bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
در میان هیاهوی این روزهای دلار و سکه؛
موضوع نرخ ارز و تمایل سیری‌ناپذیرش با افزایش و رسیدن به کانال پنج هزار واحدی شاید یکی از مهم‌ترین مسائل روز کشور باشد که البته روز گذشته نیز به این موضوع پرداخته و از نوسانات نرخ ارز و تاثیر شدید آن بر روی شاخص‌های اقتصادی کشور نظیر اشتغال، واردات و صادرات، جذب سرمایه، تولید و...
خودرو، چراغ خاموش می‌تازد!بامداد جنوب- جواد شکریان:
موضوع نرخ ارز و تمایل سیری‌ناپذیرش با افزایش و رسیدن به کانال پنج هزار واحدی شاید یکی از مهم‌ترین مسائل روز کشور باشد که البته روز گذشته نیز به این موضوع پرداخته و از نوسانات نرخ ارز و تاثیر شدید آن بر روی شاخص‌های اقتصادی کشور نظیر اشتغال، واردات و صادرات، جذب سرمایه، تولید و... سخن گفتیم اما در هیاهوی نوسانات نرخ ارز و طلا در کشور، این قیمت خودرو است که چراغ خاموش و با سرعت زیاد در حال افزایش است.
سال‌هاست که کیفیت خودروهای داخلی و مقایسه قیمت آنها با خودروهای تولیدی در خارج کشور سبب اعتراضات دامنه‌داری در داخل کشور می‌شود اما هر بار به‌علت انحصار موجود در بازار و تعرفه سنگین خودروهای وارداتی، این اعتراض در نطفه خفه شده و مردم مجبور به خرید محصولات خودروسازان داخلی می‌شوند. با این حال، آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد این روزها و با نزدیک شدن به عید نوروز، مردم دیگر به این گرانی و کیفیت پایین خودروهای داخلی عادت کرده و خود را با آن وفق داده‌اند. 

بررسی‌های میدانی خبرنگار بامداد جنوب از وضعیت بازار خودروهای داخلی در بوشهر نشان می‌دهد که قیمت انواع خودروها در بازار در ماه‌های اخیر با افزایش همراه بوده است. بر این اساس، هر شهروند بوشهری برای خرید یک خودروی پراید سایپا 111 شرایطی، باید رقمی در حدود 28 میلیون تومان، پراید 131 رقمی در حدود 27 میلیون تومان، خودروی تیبا 32 میلیون تومان، تیبا2 رقمی بیش از 33 میلیون تومان بپردازد. این ارقام در مورد سایر محصولات و دیگر خودروسازان نیز صدق کرده و تقریبا تمامی خودورها با افزایش نسبی همراه بوده‌اند.
بررسی‌های بامداد جنوب همچنین نشان می‌دهد که فروش فوری خودرو در نمایندگی‌های رسمی ایران‌خودرو و سایپا نیز متوقف شده و تفاوت قیمت بازار تا درب نمایندگی هم برای هر خودرو در حدود دو میلیون تومان در نوسان است.

بازار خودروهای دست دوم هم به‌شدت دچار تحول شده است. 
یک نمایشگاه‌دار در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با بیان این‌که بازار خودروهای دست دوم این روزها از رونق بسیار زیادی برخوردار شده است، خاطرنشان کرد: ظرف دو سه ماه گذشته قیمت تمامی خودروهای نو و دسته دوم به میزان قابل توجهی در بازار افزایش یافته است که پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده نیز این افزایش قیمت‌ها پایدار بماند.
وی با اشاره به این‌که برای مثال تا دو ماه پیش، یک خودروی پراید 131 مدل 90 برای خریدار حدود 11 تا 12 میلیون تومان آب می‌خورد اما در حال حاضر خودروی مشابه این مدل در بازه 13 تا 15 میلیون تومان به فروش می‌رسد، تصریح کرد: این افزایش قیمت‌ها در تمامی مدل‌های خودروی بازار قابل رویت و محسوس است. 

این نمایشگاه‌دار بوشهری با تاکید بر این‌که هر ساله در یکی دو ماه انتهای سال به‌دلیل افزایش مسافرت‌ها خرید و فروش خودرو با رونق خاصی پیگیری می‌شود، افزود: هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، مردم بیشتر خود را برای مسافرت‌های نوروزی آماده می‌کنند. عده‌ای که از وضعیت مالی مناسب‌تری برخوردار هستند خودروهای دست دوم خود را می‌فروشند و خودوری نو می‌خرند. عده‌ای طالب خرید خودروهای شرایطی می‌شوند و بسیاری دیگر نیز به‌دنبال خرید خودروهای دست دوم هستند. این روزها آنقدر خرید و فروش خودرو رونق گرفته که خودروها با وجود افزایش قیمت یک تا دو میلیون تومانی، به‌سرعت فروش می‌روند.
همان‌گونه که گفته شد، همه‌ساله در واپسین روزهای سال، بازار خودروهای نو و دست دوم رونق زیادی را تجربه می‌کنند و با آغاز سال جدید و پایان مسافرت‌های نوروزی بار دیگر بازار از رونق می‌افتد و قیمت‌ها مخصوصا در بازار خودروهای دست دوم اندکی کاهش می‌یابند. با این حال، با توجه به شرایط حال حاضر بازار خودرو، افزایش نرخ ارز و...، برخی کارشناسان معتقد هستند این بار نه‌تنها قرار نیست قیمت خودروها در سال 97 کاهش یابد بلکه با شدت بیشتری افزایش خواهند یافت.

کارشناسان بازار خودرو معتقد هستند با توجه به مسائلی همچون افزایش تورم عمومی، بازگشت برخی محدودیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی از سوی امریکا، از رده خارج شدن برخی خودروهای داخلی، محدود کردن ثبت سفارش خودروهای وارداتی و...، در سال آتی با شدت بیشتری نسبت به سال‌های اخیر شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی خواهیم بود.
از طرف دیگر، طی سال‌های گذشته با دخالت و رای شورای رقابت، افزایش قیمت انواع خودروهای داخلی را شاهد بوده‌ایم که برای سال آینده به احتمال زیاد بار دیگر این اتفاق خواهد افتاد.
کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ دلار و سایر ارزهای بین‌المللی هم که در روزهای اخیر سر و صدای زیادی در کشور ایجاد کرده است، از دیگر دلایلی است که افزایش قیمت خودرو در سال آینده را ناشی می‌شود. همان‌گونه که می‌دانیم خودروهای داخلی با وجودی که قیمت اعظمی از قطعات آنها در داخل کشور تولید می‌شود اما کاملا وطنی نیستند و بخشی از قطعات آنها از طریق واردات تامین می‌شود که ارزبر بودن تولید خودرو در کشور را نشان می‌دهد. بنابراین با کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی خصوصا دلار، قیمت خودروهای داخلی با افزایش نسبی همراه خواهد شد که امیدواریم دولت از هم‌اکنون، به فکر یافتن راه چاره‌ای برای آن باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: