bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
دادخواست‌هایی که به دست صاحبانش نمی‌رسد؛
مدتی است برگه‌هایی بر دیوار و آسانسور ساختمان بوشهرپرشین جلب توجه می‌کند؛ برگه‌هایی که دربردارنده نام و نام خانوادگی، نشانی محل سکونت و محل کار، شماره تماس و دیگر اطلاعات خصوصی اشخاص است بر آینه آسانسور و دیوار ساختمان خودنمایی می‌کند.
اشتراک اطلاعات شخصی شهروندان روی در و دیوارهای شهر!بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
شورای حل اختلاف یکی از نهادهایی است که زیر نظر قوه قضائیه ایران فعالیت می‌کند. بر اساس قانون شوراهای حل اختلاف که در جلسه مورخ ۱۸ تیر ۱۳۸۷ کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد و مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج‌ سال در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ موافقت کرد و در تاریخ ۱۶ مرداد همان سال به تائید شورای نگهبان رسیده، صلاحیت شوراهای حل اختلاف مندرج در مبحث چهارم این قانون به قرار ذیل است: کلیه امور مدنی و حقوقی، کلیه جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیر قابل گذشت.

مدتی است برگه‌هایی بر دیوار و آسانسور ساختمان بوشهرپرشین جلب توجه می‌کند؛ برگه‌هایی که دربردارنده نام و نام خانوادگی، نشانی محل سکونت و محل کار، شماره تماس و دیگر اطلاعات خصوصی اشخاص است بر آینه آسانسور و دیوار ساختمان خودنمایی می‌کند. این برگه‌های الصاق شده به در و دیوارها از طرف شورای حل اختلاف به افراد یادشده ارسال شده اما مشخص نیست برگه‌هایی که در پایان آنها تاکید شده در جلسه دادگاه حتما همراه مراجعه‌کننده‌ها باشد، چرا به خود اشخاص تحویل داده نشده تا با گرفتن امضایی از آنها مسجل شود و جای هیچ عذر و بهانه‌ای برای طرفین باقی نگذارد. 
به نظر می‌رسد در روزگاری که مردم زندگی شخصی‌شان را در شبکه‌های مجازی همچون فیسبوک و به ویژه اینستاگرام با دیگران به اشتراک می‌گذارند، شورایی مانند حل اختلاف نیز که زیر نظر دستگاه قضا فعالیت می‌کند و باید محرم اسرار و اطلاعات مردم باشد، مشخصات هویتی، نشانی و شماره تماس افراد و به ویژه خانم‌ها را آویزان در و دیوار می‌کند. شاید هم به آن درجه از فرهنگ‌سازی و اعتماد در جامعه رسیده‌ایم که همه با هم خواهر و برادر هستیم و امکان ندارد کسی شماره تلفن خانم‌ها را از روی برگه بردارد و برای ایشان مزاحمت ایجاد کند. 

مامور ابلاغ این دادخواست را روز 16 بهمن ماه به دیوار ساختمان بوشهرپرشین (آدرسی که استودیو هشت) پیش از این اعلام کرده، الصاق کرده اما این استودیو حدود دو هفته پیش از ساختمان بوشهرپرشین نقل مکان کرده‌ است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا طرفین دعوی باید تغییر آدرسشان را به اطلاع شورای حل اختلاف برسانند یا این‌که شورای حل اختلاف باید برگه دادخواست را به خود طرفین تحویل دهد؟

آبروداری و حفظ اطلاعات شخصی افراد با هر شرایطی الزامی و شرط کار است. پیگیری دقیق شکایات برای جلوگیری از متضرر شدن طرفین دعوی نیز شرط رعایت حقوق مراجعان است. این چندمین بار است که چنین برگه‌های دادخواستی روی در و دیوار ساختمان یادشده با چسب الصاق می‌شوند. در صورتی که کسی بدون آگاهی این برگه‌ها را از روی دیوار بردارد یا این برگه‌ها به هر دلیلی مخدوش و یا گم شوند، چه کسی مسوول است؟ استودیو هشت که مدتی است نقل مکان کرده، طرف دیگر دعوی که نمی‌داند روند شکایتش به کجا رسیده، شورای حل اختلاف که برگه حاوی اطلاعات شخصی طرفین را بر دیوار نصب کرده یا پای کائنات در میان است؟!!!! این‌گونه بی‌توجهی‌ها و طولانی شدن پیگیری شکایات خود زمینه اختلافات بیشتر را فراهم می‌کند و چه‌بسا منجر به اتفاقات ناگواری شود که برای هیچ‌کس قابل پیش‌بینی نیست. به هر حال بامداد جنوب آمادگی دارد که در صورت نیاز به شفاف‌سازی در این خصوص توضیحات شورای حل اختلاف را به اطلاع عموم برساند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: