bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
در پی اعتراض خودروسازان به استانداردهای اجباری؛
موضوع استانداردهای خودرویی و رعایت آن از سوی متولیان تولید، از جمله موضوعاتی است که بارها از سوی مردم و کارشناسان صنعت خودروی کشور مورد تاکید قرار گرفته و با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است.
بامداد جنوب- جواد شکریان:
موضوع استانداردهای خودرویی و رعایت آن از سوی متولیان تولید، از جمله موضوعاتی است که بارها از سوی مردم و کارشناسان صنعت خودروی کشور مورد تاکید قرار گرفته و با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. در سال‌های اخیر، بخش قابل توجهی از انتقادات و گلایه‌های مصرف‌کنندگان داخلی مربوط به نبود ایمنی مناسب و وضعیت نامطلوب استانداردهای لحاظ شده در خودروهای پرتیراژ داخلی بوده است با این حال هر بار به بهانه‌های مختلف این موضوع نادیده گرفته شده یا به زمان دیگری موکول شده است.

نوروز 93 بود که کمپین نخریدن خودروی ایرانی در اعتراض به قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی با امید به امضای توافقنامه برجام، برداشته شدن تحریم‌ها و در نتیجه کاهش قیمت‌ها در کشور همه‌گیر شد. این کمپین البته خیلی زود با ورود دولت و دادن تسهیلات به خریداران به پایان رسید اما نکته مثبت آن، تلنگر محکمی بود که خودروسازان داخلی را برای مدتی هوشیار کرد. آنها پیام مردم را گرفتند و خیلی زود با وعده افزایش استاندارد خودروها از مردم عذرخواهی کردند. سازمان استاندارد کشور نیز با تدوین استانداردهایی مطابق با استانداردهای اروپا دست به کار شده و تعداد 85 استاندارد را در چند مرحله برای خودروسازان الزامی کرد که بر اساس آن قرار شد تا سال 97 این استانداردها در خودروسازی داخلی رعایت شود. با این حال، در حالی که انتظار می‌رفت خودروسازان تلاششان را برای افزایش سطح کیفی خودروها افزایش دهند، در اقدامی عجیب به اعتراض در خصوص این استانداردها پرداخته و از سختگیری بیش از حد سازمان استاندارد شکایت کردند.

پس از آن،  بهمن‌ماه امسال بود که پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد کشور در واکنش به اعتراضات خودروسازان مبنی بر این‌که استانداردهای جدید خودرویی غیر معقول بوده و حتی بنز هم امکان پاس کردن آنها را ندارد، گفته بود: این موضوع اصلا درست نیست و بیان آن غیرمنطقی است، چراکه استانداردهای جدید مطابق استانداردهای اروپا تهیه و خودروسازان ملزم به اجرای آن هستند. باید تاکید کنم با توجه به برنامه ارتقا استانداردهای خودرو در دی‌ماه امسال تولید 25 مدل خودرو متوقف شده و در سال 97 هم تعداد خودروهایی که مجوز تولید نخواهند داشت، بیشتر می‌شود.
وی با اعلام این‌که خودروسازان در جریان اجرائی شدن استانداردهای 85گانه خودرو بودند اما این‌که چرا به این موضوع توجه نکرده‌اند خود جای سوال دارد، افزود: استانداردهای جدید خودرو با حضور وزیر وقت صنعت و تمام مدیران خودروساز در شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده است، البته باید تاکید کنم استانداردهای ٨٥ گانه جدید خودرو در شورای‌عالی استاندارد نیز به تائید نهایی رسیده بود.

با وجود موضع‌گیری رسمی رئیس سازمان استاندارد، همچنان خودروسازان بر اجرائی نشدن این استانداردها تاکید داشتند و احمد نعمت‌بخش، رئیس انجمن خودروسازان با اعلام این‌که در صورت اجرائی شدن استانداردهای 85گانه خودرو حداقل تولید 800 هزار خودرو متوقف خواهد شد، تاکید کرده بود که خودروسازان سالانه حدود یک ‌میلیون و 400 هزار دستگاه خودروی سواری تولید می‌کنند که توقف 800 هزار دستگاه به‌طور حتم آسیب‌های جدی را به صنعت قطعه‌سازی کشور وارد خواهد کرد.
جدی شدن اجرای استانداردهای 85‌گانه خودرو در نهایت باعث شد، مدیرعامل ایرانخودرو به‌صورت جدی خواستار تجدید نظر در این موضوع شود. یکه‌زارع گفته بود، بنز و هیوندا اعلام می‌کنند که استانداردهای ایران را نمی‌توانند رعایت کنند، آیا آنها به‌عنوان دو برند برتر خودرویی اشتباه می‌کنند و ما در ایران درست فکر می‌کنیم؟ این نشان می‌دهد اشکال از ماست‌، اشکال ما این است که همه کارها را می‌خواهیم جهشی انجام دهیم.

حال با وجود تمام تاکیدات سازمان استاندارد بر تجدید نظر نکردن در استانداردهای 85‌گانه خودرو، روز گذشته صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، خبر بازنگری این استانداردها را اعلام کرد.
وی با اشاره به این‌که برخی از استاندارهای 85گانه تشویقی است و حتی خودروسازان مطرح هم آنها را در تولیدات خود رعایت نمی‌کنند، افزود: انتقادات درست است، چراکه بعضی از این استانداردها به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها امکان اجرائی شدن ندارد. بر همین اساس با اولویت رعایت ایمنی خودروها رایزنی‌هایی برای تجدیدنظر در اجرای استاندارهای 85گانه خودرو انجام شده است.
به‌گفته صالحی، به دستور وزیر صنعت قرار شده خودروسازان اسناد خود را برای بررسی استانداردها ارائه کنند تا یک تعادل میان استانداردهای اختیاری و اجباری به‌وجود آوریم.

نام:
ایمیل:
* نظر: