محمد راستاد، با تأکید بر اینکه حمایت از گردشگری دریایی از اولویت سازمان بنادر است، گفت: علاوه بر این سازمان بنادر و دریانوردی بهترین مشوقها را از محل وجوه اداره شده در حوزه گردشگری و مسافری دریایی مدنظر قرار داده است.امیدواریم با این مشوقها و فرآهمسازی حضور بخش خصوصی در کنار زیرساختهایی که سازمان ایجاد کرده است، شاهد حضور هرچه قدرتمندتر بخش خصوصی در حوزه گردشگری و مسافری دریایی بنادر کشور باشیم. سقفی برای تسهیلاتی که قصد داریم به بخش گردشگری و مسافری اختصاص دهیم در نظر گرفته نشده است، از همه ظرفیت های ممکن وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی استفاده خواهیم کرد تا از پتانسیل بخش خصوصی جهت حضور فعال در این حوزه بهره مند شویم.
کشور ایران ۳۵ جزیره قابل سکونت با شرایط ژئوپولیتیکی منحصر به فرد دارد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به تشریح اقدامات این سازمان در جهت فرآیند توسعه سواحل مکران پرداخت و گفت: قطعا اقدامات انجام گرفته در محدوده شهر و بندر جاسک موجب احیای این منطقه شده و از سویی دیگر زیربنای امر توسعه در مکران را نیز در این محدوده فراهم کرده است.
راستاد گنج سواحل را فرصتی برای توسعه دریا محور دانست و گفت: ایران ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی با اقلیمهای متفاوت دارد و همچنین دارای ۳۵ جزیره قابل سکونت و توسعه با شرایط ژئوپولیتیکی منحصر به فرد است که همراه با توان تخصصی بالا و رتبه مناسب در دنیا در زمینه مهندسی دریایی شرایط لازم برای موفقیت در توسعه دریا محور را پدید آورده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه سواحل مکران شامل سه بخش اطلاعات پایه، مدیریت یکپارچه سواحل و پروژههای اجرایی است، گفت: طراحی و راهاندازی شبکه ملی پایش مشخصههای دریایی با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعم از راهاندازی دستگاههای موجنگار، جذر و مد سنجی، شیب تراز آب، ترازسنجی، هواشناسی بندری و ایجاد سامانهای هشدار سریع سونامی و طوفانهای حارهای از جمله این اقدامات در حوزه اطلاعات پایه به شمار میرود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردیبا اشاره به فعالیتهای انجام گرفته از سوی این سازمان طی سالهای ۸۴ تا ۹۴ در بحث پایش و مطالعات شبیهسازی سواحل کشور نیز بیان کرد: تهیه اصلاحات لازم جهت استفاده در طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور، بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی مورد مطالعه و ارائه روشهای حل مشکل از دیدگاه مهندسی سواحل، دستیابی به یک مرجع اطلاعاتی قابل اطمینان در این حوزه و غیره از اهداف اصلی این اقدام طی ۱۰ سال مذکور محسوب میشوند.
وی با اشاره به انجام پایش و مطالعات شبیهسازی در سواحل هرمزگان، بوشهر، استانهای شمالی، مکران و خوزستان راهاندازی شده است، گفت: این سامانهها به بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی میپردازد و همچنین میتواند از اطلاعات آن در خصوص فعالیتهای آینده استفاده کرد که هزینه آن با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال بوده است./سازمان بنادر و دریانوردی