bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
یک مسوول دیگر از لزوم ریل‌کشی به بوشهر گفت؛
بندر بوشهر یکی از قدیمی‌ترین بنادر کشور است که روزگاری به‌عنوان مرکز تجاری ایران مطرح و از رونق بالایی برخوردار بوده است، با این حال، هم‌اکنون در خوشبینانه‌ترین حالت اگر نگوییم در رکود مطلق به‌سر می‌برد، فاصله بسیار زیادی با توسعه، رونق و شکوه گذشته خود دارد.
بوشهر همچنان در اولویت خط آهن کشور نیستبامداد جنوب:
بندر بوشهر یکی از قدیمی‌ترین بنادر کشور است که روزگاری به‌عنوان مرکز تجاری ایران مطرح و از رونق بالایی برخوردار بوده است، با این حال، هم‌اکنون در خوشبینانه‌ترین حالت اگر نگوییم در رکود مطلق به‌سر می‌برد، فاصله بسیار زیادی با توسعه، رونق و شکوه گذشته خود دارد.
در پیشرفت کند بوشهر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پررونق‌ترین بنادر کشور عوامل زیادی دخیل است اما شاید بتوان دسترسی نداشتن به راه‌های زمینی و هوایی مناسب را یکی از مهم‌ترین این عوامل عنوان کرد. سال‌هاست که مردم استان بوشهر نام «قطب نفت و گاز» و «پایتخت انرژی کشور» را یدک می‌کشند، با این حال، از این عنوان تنها آلودگی‌اش نصیب مردمان این دیار شده است. شاید برای بسیاری از هم‌وطنان عزیزمان در جای جای میهن اسلامی این‌گونه باشد که هرگاه صحبت از افزایش برداشت بیشتر از مخازن نفت و گاز، افزایش درآمدزایی کشور، کشف مخازن جدید نفت و گاز و مثال‌هایی از این دست ‌شود، اولین نامی که به ذهنشان متبادر می‌شود استان بوشهر باشد اما هنگامی که صحبت از توسعه و پیشرفت، پروژه‌های بزرگ خدماتی و رفاهی و تفریحی، افزایش سطح درآمد و رفاه، رونق اقتصادی در صنایع و... باشد، قطعا هیچ‌کس یادش به بوشهر نمی‌افتد.

در گزارش‌های پیشین صفحه اقتصاد، به این مساله که بوشهر یکی از استراتژی‌ترین استان‌های کشور از لحاظ منابع اقتصادی و موقعیت‌های جغرافیایی است، پرداختیم. در این گزارش‌ها گفتیم که استانی مانند بوشهر با این حجم ذخایر نفت و گاز و با وجود این میزان مرز‌های آبی، توانایی بسیار بالایی در ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای دنیا برای تجارت دارد و این مسائل دلیل بسیار مناسبی برای اتصال هرچه سریع‌تر این استان به خطوط ریلی است، با این حال، همان‌گونه که می‌دانید بوشهر با وجودی که بسیار بیشتر از سایر استان‌ها به ریل و راه‌آهن نیاز دارد، جزء آخرین استان‌هایی است که به خطوط ریلی مجهز می‌شود.
نکته جالب توجه این است که در سال‌های اخیر، هنگامی که مسوولان استانی و کشوری با این خواسته به حق مردم بوشهر مواجه می‌شوند، همواره از ضرورت وجود خطوط ریلی در استان داد سخن می‌دهند و برای کشیدن ریل به بوشهر وعده‌های رنگارنگی می‌دهند اما دریغ از یک قول درست!

در هر حال، با پایان یافتن ریل‌کشی به استان‌هایی نظیر کرمانشاه و برخی استان‌های دیگر در سال جاری، تنها بوشهر و دو استان دیگر برای ریل‌کشی می‌مانند که ناگزیر در سال 97 باید استارت ریل‌کشی به آنها نیز زده شود، با این حال، هنوز هم هر مسوولی به استان بوشهر می‌آید از لزوم ریل‌‌کشی هرچه سریع‌تر به استان بوشهر سخن می‌گوید و چنان که پیش از این نیز گفتیم، خط آهن بوشهر به شیراز هیچ‌گاه در دستور کار دولت نبوده است.
در همین زمینه، روز گذشته مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان این‌که بندر بوشهر یکی از قدیمی‌ترین بنادر کشور است، تاکید کرد: یکی از مواردی که می‌تواند رشد و پویایی را در بندر بوشهر رقم بزند اتصال این بندر به خط ریلی کشور است.
غلامرضا سلامی در نشست با نمایندگان شورای‌عالی بنادر در بوشهر با اشاره به این‌که بندر بوشهر از ظرفیت و جایگاه مهمی در تجارت دریایی کشور برخوردار است، خاطرنشان کرد: این بندر دارای قدمتی بسیار قدیمی و تاریخی در عرصه تخلیه و بارگیری کالا دارد که ضرورت دارد زیرساخت‌های آن توسعه یابد. بوشهر از قدیم‌الایام به‌عنوان مرکز تجارت دریایی ایران شناخته شده که این مهم خود نشان از اهمیت و جایگاه بوشهر دارد.
وی با بیان این‌که پیشرفت‌های قابل توجهی در بندر بوشهر ایجاد شده، افزود: با توجه به این‌که بندر بوشهر یکی از بنادر خوب و فعال کشور است، پیشرفت‌های خوبی در آن صورت گرفته و توانسته در امر صادرات مواد نفتی جایگاه خوبی به‌دست آورد .

به‌گفته سلامی، توسعه بندر بوشهر در این عرصه کافی نیست و ما امید داریم این بندر با قدمت و تاریخ  در صادرات کالاهای غیر نفتی نیز جایگاه خود را پیدا کند و به روزهای باشکوه خود برگردد.
این مقام مسوول با تاکید بر ضرورت اتصال بندر بوشهر به شبکه راه‌آهن کشور، تصریح کرد: یکی از مواردی که می‌تواند رشد و پویایی را در بندر بوشهر رقم بزند اتصال این بندر به خط ریلی کشور است. با اتصال این بندر به خط ریلی کشور و با توجه به کوتاهی مسافت با استان‌های پرجمعیت و مرکز کشور می‌تواند قدم موثری در عملیاتی بندری این استان و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا ایفا کند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد که تمامی بنادر کوچک استان بوشهر نیز دارای سابقه تجارت و قدمت بالایی هستند و این امر خود یکی از مهم‌ترین معیارها برای توانمندی این استان به‌شمار می‌رود.
 
نام:
ایمیل:
* نظر: