bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
نرخ دلار، نیازمند تدبیر دولت؛
هفته گذشته با انتشار گزارشی از وضعیت پرنوسان بازار ارز و تاثیرات منفی آن بر شاخص‌های اقتصاد کشور از جمله جذب سرمایه، امنیت کسب‌ و کار، تجارت بین‌المللی و... سخن گفتیم و در آن گزارش اشاره کردیم که قیمت واقعی ارز در کشور تا حد قابل توجهی بیشتر از قیمت حال حاضر آن است و..
بامداد جنوب: 
هفته گذشته با انتشار گزارشی از وضعیت پرنوسان بازار ارز و تاثیرات منفی آن بر شاخص‌های اقتصاد کشور از جمله جذب سرمایه، امنیت کسب‌ و کار، تجارت بین‌المللی و... سخن گفتیم و در آن گزارش اشاره کردیم که قیمت واقعی ارز در کشور تا حد قابل توجهی بیشتر از قیمت حال حاضر آن است و در صورت وارد نشدن دولت به بازار دلار، این ارز مهم پتانسیل بالایی برای افزایش بیشتر قیمت دارد. حال پس از گذشت چند روز از آن گزارش، شاهد تمایل بی حد و حصر نرخ ارز برای رسیدن به کانال پنج هزار واحدی هستیم در حالی که دولت هیچ اقدام شاخصی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین دستاوردهای روحانی و تیم اقتصادی دولت یازدهم، برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز بوده که طی چند سال توانست آن را ثابت نگه دارد؛ با این حال، بیش از دو ماه است که بازار سکه و ارز رنگ آرامش به ‌خود ندیده و در این زمینه، دولت با وجود توصیه‌های فراوان به مردم، نتوانسته ثبات را به بازار برگرداند. چند وقت پیش بود که رئیس‌کل بانک مرکزی وعده بازگشت آرامش بازار ارز را در بهمن و اسفند داده بود ولی با گذشت 23 روز از بهمن‌ماه، نه‌تنها آرامشی در بازار برقرار نشد بلکه قیمت دلار به بالاترین نرخ خود رسیده و روز گذشته رکورد جدیدی برای خود به ثبت رساند.

نوسانات روزهای اخیر در بازار ارز موجب شد نرخ دلار در کمتر از ۱۰ روز گذشته برای چندمین‌بار کانال چهار هزار و ۸۰۰ تومانی را رد کرده و هم‌اکنون با قیمت چهار هزار و ۸۵۰ تومان فروخته می‌شود.
شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل رکورد جدید و عجیب قیمت دلار در روز جاری بالا رفتن نرخ فروش ارز در صرافی‌های بانکی است، چراکه ساعتی قبل صرافی‌های بانک‌ها نرخ فروش دلار برای اشخاص را چهار هزار و777 تومان اعلام کردند و دقایقی بعد از آن این نرخ را به چهار هزار و 793 تومان افزایش دادند.
فعالان بازار ارز معتقدند افزایش قیمت دلار از سوی صرافی‌های بانکی مهم‌ترین عامل افزایش قیمت دلار در این بخش است، علاوه بر صرافی‌های بانکی، نمایندگان پتروشیمی‌ها که در روزهای اخیر حضور پررنگی در فروش دلار در مرکز افشار داشتند قیمت‌ها را بالا برده و با نرخی نزدیک نرخ کف بازار به عموم مردم دلار می‌فروشند.

یکی از صراف‌های بازار ارز معتقد است افزایش نرخ دلار از سوی بانک مرکزی چند دلیل دارد که نخستین دلیل آن پراکنده‌کردن مردم از صف‌های طولانی خرید دلار است، چراکه اگر اختلاف دلار دولتی با آزاد کم باشد طبیعتا مردم تمایلی به حضور در صف و انتظار چندین ساعته برای خرید دلار ندارند. یکی دیگر از دلایل این است که وقتی بازار میل به خرید دارد بانک از قیمت بالا تزریق را شروع می‌کند و البته سومین دلیل هم این است که قیمت بانک واقعی‌تر شده و به قیمت بازار نزدیک شود.
این فعال در بازار ارز اما معتقد است زمانی سیاست‌های بانک مرکزی در این بخش نتیجه می‌دهد که عرضه ارز گسترده باشد نه قطره‌چکانی، چراکه روش قطره‌چکانی در خیابان فردوسی جواب نمی‌دهد. اگر زمانی که قیمت دلار در صبح روز گذشته به چهار هزار و  800 تومان رسید، پتروشیمی‌ها و نمایندگان بانک مثل روزهای قبل مقابل پاساژ افشار به فروش دلار می‌پرداختند هم‌اکنون نرخ این ارز در بازار پرواز نمی‌کرد.
در حال حاضر مقابل پاساژ افشار دلار به‌صورت نقدی و بدون مالیات و دریافت کارت ملی با قیمت چهار هزار و 850 تومان به مردم فروخته می‌شود و طبیعی است تا زمانی که اینگونه باشد، قیمت دلار کاهش پیدا نمی‌کند.

تشدید نوسانات در بازار ارز هر چند با توصیه‌های رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی به مردم برای نخریدن دلار هم‌زمان شد ولی کماکان صف‌های طولانی مقابل صرافی‌های مجاز و البته صرافی‌های بانکی در خیابان فردوسی وجود دارد که این نشان می‌دهد تب خرید دلار همچنان در بین مردم بالاست. 
یکی از فعالان بازار ارز در گفت‌وگو با تسنیم، اعلام کرد که اگر بانک مرکزی در طرح پیش‌فروش سکه قیمت نهایی را اعلام می‌کرد، مردم به‌جای این‌که برای خرید دلار صف بکشند در شعب بانک ملی تجمع می‌کردند ولی چون پیش‌فروش برای مردم جذاب نبود، کماکان شوق خرید دلار بالاست.
نرخ دلار در حالی برای چندمین‌بار در یک هفته گذشته از مرز چهار هزار و 800 تومان عبور کرده که هفته گذشته حسن روحانی در نشست خبری‌اش در پاسخ به این سوال که آیا می‌دانید قیمت دلار چهار هزار و 800 تومان شده است گفته بود نه! قیمت این نیست و به فعالان بازار ارز اطمینان داده بود که ذخایر کافی برای ارز داریم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: