bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
موضوع معامله قرن که توسط ترامپ و تیم سیاسی او مطرح شد، ‌البته صحبت‌هایی هم با برخی از کشورهای عربی منطقه انجام شده که متاسفانه آن‌ها هم اعلام آمادگی کرده‌اند.
کریم جعفری:
موضوع معامله قرن که توسط ترامپ و تیم سیاسی او مطرح شد، ‌البته صحبت‌هایی هم با برخی از کشورهای عربی منطقه انجام شده که متاسفانه آن‌ها هم اعلام آمادگی کرده‌اند. این ایده چند ماه پیش در کنفرانسی که در ریاض (عربستان) برگزار شد و عربستان از 45 کشور عربی و اسلامی و همچنین رییس جمهور آمریکا برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرد، به صورت پنهان و نیمه آشکار با برخی از سران کشورها صحبت‌هایی انجام شد که قصد دارند قضیه فلسطین تمام شود و اسرائیل هم بدون دغدغه به حیات خود و نقش و اقتدارش در منطقه ادامه دهد.

البته تاکنون همه مراحل و ابعاد این سناریو آشکار نشده ولی اظهارات آمریکایی‌ها و حرکت آن ها در عملی کردن معامله قرن به تدریج آشکار خواهد شد. بنابراین، اولین گامی که آن‌ها برداشتند همان حرکت ترامپ بود که قدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد. مساله دیگر تعیین تکلیف فلسطینی‌ها در غزه و کرانه غربی است،‌ ظاهرا با مصری‌ها و اردنی‌ها صحبت شده تا به مرور زمان فلسطینی‌ها از این دو منطقه خارج شده و عده‌ای از آن‌ها در صحرای سینا و عده‌ای دیگر هم در اردن ساکن شوند در این شرایط منطقه کاملا از حضور فلسطینی ها پاکسازی‌ می‌شود و اسرائیل یک دولت صد در صد یهودی بدن یک نفر عرب می‌شود. در واقع آن‌ها برای مقدمه‌چینی و بسترسازی اجرای عملیات، می‌دانند که با مقاومت رو به رو خواهند شد از این رو فشار را به غزه بیش‌تر کرده و خشونت ‌را علیه اعتراضاتی که فلسطینی ها داشتند، تشدید کردند و شاهد هستیم که خیابان‌ها و مساجد به خصوص غزه تبدیل به صحنه‌های رویارویی شده است.
از سوی دیگر حماس را یک سازمان تروریستی معرفی کردند، در حالی که حماس یک سازمان جهادی بسیار بزرگ و فراگیر است و چندین بار در نوار غزه با رژیم صهیونیستی درگیر شده و رژیم صهیونیستی نتوانسته حماس را شکست دهد، به همین دلیل حماس را محاصره مالی و سیاسی کرده و تروریست قلمداد کرده‌اند، متاسفانه در تمام این مراحل می‌بینیم که عربستان سعودی، امارات، مصر و اردن در این مساله نقش دارند.
باید محمود عباس در حال حاضر چه کاری انجام می‌داد؟ وقتی پایتخت کشوری مصادره شود دیگر هویتی برای آن باقی نمی‌ماند، اما شاهد هستیم که محمود عباس به جای اینکه اعتراض کند و از تمام توافقنامه‌های همکاری امنیتی و سیاسی و گفت‌وگو خارج شود با کلمات بازی می‌کند و مشخص است که او را یارگیری کرده‌اند و به آرمان فلسطین خیانت می‌کند و هنوز که هنوز است محمود عباس توافق‌نامه همکاری های امنیتی با رژیم صهیونیستی را لغو نکرده است.
معامله قرن علیه مردم فلسطین و برای محو و نابودی و به فراموشی سپردن مساله فلسطین است اما این که آیا می‌توانند سناریو معامله قرن را عملی کنند بستگی به شرایط منطقه، محور مقاومت و مردم فلسطین دارد.

در مورد آشتی میان گروه‌های فلسطینی و مذاکرات این گروه‌ها با مقام‌های مصری هم باید گفت: این مساله امکان‌پذیر نیست، آرزوی ما این است که فلسطینی‌ها یکی شوند و اگر هم تاکنون این مبارزات نتیجه بخش نبوده برای این است که میان این گروه‌ها شکاف وجود داشته است. بنابراین،‌ هر چه زمان می‌گذرد گویی امتیازات بیشتری از فلسطینی‌ها می‌گیرند و در مقابل هیچ امتیازی به آن‌ها نمی‌دهند. به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها، سعودی‌ها، محمود عباس و اسرائیلی‌ها اجازه نمی‌دهند که فلسطینی‌ها متحد شوند چون می‌دانند اگر با هم متحد شوند به ضرر آن‌ها است.
در حال حاضر ظرفیت بین‌المللی ایجاد شده و 108 کشور در سازمان ملل به ترامپ نه گفتند و 14 کشور هم در شورای امنیت با طرح ترامپ مخالفت کردند، در نتیجه اکنون محور مقاومت در اوج پیروزی است و می‌تواند به مردم فلسطین کمک کند و اگر ظرفیت بین‌المللی به‌نفع فلسطین و محور مقاومت با هم هماهنگ باشد، می‌توان امیدوار بود.

برچسب ها: یادداشت ، فلسطین ، قدس ، اسرائیل
نام:
ایمیل:
* نظر: