bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۰۶۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
امکان تامین اقتصاد 80 میلیون نفر از طریق دریا؛
وابستگي جداناپذير اقتصاد جهاني از اقتصاد دريا و عجين شدن اقتصاد دريا با زندگي امروز بشر نشان از اهميت صنعت دريانوردي و اقتصاد ناشي از اين صنعت است.
دریا، صنعتی که مغفول مانده استبامداد جنوب- جواد شکریان:
وابستگي جداناپذير اقتصاد جهاني از اقتصاد دريا و عجين شدن اقتصاد دريا با زندگي امروز بشر نشان از اهميت صنعت دريانوردي و اقتصاد ناشي از اين صنعت است. ارتباط تنگاتنگ جوامع بشري و رويكرد آنها به اقتصاد دريا به‌عنوان مقوله‌اي جداناپذير از زندگي جوامع انساني نمايان شده است. با این حال، متاسفانه در کشور ما، سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی به‌هیچ وجه با مزیت‌های این صنعت همخوانی ندارد. 

ایران با داشتن حدود سه هزار کیلومتر خطوط ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب کشور و دسترسی به آب‏های آزاد (اقیانوس هند)، پتانسیل بالایی در کشتی‌سازی، شیلات، دریانوردی و گردشگری دریایی دارد. این در حالی است که ایران با قرار گرفتن در کریدور ترانزیتی بهترین و اقتصادی‌ترین گزینه ارتباطی برای کشورهای آسیای میانه است که دسترسی به آب‌های آزاد ندارند. با این همه تاکنون از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده نشده است؛ هرچند در برنامه ششم توسعه و برای سال ۱۴۰۴ سهم ۷/۰ درصدی برای اقتصاد دریا پیش‌بینی شده است اما به گفته کارشناسان و مدیران فعال در این صنعت، رسیدن به این نقطه نیازمند اراده واقعی و یکپارچه، حمایت از این صنایع و در نهایت عزم ملی است.

در همین زمینه، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پنجمین نمایشگاه ارگان‌های دریایی در بندرعباس با بیان این‌که ۶۰ درصد ذخایر انرژی دنیا در منطقه خلیج فارس قرار دارد که زمینه توسعه صنایع دریایی را فراهم کرده است، گفت: دریا فرصت بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود اما این سوال مطرح می‌شود که ما چقدر توانسته‌ایم از این فرصت‌ها بهره برده و فاصله خودمان را با کشورهای منطقه را کاهش دهیم؟

احمد مرادی با اشاره به این‌که متاسفانه تاکنون نتوانستیم به‌خوبی از ظرفیت‌های دریایی کشور استفاده برده و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که باوجود تمام مشکلات به این حوزه ورود کرده و به دولت کمک کرده‌اند، استفاده کنیم، ادامه داد: با توجه به این مسائل، هنوز فاصله زیادی با شرایط ایده‌آل داریم و برای رسیدن به کشورهای توسعه‌یافته باید راه درازی را طی کنیم.
مرادی با تاکید بر این‌که باید اعتقاد داشته باشیم اگر نمایشگاهی ترتیب داده و سرمایه‌گذاران حوزه دریایی و بندری را دور هم جمع می‌کنیم، به وعده‌هایی که در خصوص حمایت از آنها سر می‌دهیم، پایبند باشیم، خاطرنشان کرد: توسعه صنایع دریایی یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس در تدوین بودجه سالانه و برنامه پنج ساله ششم است. همچنین در این برنامه، دریا به‌عنوان محور توسعه محسوب شده و اگر اقتصاد را صرفا بر دریا متکی کنیم، اداره ۸۰ میلیون نفر کار سختی نخواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که کشوری مانند چین از دریا نهایت استفاده را برده و برای ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر مستقیما از طریق دریا ایجاد شغل کرده است، تصریح کرد: ایران حدود 3000 کیلومتر مرز دریایی در شمال و جنوب خود دارد، ضمن این‌که ۶۰ درصد از ذخایر انرژی دنیا در منطقه خلیج فارس قرار دارد و این فرصت بسیار مناسبی برای توسعه دریایی است.

 وی در پایان با اشاره به این‌که برای توسعه صنایع دریایی هیچ راهی جز ورود به بخش خصوصی نداریم، ادامه داد: در این زمینه باید شرایط را تسهیل کرده و در صورت لزوم با قرار دادن تسهیلات مناسب، بخش خصوصی را برای ورود به این عرصه ترغیب کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: