پلاتوهای نمایش به انجمن‌ها واگذار شوند و هنرمندان بتوانند از این فضاها برای تمرین و نمایش آثار خود، بهتر و بیش از پیش استفاده کنند. وی همچنین در پایان از وزیر ارشاد خواست که با برگزاری جشنواره تئاتر «خلیج فارس» در بوشهر موافقت کند.
صالحی نیز در پاسخ به نخستین مطالبه یاراحمدی، گفت: در ارتباط با بحث حمایت از حوزه تئاتر حتما این عرصه مورد حمایت جدی قرار خواهد گرفت. من در ایام برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هم در بازدیدهایی که از این رویداد داشتم و هم در اختتامیه گفتم، این مسیری که تئاتر استانی ما طی کرده، یکی از مزیت‌های هنری ماست که به‌منظور ارتقای رویدادهای فرهنگی‌ در استان‌ها از لحاظ کمی و کیفی صورت گرفته است. حتما مسیر مدیریتِ هنرِ تئاتر با همین رویه ادامه پیدا خواهد کرد و اصلِ قدردانی، تقویت و حمایت بیشتر هنرمندان در دستور کار قرار گرفته است. به‌طور قطع ما با یک نگاه انتخابی یا یک نگاه از پایین به بالا می‌توانیم در هنر تئاتر، یک‌ روند جدی و سطح بالایی را ایجاد کنیم.
وزیر ارشاد در خصوص برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر خلیج فارس تاکید کرد: برگزاری این جشنواره منوط به بررسی ابعاد و زمینه‌های برگزاری آن است و اکنون نمی‌توان در این خصوص قول خاصی داد. 

وی در پاسخ به سومین پرسش رئیس انجمن‌ هنرهای نمایشی استان هم خاطرنشان کرد: راجع به مجتمع‌های فرهنگی و هنری باید بگویم که هم‌ رئیس‌جمهور محترم و هم دولتمردان اجماع نظر بر این اصل دارند که دولت از موضع تصدی‌گری پرهیز کرده و این بنگاه‌ها به بخش خصوصی سپرده شود. از این‌رو، همه ما مکلف هستیم که طبق قانون این پروسه را دنبال و اجرائی کنیم تا صدمات و آسیب‌های وارد شده را خنثی کنیم و بتوانیم به‌سلامت از چالش‌ها عبور کنیم. در همین یک ماه قبل به‌خاطر گزارش‌های رسیده، یک هم‌اندیشی با حضور مدیران استانی برگزار شد که در آن مباحثی هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ انتقادی مطرح شد. این نشست یک‌روزه، راجع به همین مساله بود که دستورالعمل این واگذاری‌ها مورد تجدیدنظرِ عملی قرار بگیرد تا ما قادر باشیم فضای این واگذاری‌ها را به نفع انجمن‌ها به اتمام برسانیم. در این نشست مواردی از قبیل این‌که اسکان انجمن‌های هنری در این مجتمع‌ها رایگان شود نکاتی دیگر که توام با یک نگاه غیرمنفعت‌گرایانه است، بیان شد، چون دولت تاکید کرده که ما باید تصدی‌گری خودمان را کاهش بدهیم اما منافع و مصالح انجمن‌های مختلف هنری از قبیل موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و غیره را مدنظر داشته باشیم؛ بنابراین ما هم در تلاش هستیم که این دستورالعمل نهایی شود. از آقای قیاسی، مدیرکل هماهنگی استان‌ها هم می‌خواهیم به‌محض نهایی شدنِ این دستورالعمل‌ها، آنها را به‌تمامی استان‌ها بفرستد و اگر انجمن‌ها در استان‌ها هم نگاه انتقادی یا نظر اصلاحی به این موضوع دارند ما از آن استقبال خواهیم کرد.

شورای فرهنگ عمومی باید فرصتی برای تصمیم‌سازی باشد
در ادامه عباس عاشوری‌نژاد، رئیس شورای پژوهشی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به بیان دغدغه خود پرداخت و گفت: همان‌طور که می‌دانید شورای فرهنگ عمومی سه وظیفه بسیار مهم به عهده دارد که عبارتند از: وضعیت‌شناسی، برنامه‌ریزی و هم‌افزایی. جلسات این شورا در استان بوشهر برگزار می‌شود و ما با دو مورد نخست مشکلی نداریم، چون مسائل فرهنگی را کاملا می‌شناسیم و می‌دانیم اما درست آنجایی که باید سازمان‌های مختلف ورود کرده و هم‌افزایی فرهنگی و حمایت معنوی و مالی صورت بگیرد، این حلقه قطع می‌شود. یعنی ما در زمینه تصمیم‌سازی مشکل داریم و کاش تدبیری اندیشیده شود که این مساله حل شود.
صالحی در این زمینه نظر این استاد دانشگاه را تائید و ابراز امیدواری کرد که این شورا مکانی باشد برای تصمیم‌سازی به‌منظور هم‌افزایی فرهنگی در راستای تعالی فرهنگ جامعه. 

قدردانی از بزرگان عرصه هنر دغدغه ذهنی من است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست با بیان این‌که از اساتید حوزه تئاتر در استان‌ها به‌صورت ویژه قدردانی کرده و از آنها حمایت می‌کنیم که البته این موضوع مختص به تئاتر نیست، بلکه در همه سطوحِ هنری، این رویه را پیش خواهیم گرفت، افزود: در همین دوره، هم دغدغه‌های ذهنی خودم و هم سایر دوستان این است که از بزرگان عرصه هنر، قدردانی شود؛ به‌خصوص آنهایی که نمادهای هویتِ هنریِ استان‌ها هستند بیشتر مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرند، زیرا ما به هر میزان شناسنامه این نمادها را پررنگ‌تر کنیم، سطح کیفی و کمّی هنرهای استان‌ها را ارتقا داده‌ایم. 
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه پیام عسلویه در خصوص این‌که چرا محسن شریفیان با وجود اجراهای متفاوتی که در خارج از استان و کشور دارد، اجازه اجرا در زادگاه خود را ندارد، توضیح داد: ما از کسانی که در حوزه موسیقی محلی فعال هستند، هم به‌نحوی قدردانی و حمایتِ ویژه می‌کنیم.

صالحی همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره تسهیلات رفاهی خبرنگاران، گفت: برای تسهیلات رفاهی و شغلی خبرنگاران هم برنامه‌هایی صورت گرفته است؛ در دوره دولت قبل بحث بیمه خبرنگاران به‌طور جدی دنبال شد، از این‌رو، این یارانه‌ای که به روزنامه‌ها می‌دهیم وقتی می‌تواند مفید باشد که مساله بیمه آنها برطرف شود. با این نگاه به مطبوعات و مکلف کردن آنها به این موضوع که همکاران خبرنگاران خود را بیمه کنند، پیش رفته‌ایم. بخشی از این مبلغ را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی دیگر را خود کارفرما و نهاد مطبوعاتی متحمل شده تا با این روند بتوان یکی از دغدغه‌های عمده اصحاب مطبوعات را رفع کرد. بنابراین تلاش‌های صورت گرفته، باعث شده تا تعداد قابل ‌توجهی از خبرنگاران با همین رویکرد، مشکل بیمه‌شان حل شود که البته الان در حال رفع این مساله در ابعاد گسترده‌تری هم هستیم. همچنین درباره پاره‌ای از مسائل و مشکلات دیگر هم در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم آنها را هم به امید خدا حل کنیم، زیرا در زمانی که ما مورد تهدید رسانه‌های بیرونی هستیم، حمایت و پشتیبانی از رسانه‌های داخلی -که در مرکز آن خبرنگاران و مطبوعاتی‌های وطنی هستند- پروژه بسیار مهم و ویژه‌ای است که حتما ما آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه بامداد جنوب در خصوص این‌که آیا زمینه ساخت یک سالن کنسرت استاندارد در این استان در دوره وزارت شما میسر می‌شود، توضیح داد: ساخت سالن استاندارد برای اجرای صحنه (کنسرت) را در فهرست برنامه‌های اجرائی خود گذاشته‌ایم که در قالب همین تفاهمنامه‌ای که با استانداری منعقد می‌شود، ۱۸ میلیارد تومان را برای ساخت و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی در استان لحظ کرده‌ایم که بخشی از آن مربوط به تامین بودجه ایجادِ همین سالن‌هاست. امیدواریم که با پیگیری‌های لازم این مشکل هموار شود تا قادر باشیم بخشی از دغدغه‌ها را پاسخ دهیم.

از طرح توریست قرآنی استقبال خواهیم کرد 
صالحی همچنین در پاسخ به مطالبه شاه‌حسینی، رئیس هیات‌های قرآنی در خصوص اجرائی کردن طرح توریست قرآنی و اسکان موسسات قرآنی در مدارس یا ورزشگاه‌ها نیز توضیح داد: یکی از رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که بین معارف اسلامی و حوزه هنر ارتباط عمیقی برقرار شود. استفاده از ظرفیت طرح توریست قرآنی را پس از بررسی ابعاد آن حتما در برنامه‌های خود قرار خواهیم داد. متاسفانه ما در حوزه توریسم فقط از توریسمِ سیاحتی بهره می‌بریم. این در حالی است‌که ایران ظرفیت تولید توریسم‌های بسیار متنوعی را دارد. توریسم ادبی یک فرم بسیار موردتوجه است. توریسم زیارتی یا توریسم دینی در جامعه ما می‌تواند قابل‌اعتنا باشد. توریسم عرفان و تصوف ایرانی می‌تواند یکی از پایه‌های پرجاذبه صنعتِ توریسم در جهان باشد؛ بنابراین توریسم قرآنی هم با همین نگاه می‌تواند مورد ویژه‌ای برای جذب و سرمایه‌گذاری باشد.

دکتر ماحوزی برای پایتخت کتاب شدن بوشهر بسیار تلاش کرد
در بخش دیگری از این نشست عبدالرحمن برزگر به‌عنوان رئیس انجمن سینما جوانان استان بوشهر به روی سن آمد و مطالبات خود را به این شرح بیان کرد: هنرمندان در تولید آثار خود با مشکلات عدیده‌ای از جمله مشکلات مالی فراوان روبه‌رو هستند و نیاز به حمایت مالی دارند. منظور ما میلیارد و چند صد میلیون نیست. ما با وزارت نفت سر و کار نداریم با وزارتی سر و کار داریم که زبان گویای فرهنگ و تمدن ایران است. اکنون به جایی رسیده‌ایم که آثارمان در خانه خاک می‌خورد. سال 96 بوشهر «پایتخت کتاب ایران» نام گرفت اما چند کتاب از نویسندگان این استان به چاپ رسید؟ چند اثر خریداری شد؟ چند المان هنری در سطح شهرها احداث شد و... من مثل بچه‌ای می‌مانم که از پدرش دوچرخه می‌خواهد و زیر بار هم نمی‌رود که پدرش بگوید ندارم یا شما بگویید ردیف بودجه نداریم. هنوز تخصیص یا مبادله نشده و سهم نفت به ما نرسیده است.

وزیر ارشاد در پاسخ به وی گفت: در طرح پایتخت کتاب ایران، اگر که ملاک بالفعل بودن باشد، بی‌شک تهران و قم همیشه در صدر هستند. از این‌رو، موضوع و اصل در این طرح این بود که چقدر ایده‌های نو و مبتکرانه در شهرها و استان‌های ایران می‌توانند در زمینه توجه به کتاب و کتابخوانی قابلیت ارائه داشته باشند. بیشتر در آن نوعی رقابت در خلق ایده‌های تازه و اجرائی مطرح است. پس انتظار داریم که همه عزیزان از این عنوان در شهر بوشهر، حمایت و پشتیبانی کنند! چراکه دوستانی از بیرونِ استان، ما را در معرض سوالاتی قرار می‌دهند که مثلا چرا بوشهر به این عنوان دست‌ یافته است؟ خُب، بوشهر سه سال با طرح‌ها و ایده‌های ناب و بِکر، نامزد این عنوان بود و بالاخره به این عنوان هم دست‌یافت. در رابطه با پایتخت کتاب شدن بوشهر، خانم ماحوزی انصافا برای این عنوان جنگیدند و بسیار تلاش کردند که جای سپاس و تشویق بسیار دارد.
احمد حمیدیان، امرالله اسمعیلی و... از جمله افرادی بودند که در این نشست مطالبات انجمن‌های متبوع خود را مطرح کردند و صالحی در پایان به این خواسته‌ها با حوصله پاسخ گفت و بر راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی، کتابخانه تخصصی هنر، نگارخانه و... در استان بوشهر تاکید کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: