bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
ارتش به سمت پایتخت لشکرکشی بزرگی صورت داده و از همه یگان‌های تحت فرمان فرماندهی این نیرو در همه کشور هزاران نیروی رزمی به سمت پایتخت راه افتاده‌اند تا بتوانند به یکی از غده‌های سرطانی در این کشور پایان دهند..
ارتش به سمت پایتخت لشکرکشی بزرگی صورت داده و از همه یگان‌های تحت فرمان فرماندهی این نیرو در همه کشور هزاران نیروی رزمی به سمت پایتخت راه افتاده‌اند تا بتوانند به یکی از غده‌های سرطانی در این کشور پایان دهند، غده‌ای که از ابتدای شروع بحران در این کشور به مهمترین مرکز تجمع تروریست‌های تکفیری تبدیل و در طول این سال‌ها آسایش را از پایتخت گرفته‌اند. سه گروه تروریستی جیش الاسلام، فیلق الرحمن و جبهه النصره به ترتیب بیشترین نیرو را در غوطه شرقی دارند که باید در کنار آن از واحدهایی از احرار الشام و برخی گروه‌های کوچک‌تر هم یاد کرد.

حاکمیت سوریه به این نتیجه رسیده که دیگر مماشات با تروریست‌ها امکان ندارد و متحدین نیز چراغ سبزی نشان داده و اعلام آمادگی کرده‌اند تا به خلافت تروریست‌ها در این منطقه پایان دهند. در طول یک سال گذشته بارها و بارها مذاکرات پشت پرده و پیچیده‌ای برای خروج تروریست‌ها از غوطه شرقی صورت گرفت. این مذاکرات پس از پایان کار غوطه غربی و با وساطت برخی از طرف‌های سوم در جریان بود. در حالی که جبهه النصره و فیلق الرحمن به صورت مستقیم توسط دولت قطر و ترکیه حمایت مالی، تسلیحاتی و سیاسی می‌شوند، گروهک جیش الاسلام رسما وابسته به عربستان سعودی است. شکست این مذاکرات که با دخالت برخی طرف‌های خارجی صورت گرفت، عزم ارتش را برای فشار بر غوطه بیشتر کرد.

چند روز پیش بود که وزیر امور خارجه روسیه در سخنی قابل توجه گفت که پاکسازی غوطه شرقی از پاکسازی حلب سخت‌تر نیست و این نکته‌ نشان می‌دهد که روس‌ها به شکلی دقیق در کنار ارتش سوریه برای پایان دادن به شر مسلم بیخ گوش پایتخت هستند. با تجمیع نیروها و امکانات در اطراف غوطه که با تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای نیز همراه بود، تروریست‌های جیش الاسلام که این بار خطر را جدی دیده‌اند، دست به دامن مصری‌ها شده تا شاید آنها وساطت کرده و عملیات ارتش سوریه به تاخیر بیفتد. حالا چرا مصری‌ها واسطه شده‌اند، این مساله برمی‌گردد به رابطه خوب جیش الاسلام با سازمان اطلاعات مصر تا جایی که توافق پیشین برای آتش‌بس را هم روس‌ها در قاهره امضا کردند.

ارتش سوریه به هر شکل ممکن می‌خواهد مناطق در اشغال گروهک فیلق الرحمن و جبهه النصره را در کنترل خود داشته باشد، این مناطق مانند زملكا، عربين، كفربطنا و... به پایتخت چسپیده و با ورود ارتش به آن، دیگر برد خمپاره‌های تروریست‌ها به مرکز دمشق نخواهد رسید. از قرار معلوم جیش الاسلام هم با این ایده موافق است، چرا که نه تنها کنترلی بر مناطق در مناطق اشغالی دو گروهک دیگر ندارد، بلکه بخش عمده‌ای از نیروهایش را هم در خطوط درگیری با آن مستقر کرده است و هر از چند گاهی میان طرفین درگیری‌هایی صورت می‌گیرد. منابع داخلی ارتش سوریه تاکید دارند که تاکنون مذاکرات در این مورد به شکل خوبی پیش رفته و هر دو طرف می‌خواهند از جنگ سخت احتمالی خودداری کنند. 

با توجه به این نکته باید گفت که لشکرکشی متحدین به سمت غوطه شرقی، در واقع بیشتر کردن عنصر فشار بر جبهه النصره و فیلق الرحمن است. تظاهراتی که در طول روزهای گذشته در این منطقه صورت گرفته و خواستار خروج اعضای این دو گروهک شده‌اند، ارتباط بسیار نزدیکی با حملات موشکی و توپخانه‌ای متحدین دارد. با این حال، یگان‌های زمینی ارتش در آمادگی کامل به سر می‌برند تا در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، حملات زمینی را هم آغاز کنند، نبردی که با توجه به نبردهای چند سال گذشته در این منطقه بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود و بدون شک هر دو طرف از تلفات بالای انسانی و حجم خسارتی که وارد می‌شود، مطلع هستند. 

با توجه به همه مسائل به‌نظر‌ می‌رسد دولت سوریه برای همه دمشق یک برنامه کامل و همه جانبه دارد، در حالی که عناصر تروریستی حاضر در غوطه شرقی هزاران نفر هستند که برای یک نبرد شهری هم تجربه کافی و هم مهمات قابل توجهی دارند، اما در سوی دیگر دولت سوریه در تلاش است تا سایر محلات دمشق مانند یرموک را هم وارد معادله کند. تعداد تروریست‌های جبهه النصره حاضر در این منطقه تنها 150 نفر است که درگیری بسیاری با داعش دارند. عناصر داعش حاضر در حجرالاسود، قدم و یرموک نیز در حال مذاکرات پراکنده‌ای با مجموعه‌های امنیتی دولت سوریه هستند تا شاید تکلیف آنها نیز مشخص شد، آنها هم می‌دانند پس از فروپاشی خلافت نمی‌توانند چند محله یک شهر را برای زمان طولانی در اشغال خود داشته باشند. بنابراین باید منتظر روزهای آینده ماند و دید با طولانی‌تر شدن روزها، چه اتفاقی روی خواهد داد. 

برچسب ها: سیاسی ، دمشق ، سوریه ، ارتش
نام:
ایمیل:
* نظر: