bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
به‌دنبال از بین رفتن تعدادی از سگ‌ها در بوشهر؛
بیش از هر جانداری یار مردمان است و زودتر از هر جانداری با آدمی انس می‌گیرد و با خوی و عادت وی آشنا می‌شود، کهن‌ترین جانوری که رام آدمی گردید، همین سگ است. کسانی که فقط سگ‌های یله و رها را در کوچه‌های شهر، بی‌پناه و بی‌خوراک و گرسنه دیده‌اند نمی‌توانند ارزش این جانور را دریابند و به هوش و مهر و وفای وی پی ببرند..
بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:در کمپ سگ‌ها چه می‌گذرد؟
«بیش از هر جانداری یار مردمان است و زودتر از هر جانداری با آدمی انس می‌گیرد و با خوی و عادت وی آشنا می‌شود، کهن‌ترین جانوری که رام آدمی گردید، همین سگ است. کسانی که فقط سگ‌های یله و رها را در کوچه‌های شهر، بی‌پناه و بی‌خوراک و گرسنه دیده‌اند نمی‌توانند ارزش این جانور را دریابند و به هوش و مهر و وفای وی پی ببرند...» اینها بخشی از جملات کتاب فرهنگ ایران باستان از استاد پورداوود است که بیانگر ارتباط انسان‌ها با حیوانات و در مقاله‌ای که به چند سطری از آن اشاره شد، درباره سگ به رشته تحریر آمده است. 

مطالعه کتاب فرهنگ ایران باستان، رجوع به قرآن درباره رعایت حقوق حیوانات و آثار دیگری همچون کتاب خواص‌الحیوان از جمله منابعی هستند که اهمیت حیوانات، نوع ارتباط بشر با حیوانات و گذر زمان را در چگونگی تداوم این ارتباط نشان می‌دهند. سگی که در گذشته نقش بسیار مهم و حیاتی در چرخه طبیعت به ویژه برای انسان‌ها بر عهده داشته امروز اما خوار و ذلیل شده و گرسنگی و مرگ حکایت تلخ زندگی آنها در همجواری با انسان‌هاست؛ انسان‌هایی که روزگاری چرخ حیاتشان بدون حیوانات و به خصوص سگ نمی‌چرخیده، امروز خود را بی‌نیاز از حیوانات می‌دانند و به اذن خود دست به کشتار آنها می‌زنند. 
پس از تلاش‌های دوستداران طبیعت و حامیان حیوانات، با همکاری شهرداری کمپ جمع‌آوری و نگهداری سگ‌ها در بوشهر راه‌اندازی شد که اتفاق مسرت‌بخش و امیدوارکننده‌ای را تداعی می‌کرد و قطعا در ابتدای راه نمی‌توانست کامل و بی‌نقص باشد اما آنچه با گذشت زمان ثابت شد، این است که اگر نواقص و کاستی‌های کمپ در اسرع وقت تامین نشود، کمپ مورد نظر بستر نابودی سگ‌ها را فراهم می‌کند و قتلگاه آنها می‌شود نه محمل و مامن امنی برای حیوانات بی‌دفاعی که چشم به نیکی‌ها و انسانیت بشر دوخته‌اند. 

تنها 2-3 سگ از بین رفته‌اند/قرارداد عقیم‌سازی و سرکشی داریم
روز گذشته تصاویری از سگ‌های تلف شده در شبکه‌های مجازی دست به دست و زمزمه بیماری ویروسی سگ‌ها دهان به دهان شد. برای بررسی این مساله با رئیس سازمان پسماند شهرداری بوشهر گفت‌وگو کردیم. شجاعی‌پور در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که چه تعداد سگ از بین رفته‌اند و آیا بر اثر بیماری ویروسی بوده یا خیر، تصریح کرد: تعداد 2- 3 سگ بر اثر سرماخوردگی از بین رفته‌اند که امری طبیعی است و هیچ بیماری خاصی در سگ‌ها مشاهده نشده است. دکتر دامپزشکی که با ما قرارداد دارد، طی زمان‌های مشخصی به کمپ سرکشی می‌کند و برای این مورد نیز به کمپ سرکشی کردند که به جز سرماخوردگی مورد دیگری گزارش نشد. علاوه بر این، ماهی 2-3 بار سمپاشی انجام می‌شود و روند واکسن‌زنی سگ‌ها نیز طبق ضوابط صورت می‌گیرد که جای نگرانی نیست. 
شجاعی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا در قرارداد دکتر شمسیان، سرکشی به کمپ لحاظ شده یا خیر، افزود: بله. این قرارداد هم برای سرکشی به کمپ و هم برای عقیم‌سازی است. 

قرارداد فقط برای عقیم‌سازی است
در ادامه با دکتر شکیب شمسیان گفت‌وگو کردیم. وی با بیان این‌که در قراردادش تنها موضوع جراحی عقیم‌سازی در تعداد محدود با جنسیت نر لحاظ شده، به بامداد جنوب گفت: این قرارداد به تازگی منعقد شده و روز گذشته قرار بود جلسه‌ای با پسماند داشته باشیم که خود پسماند به علت همزمانی با جلسه دیگری، این نشست را لغو کردند. 

وی در پاسخ به این سوال که براساس گفته‌های رئیس سازمان پسماند شما برای بررسی فوت سگ‌ها به کمپ سرکشی کرده‌اید، خاطرنشان کرد: قراداد من فقط مربوط به جراحی عقیم‌سازی است و من پیش از این به کمپ سر زده‌ام اما برای این موضوع خاص نه سرکشی نداشته‌ام. چند نفر از حامیان حیوانات یکی از سگ‌ها را برای معالجه نزد من آوردند، چون گمان می‌کردند بیماری عفونی باشد اما سگ‌ها فقط علائم شدید سرماخوردگی (نوعی ذات‌الریه) داشتند. 
این دامپزشک ادامه داد: سرماخوردگی بیشتر در توله‌ها به سبب سن کم و ضعیف بودن اتفاق می‌افتد و در این اتفاق نیز بیشتر توله بوده‌اند. 
یکی از شهروندان که دوستدار حیوانات است اما درباره تعداد سگ‌های فوت شده می‌گوید: تعداد سگ‌های فوت شده بیشتر از 2-3 سگ است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی به وضوح بیانگر این موضوع است و با سرکشی به کمپ سگ‌ها نیز تعداد سگ‌هایی که در کیسه می‌انداختند بیش از 2-3 سگ را ثابت می‌کند. 

با هزینه‌‌ای حدود 500 میلیون برای راه‌اندازی کمپ یادشده و بستری که در طرح اولیه برای آن لحاظ شده بود، شامل دامپزشک مخصوص برای سرکشی، تامین غذای آنها، رعایت موازین بهداشتی و ... بود که متاسفانه مشکل به وجود آمده موید نبود این امکانات است. تا برطرف شدن این بیماری یا مشکل (هر آنچه نام دارد) جمع‌آوری سگ‌ها و اضافه کردن آنها به کمپ کار خطرناکی است و با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما، باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا تعدادی از سگ‌ها این بار به خاطر گرما از بین نروند. وضعیت قراردادهایی که منعقد می‌شود و لحاظ کردن تعهدات دو طرف یکی دیگر از موارد مهمی است که رد پای شکسته‌اش در کاستی‌های کمپ به چشم می‌خورد. بالاخره قرارداد با دکتر دامپزشک برای جراحی عقیم‌سازی بوده یا سرکشی و عقیم‌سازی که اگر براساس گفته‌های آقای شجاعی‌پور، هر دو مورد در قرارداد یادشده لحاظ شده، پس ایشان موظف به سرکشی به کمپ بوده نه این‌که سگی را برای نمونه نزد وی ببرند و اگر براساس گفته دکتر شمسیان وی تنها عهده‌دار جراحی عقیم‌سازی شده، پس اطلاع‌رسانی به خبرنگاران با دقت و صداقت بیشتری لحاظ شود. 

«بیش از هر جانداری یار مردمان است و زودتر از هر جانداری با آدمی انس می‌گیرد و با خوی و عادت وی آشنا می‌شود، کهن‌ترین جانوری که رام آدمی گردید، همین سگ است». همین سگی که در مواقع ضروری برای تجسس از او استفاده می‌کنیم، اینک به راحتی از کنارش عبور می‌کنیم و با بدترین الفاظ همچون ولگرد آنها را خطاب می‌کنیم. سگ‌ها ولگرد نیستند، اینها از زمانی ولگرد شده‌اند که بشر خود را خدای آنها فرض کرد. اینها فقط از عرش به فرش آمده‌اند و از عزت به ذلت رسیده‌اند، آن هم فقط به خاطر دخالت‌های بشر در حیات طبیعی و آرامَش... . 

نام:
ایمیل:
* نظر: