bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۶
با هماهنگی مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر، کودکان آموزش‌های دریایی می‌بینند؛
سیستم آموزشی ایران سال‌هاست که زیر ذره‌بین انتقادها موشکافی می‌شود و هجمه‌هایی از گوشه و کنار از طرف فعالان مدنی، پژوهشگران حوزه کودک و نوجوان و کارشناسان متوجه آن است. این در حالی است که گاه کاستی‌ها و کمبودها در بخش آموزش و پرورش مزید بر علت شده و بر شدت و شیوع این انتقادها افزوده است.
بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:آشنایی با «مفاهیم دریایی»، ضامن بقای دریاهاست
سیستم آموزشی ایران سال‌هاست که زیر ذره‌بین انتقادها موشکافی می‌شود و هجمه‌هایی از گوشه و کنار از طرف فعالان مدنی، پژوهشگران حوزه کودک و نوجوان و کارشناسان متوجه آن است. این در حالی است که گاه کاستی‌ها و کمبودها در بخش آموزش و پرورش مزید بر علت شده و بر شدت و شیوع این انتقادها افزوده است. در این بین، برخی تلاش می‌کنند تا با ایده‌های نو و خلاقانه اندکی از بار سنگین سیستم آموزشی کاسته شود و نسل کودک و نوجوان را از برزخی به نام آموزش و پرورش برهانند. یکی از اتفاقات خوشحال‌کننده در این راستا، حذف آزمون از مدارس ابتدایی بود که طی این روزها به عنوان تحولی بزرگ در سیستم آموزش و پرورش دست به دست می‌شود.

کودکی که باید از همان اوان کودکی در طبیعت آزاد و رها باشد تا با خو گرفتن در طبیعت، احساس، هیجان، بینش و نگرشش در بزرگسالی سمت و سوی روشنی بیابد، متاسفانه در کشاکش آرزوهای بر باد رفته پدر و مادر به آن طرف و این طرف کشیده می‌شود تا با حاضر شدن در انواع و اقسام کلاس‌های آموزشی و هنری، قهرمان زندگی والدینش شود. ما غافل از آنیم که باید بستری را برای کودک فراهم کرد تا براساس کنجکاوی‌ها و اطلاعاتی که از محیط پیرامونش دریافت می‌کند، علاقه‌مندی‌هایش را بیابد و ادامه مسیر زندگی‌اش را در جست‌وجوی آنچه دوست دارد، هدایت کند. کودکی که هیچ اطلاعی از محیط پیرامونی خود و ظرفیت‌های موجود نداشته باشد، چگونه می‌تواند در نوجوانی و جوانی تصمیم‌های معقول و منطقی بگیرد؟ آنچه ما با کودکانمان می‌کنیم به ظاهر، محبت و فداکاری است اما به راستی خیانتی است که در حق آنها مرتکب می‌شویم. کودکی که برایش علاقه‌سازی می‌کنند و به ناچار در سنین ابتدایی زندگی به کلاس‌های موسیقی و زبان می‌رود، خواه ناخواه این رشته به هم متصل شده را پاره و رها می‌کند، اگر در وجودش حسی و تمایلی نباشد.

با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد طی سال‌های اخیر اما شرایط تغییر کرده و سطح آگاهی مردم نیز افزایش یافته است. یکی از مزیت‌های حضور سمن‌ها در جامعه و مشارکت آنها با بخش‌های گوناگون، آموزش و پرورش نیز متحول شده و شاهد دستاوردهای خوبی در زمینه آموزش و پرورش هستیم. این در حالی است که با انعقاد همکاری بین سمن‌ها و آموزش و پرورش و نهادهای خصوصی بر میزان این دستاوردها افزوده می‌شود و با افزایش این دستاوردها که مهم‌ترین آن، خودشکوفایی نسل آینده ماست، بخش عظیمی از هزینه‌های آموزش حذف می‌شود و ما در آینده با بزرگسالانی روبه‌رو هستیم که نیازی به آموزش و متنبه شدن ندارند و آنها نیز قطعا فرزندانی آگاه تربیت می‌کنند. در ادامه رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی خلیج فارس درباره فعالیت‌های این مرکز برای مدارس توضیحاتی را ارائه می‌دهد.

مریم قائدی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که مدارس، مهم‌ترین مرکز علمی جوامع کنونی هستند و با توجه به ضرورت ارتقای فرهنگ توسعه پایدار و انتقال دانش و علوم به نسل آینده، پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی (مرکز بوشهر) با توجه به اهمیت دریاها و اقیانوس‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بخش‌های گوناگون حمل و نقل، دارویی و ... اقدام به برگزاری کلاس‎‌های آموزشی در مراکز تابعه خودش با نام «نمایشگاه آموزشی اقیانوسی» می‌کند، تصریح کرد: این کلاس‌ها با دعوت از مدارس به میزبانی مراکز تابعه پژوهشگاه به صورت هفته‌ای یک‌بار برگزار می‌شود.
به گفته وی، دانش‌آموزان در این کلاس‌ها با مفاهیم دریایی و حوزه‌های علمی مرتبط در زمینه زیست‌شناسی دریایی، شیمی دریایی، فیزیک دریایی، زمین‌شناسی دریایی و حوزه‌های مختلف مهندسی دریایی و توانمندی‌های این حوزه آشنا می‌شوند.

قائمی در پاسخ به این سوال که انتقال مفاهیم دریایی در این کلاس‌ها بر چه اساس و مبنایی به دانش‌آموزان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: محتوای آموزشی با مشورت و نظرخواهی کارشناسان، متخصصان و معلمان مقاطع مربوط براساس محتوای آموزشی کتاب‌های درسی همان مقطع است، به عبارتی محتوای آموزشی ارائه شده به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با محتوای آموزشی مقطع متوسطه اول و دوم متفاوت و بر مبنای محتوای کتاب‌های درسی آنها تهیه شده است.
رئیس مرکز پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی خلیج فارس هدف از برگزاری چنین کلاس‌هایی برای کودکان و نوجوانان را ایجاد علاقه‌مندی، توانمندسازی و آشنایی با مفاهیم دریایی و توسعه فرهنگ دریایی است تا در آینده با مدیران، برنامه‌ریزان و شهروندان مطلع و آگاه نسبت به مسائل دریایی روبه‌رو باشیم.
وی در ادامه درباره برپایی کارگاه صنایع دستی (کار با صدف) به هدف اشتغال‌زایی دریایی خبر داد و یادآور شد: این کارگاه 10 روزه و برای خانم‌های خانه‌دار است که از 23 بهمن آغاز می‌شود. کارگاه کاملا رایگان است و تا روز شنبه 21 بهمن ماه فرصت ثبت نام دارد.

انعقاد تفاهمنامه از سوی آموزش و پرورش با مرکز اقیانوس‌شناسی بدون شک ظرفیت‌های بسیاری را هم برای مسوولان و هم برای دانش‌آموزان باز می‌کند و سبب می‌شود تا از جامعه‌ای ایستا و غمزده به سوی جامعه‌ای پویا و متحرک گام برداریم. شناسایی استعدادهای منحصر به فرد، علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به دریا و مسائل مربوط به آن، ایجاد تحرک و نشاط در نسلی که آینده در دستان آنهاست از جمله دستاوردهای چنین کارگاه‌هایی است که باید به مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر و سمن‌های محیط زیستی فعال در این زمینه، به ویژه موسسه پرنده‌نگری چکاوک خلیج فارس که در چنین فعالیت‌هایی پیشرو هستند تبریک گفت.
نام:
ایمیل:
* نظر: