bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
اصرار عجیب والدین برای انتخاب نام‌های غیر ایرانی؛
اصرار برخی پدر و مادرها بر نهادن نامی عجیب غریب که خودشان هم معنای دقیق و روشن آن را نمی‌دانند و مقاومتشان در برابر نام‌های دیگری که از گذشته رواج داشته و مرسوم بوده، قابل تامل است.
«محمد» در صدر نام‌های انتخابی بوشهری‌هاستبامداد جنوب:
اصرار برخی پدر و مادرها بر نهادن نامی عجیب  غریب که خودشان هم معنای دقیق و روشن آن را نمی‌دانند و مقاومتشان در برابر نام‌های دیگری که از گذشته رواج داشته و مرسوم بوده، قابل تامل است. از طرف دیگر فرایند انتخاب نام از سوی والدین و تائید نام نهایی آن از طرف ثبت احوال روندی طاقت‌فرساست که البته با آگاهی از نحوه تائید نام و شرایط آن در ثبت احوال، از طاقت‌فرسایی این روند کاسته می‌شود. با وجود تمایل برخی پدر و مادرها به اسامی خاص و مخالفت ثبت احوال با اسامی که نام و نشان دقیقی ندارند و غیر ایرانی هستند، نام‌هایی همچون محمد، امیرعلی و امیرحسین در صدر نام‌های انتخابی هستند.

در همین راستا، مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در خصوص میزان ولادت و وفات طی سال جاری و پرطرفدارترین نام‌های انتخابی برای نوزادان گفت: محمد، حسین، امیرعلی، علی و امیرحسین پنج اسم برتر بوشهری‌ها طی ده ماه امسال  بوده که برای پسران خود انتخاب کرده‌اند. همچنین ابوالفضل، رضا، علیرضا، محمدطاها و محمدرضا نیز در رده‌های بعدی نامگذاری از سوی خانواده‌های بوشهری قرار گرفته‌اند.
کیامرث صالحی‌نیا در مورد فراوانی نام‌های دختران نیز افزود: فاطمه، زهرا، زینب، رقیه و فاطمه زهرا پنج اسم برتری بودند که مردم استان برای دختران خود برگزیدند. مریم، حلما، آوا، یسنا و ریحانه نیز در رده‌های بعدی نامگذاری خانواده‌ها قرار گرفته‌اند.
صالحی‌نیا در مورد نام‌های مورد درخواست والدین برای نوزادانشان گفت: در بانک اطلاعات سازمان ثبت احوال بیش از پنج هزار نام وجود دارد و والدین می‌توانند برای فرزندانشان از این نام‌ها استفاده کنند. چنانچه افرادی نیز بخواهند نام‌هایی غیر از موارد درج شده را در بانک اطلاعات برای فرزندان خود انتخاب کنند، باید این نام‌ها در کمیته نام ثبت احوال با حضور کارشناسان زبان‌شناسی و اساتید برجسته دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد و پس از تصویب، آن را انتخاب کنند.
به گفته وی، حداکثر زمان بررسی درخواست والدین برای نام نوزادشان در کمیته نامگذاری یک ماه است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به این‌که تنها درصد بسیار اندکی از اسامی درخواستی والدین مورد موافقت قرار نمی‌گیرد، گفت: ثبت احوال با نام‌هایی که معانی خوبی ندارد و موجب هتک حیثیت و شخصیت فرد می‌شود و یا این‌که غیر ایرانی و اسلامی باشد و یا مغایر با جنسیت فرد باشد مخالفت می‌کند. در برخی موارد والدین با معانی نام‌های درخواستی آشنایی ندارند و پس از مراجعه به ثبت احوال تازه به معنی نام پی می‌برند و از انتخاب آن منصرف می‌شوند.
وی با اشاره به زمان 15 روزه قانونی ثبت ولادت تاکید کرد: والدینی که قصد دارند اسامی جدیدی که کمتر شنیده شده را برای فرزند خود انتخاب کنند حداقل 15 روز قبل از تولد نوزاد به ثبت احوال مراجعه و از وجود آن در بانک اطلاعات نام اطمینان حاصل کنند و چنانچه نام انتخابی در مجموعه نام‌گزینی ثبت احوال وجود نداشت درخواست خود را برای طرح در کمیته نام سازمان ارائه دهند.
مدیرکل ثبت احوال بوشهر با اشاره به وقایع حیاتی استان در 9 ماهه نخست امسال خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، 16هزار و 501 مورد ثبت‌ ولادت در استان واقع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.60 درصد کاهش  داشته است، ‌همچنین متوسط ثبت ولادت در استان روزانه 60 واقعه بوده است.

صالحی‌نیا در ادامه با بیان این‌که از تعداد کل ولادت‌ها در 9 ماهه نخست سال جاری در استان، هشت هزار و 501 نوزاد پسر و هفت هزار و 932 نوزاد دختر بوده است، به عبارتی به ازای تولد هر 100 نوزاد دختر، 107 نوزاد پسر متولد شده است، تاکید کرد: بیشترین ثبت ولادت در شهرستان بوشهر و کمترین میزان در بخش شبانکاره به ثبت رسیده است. بیشترین موالید ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی 25 تا 29 سال است و پس از آن مادران گروه سنی 30 تا 34 سال قرار دارند.
این مسوول با اشاره به آمار وقایع فوت استان در این مدت گفت: در 9 ماه ابتدای سال 96، سه هزار و 24 مورد فوتی ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشته است. بیشترین وفات در شهرستان بوشهر و کمترین میزان در شهرستان عسلویه به ثبت است. میزان فوت مردان هزار و 763 مورد و میزان فوت زنان، هزار و 261 مورد است و نرخ فوت در استان 3.5 در هزار نفر است.

وی در ادامه یادآور شد: بیماری‌های قلبی و عروقی و حوادث غیر عمد به ترتیب با 43.6 و 9.9 بیشترین علت مرگ و میر افراد در استان بوشهر است.
افزایش پنج درصدی وفات و کاهش ولادت طی 9 ماه سال جاری با توجه به بالا رفتن سن ازدواج خود زنگ خطری است برای کاهش جمعیت در آینده و موید موانعی در جامعه است که منجر به مرگ و میر می‌شود، خواه این موانع سوانح جاده‌ای باشد، خواه تغذیه ناسالم و نامناسب همه بیانگر آگاه نبودن مردم یک جامعه است که نتوانسته‌اند رابطه مسالمت‌آمیزی با محیط پیرامون خود برقرار کنند. از همین رو، نیاز به فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی از طریق رسانه‌ها و تعامل مسوولان و متولیان امر با رسانه‌ها از بدیهیات است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: