bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
رئیس‌جمهور در نشست خبری با اشاره به اعتراضات اخیر؛
سن روحانی پس از مدت‌ها نشست خبری داشت، نشستی که به باور بسیاری از تحلیلگران سیاست داخلی، به‌دنبال انتقادات گسترده پس از گفت‌وگوی تلویزیونی او با مردم در ماه گذشته تدارک آن دیده شد تا او به مسائلی که به‌زعم خودش مهم بود، پاسخ دهد.
بامداد جنوب- ابوعلی زرین‌قلم:
حسن روحانی روز گذشته پس از مدت‌ها نشست خبری داشت، نشستی که به باور بسیاری از تحلیلگران سیاست داخلی، به‌دنبال انتقادات گسترده پس از گفت‌وگوی تلویزیونی او با مردم در ماه گذشته تدارک آن دیده شد تا او به مسائلی که به‌زعم خودش مهم بود، پاسخ دهد. او در این نشست خبری به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد، البته وی پیش از پاسخ به سوالات، مواردی را هم مورد اشاره قرار داد. 
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا دولت صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و گرانی شنیده است و اگر شنیده است آیا به‌دنبال ترمیم تیم اقتصادی خود است یا نه، اظهار کرد: اعتراض من به همین شیوه سوال پرسیدن شماست. شما وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌بینید همین به معنای نشنیدن صدای مردم است. اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادی نبوده است، مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است. گوش ما باید برای شنیدن حرف مردم باز باشد و ببینیم که مردم چه می‌خواهند. به گفته روحانی، مسیر تورم از ابتدای کار این دولت که اگر شما به آرشیو خبرگزاری خودتان هم رجوع کنید آن را می‌بینید به سمت بالا نبوده و از ابتدای دولت گذشته تا امروز مسیر کاهش را دنبال کرده است که نشان می‌دهد ما راه درستی را انتخاب کردیم. همچنین رشد اقتصادی ما در سال ۹۱، منهای 8/6 درصد بوده و سال گذشته رشد اقتصادی ما دو رقمی شده است که البته معنایش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما امسال حقوق مستمری‌بگیران را نسبت به دو سال گذشته سه برابر کرده‌ایم، اظهار کرد: معنای این کار این است که ما به مردمی که در رنج هستند توجه داریم و نیز این‌که برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق بودجه‌ای در سال ۹۷ مشخص کرده‌ایم یعنی آن‌که به فقر توجه داریم یا این‌که برای اشتغال در بودجه منبع کنار گذاشته‌ایم به این معناست که به بخش اشتغال هم توجه می‌کنیم. حالا ممکن است که نمایندگان مجلس اعداد و ارقام را کمی پایین و بالا بکنند اما این‌که دولت کارش مبارزه با فقر مطلق است به این معناست که دولت گوش شنوا دارد و می‌خواهد صدای مردم را بشنود. شاید در دولت‌های اخیر این نخستین دولت است که به روشنی گفته اعتراض را می‌شنود و می‌پذیرد. شاید در برخی دوره‌ها اعتراض‌ها شنیده نشده است و من این روز را روز بسیار مبارکی برای همه‌مان می‌دانم که صدای مردم را بشنویم و در حل مشکلات آنان بکوشیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که رویکرد ایران نسبت به منطقه چه خواهد بود و آیا به‌خاطر منطقه با قدرت‌های بزرگ جهانی گفت‌وگو خواهد کرد یا خیر، گفت: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای هستیم و با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شویم راه حل اصلی را راه حل مذاکره با کشورهای منطقه می‌دانیم اما هیچ وقت ابایی نداریم که با کشورهای مهم دنیا درباره آن صحبت کنیم. من یاد ندارم طی پنج سال گذشته با سران کشورهای مهم دنیا صحبت کرده باشم مگر این‌که درباره منطقه نیز صحبت کرده باشیم. هدف این صحبت‌ها مبارزه با تروریسم بوده، ایجاد صلح و ثبات بوده، هدفش این بوده که قدرت‌های خارجی در امور کشورهای منطقه دخالت نکنند و به فکر فروش اسلحه نباشند. ما همچنان با کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه راجع به منطقه حرف می‌زنیم، گفت‌وگو می‌کنیم و حتی گاهی کمک می‌خواهیم. خواست من از مقامات اروپایی این بود که بمباران مردم مظلوم یمن متوقف شود. ما همیشه در مورد منطقه حرف زده‌ایم و می‌زنیم.
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا ایران از ترکیه خواسته است عملیات ارتش خود را در سوریه تمام کند و  آیا این موضع ایران ناشی از نگرانی‌اش در باب همکاری ترکیه و روسیه در زمینه بحران سوریه است یا خیر،  اظهار کرد: برای مسائل منطقه به‌ویژه سوریه گفت‌وگوها و نکات بسیار خوب میان ایران و روسیه رد و بدل شده است و من امروز هم با آقای پوتین صحبت کردم که می‌گفتند ضرورت دارد به‌زودی اجلاس سران سه کشور ایران ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه انجام شود ما این روند را یک روند مغتنم می‌دانیم و آن را ادامه می‌دهیم. روابط ما با هر دو کشور ترکیه و روسیه خوب است اما موضع ما در برابر خروج نیروهای ترکیه از سوریه یک موضع اصولی بوده، زیرا ورود ارتش یک کشور به کشور دیگر باید با رضایت دولت و مردم آن کشور همراه باشد و ما غیر از آن را اصولی نمی‌دانیم و نمی‌پذیریم و می‌خواهیم که این کار زودتر پایان یابد، چون ممکن است موجب کشته شدن هر دو طرف ‌شود. همانطور که حضور امریکا در سوریه را هم قبول نداریم، آنها افکار نادرستی در باب تجزیه سوریه دارند.

رئیس‌جمهور درباره تاثیر صحبت‌های تریبون‌ها در جذب سرمایه خارجی، گفت: ما حتما باید به آینده امیدوار باشیم. این یک شعار نیست و من برای آن دلیل دارم. در کرمان ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می‌شود و استاندار می‌گوید سال آینده نیز همین مقدار پروژه افتتاح خواهد شد این یعنی جامعه با نشاط است. از سویی سرمایه‌گذاری خارجی ما بیشتر شده است. فاینانس‌های خارجی نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است.

روحانی در پاسخ به این پرسش که  اگر امریکا از برجام خارج شود ایران چه اقدامی انجام خواهد داد، خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که ترامپ بعد از یک سال که به کاخ سفید رفته است هنوز نتوانسته فریادی را که در رقابت‌های انتخاباتی می‌زد، مینی بر پاره کردن برجام، عملی کند. برجام آنقدر استحکام داشته است که در این یک سال در برابر امریکا مقاومت کند. ما نمی‌دانیم امریکا در آینده می‌خواهد چه کند. حتی دوستان اروپایی نزدیک ترامپ هم نمی‌دانند او چه می‌خواهد بکند. نه فقط در مورد برجام بلکه در مورد سایر مسائل از جمله توافق تجاری امریکا با اروپا، اروپایی‌ها نمی‌دانند ترامپ چه خواهد کرد. ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خود برجام را ادامه می‌دهیم، ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. برجام اضافه و کم نمی‌شود. نه خطی به آن اضافه می‌شود و نه خطی از آن کم می‌شود. ما مسائل دیگر را مرتبط با برجام نمی‌دانیم. برجام تعهد هفت کشور و تعهدی بین‌المللی است که شورای امنیت آن را تائید کرده است.

روحانی با بیان این‌که اشتباه ترامپ این است که فکر می‌کند برجام تعهد حزب دموکرات است در حالی‌که برجام تعهد دولت امریکاست و اگر دولت امریکا تخلفی در اجرای برجام کند، اعتبار خودش را مخدوش می‌کند، ما پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما تامین شود در برجام می‌مانیم. بودن یا نبودن امریکا در برجام تاثیری در تصمیم ما ندارد. تصمیم ما بر اساس تامین منافع ما در برجام گرفته می‌شود.
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که روسای دانشگاه‌ها نسبت به بودجه دانشگاه‌ها در سال ۹۷ اعتراض کردند و از طرفی بودجه سال ۹۷ سقف حقوق اساتید را پنج میلیون تومان پیش‌بینی کرده است که با توجه به حقوق بالاتر از این در برخی کشورهای اطراف نظیر هندوستان، امکان فرار نخبگان ایجاد می‌شود و راهکار دولت در این‌باره چه خواهد بود، گفت: آنچه که بیشتر درباره دانشگاه‌ها شنیده‌ام و آنان دنبال می‌کردند مربوط به تجهیز آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی‌شان بود که به حق هم خواسته درستی بود، چراکه بسیاری از تجهیزات آنان فرسوده و قدیمی شده بود اما آنچه که شما الان می‌گویید را من از شما می‌شنوم. ما می‌خواهیم در زمینه تجهیز آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی از صندوق ذخیره ارزی استفاده کنیم چون پول‌مان در دولت مقداری کم است و ما باید این مشکل را به شکلی حل کنیم.

وی با تاکید بر این‌که من هیچ علامتی نمی‌بینم که در سال ۲۰۱۸ ما دچار مشکل امنیتی و منطقه‌ای خاصی شویم، اظهار کرد: روابط ما با اتحادیه اروپا فکر می‌کنم امروز از همیشه بهتر است، حتی در سال‌های قبل از ۲۰۰۵ هم روابط اینگونه نبود. امروز روابط بسیار خوبی با روسیه داریم و روابط‌مان از همیشه با آنان بهتر است. همچنین روابط‌ خوبی با چین و سایر کشورهای منطقه داریم و در سوریه و عراق هم دیدیم که امریکا ناموفق بود و تلاش ما برای ریشه‌کن کردن تروریسم جواب داد و الان هم که امریکا طرحی برای سوریه دارد به‌نظرم ناموفق خواهد ماند اما فکر نمی‌کنم که در سال ۲۰۱۸ یا همان سال ۹۷ خودمان فشار آنها بر ما مشکلی را ایجاد کند چراکه به موازات فشار آنها ما نیز تدبیرمان را افزایش می‌دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: