bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان؛
برخی از نیروهای آزاد آموزش و پرورش یکی از شهرستان‌های استان طی تماس تلفنی با روزنامه بامداد جنوب خواستار انتشار خبری گلایه‎‌هایشان درباره معوقاتی شدند که براساس گفته‌های آنها از بهمن سال گذشته پرداخت نشده است.
رقابت واجدان شرایط در آزمونی برابر، مرّ قانون استبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
برخی از نیروهای آزاد آموزش و پرورش یکی از شهرستان‌های استان طی تماس تلفنی با روزنامه بامداد جنوب خواستار انتشار خبری گلایه‎‌هایشان درباره معوقاتی شدند که براساس گفته‌های آنها از بهمن سال گذشته پرداخت نشده است. یکی از این نیروهای آموزش و پرورش استان می‌گوید: افرادی که از سال 92 با عنوان خرید خدمات یا شرکتی به کار گرفته شدند، آن هم بدون در نظر گرفتن ضوابط قانون کار! و آینده‌ای مبهم از استخدامی اما چندین مورد از نیروهای بدون سابقه، بدون در نظر گرفتن ضوابط استخدام شده‌اند. هر بار که شکایتمان را به گوش مسوولان کشوری رساندیم، گفتند دست ما نیست، باید از استان و شهرستان اقدام کنید و وقتی به استان و شهرستان هم می‌گوییم، می‌گویند بر عهده قانون‌گذاران است و قانون به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. 

این منبع می‌گوید: از بهمن سال گذشته ریالی دریافت نکرده‌ام، از حق کارآموزی و اضافه‌کاری و تصحیح اوراق امتحانی هم که خبری نیست. چرا در برخی رشته‌هایی که نیاز به آن جای هیچ شک و تردیدی ندارد، اعلام نیاز نمی‌شود و برای مثال دبیر جغرافیا، هنر تدریس می‌کند و دبیر شیمی، زمین‌شناسی و ... . از سال 92 تا کنون چندین آزمون برگزار شده اما اعلام نیازی برای برخی رشته‌ها وجود ندارد.
برای بررسی این موضوع با معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت‌وگو کردیم. وی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص آزمون استخدامی سال 97 تصریح کرد: سال گذشته سهمیه استان 295 نفر از 6 هزار نفر بود و امسال نیز سهمیه استان 431 نفر از 15 هزار نفر است که با توجه به 32 استان و نسبت به جمعیت دانش‌آموزی استان سهمیه خوبی است. سال گذشته به علت نبود متقاضی واجد شرایط نتوانستیم ۱۰۶ سهمیه را جذب کنیم و امیدواریم که با احتساب این 106 نفر به علاوه 431 نفر سهمیه امسال، بخش اعظمی از کمبود نیروی انسانی را پوشش دهیم. 

عبدالناصرغلامی با بیان این‌که استان بوشهر از لحاظ نیروی انسانی، رتبه خوبی دارد، افزود: در آزمون استخدامی پیش رو همه نیروهای لیسانس و بالاتر اعم از حق‌التدریس و غیره در صورت دارا بودن شرایط استخدام می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. بنا بر این است که ثبت نام متقاضیان تا پایان اسفند صورت بگیرد و آزمون در فروردین برگزار شود تا براساس برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که لحاظ شده، نیروهای واجد شرایط برای مهر 97 به کار گرفته شوند. حال باید دید که شرایط به چه سمت و سویی می‌رود و چه تصمیماتی گرفته می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که در برخی مناطق نیروهای استخدامی آزمون قبل با وجود همه برنامه‌ریزی‌ها اما آمادگی ورود به مدارس را در مهرماه نداشتند، خاطرنشان کرد: در استان بوشهر این گونه نبود و آموزش‌های تئوری شامل شیوه تدریس، طرح درس و ... از تیرماه تا پایان شهریور برگزار شد و آموزش‌های عملی هم، همان تدریس و کلاس‌های درس در مهرماه بود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل استان در پاسخ به این سوال که بسیاری از نیروهای شرکتی در خصوص پرداخت نشدن حقوقشان از بهمن سال گذشته تا کنون ابزار گلایه دارند، گفت: ما حدود 1056 نیروی حق‌‌التدریس داریم که حقوق این نیروها تا پایان بهمن ماه پرداخت شده است. بخشی از گلایه‌ها مربوط به انتظاراتی است که نیروهای ما دارند و از آن طرف قانون‌هایی که پیش روی ماست و ما نیز مکلف و موظف به تعهد نسبت به قانون هستیم. برخی مسائل در حوزه اختیارات استان‌ها نیست و تصمیمات کشوری مبنای آزمون‌های استخدامی است. ما بنا بر بررسی‌ها و اعلام نیاز شهرستان‌ها در همه رشته‌ها اعلام نیاز خود را به قانونگذاران منتقل می‌کنیم اما این‌که در کدام رشته‌ها متقاضی واجد شرایط وجود داشته باشد، واقعا دست ما نیست اما همه نیروهای حق‌التدریسی و غیر آن در صورت شرایط استخدامی می‌توانند در آزمون شرکت کنند، چراکه استخدامی خارج از آزمون از حیطه قانون خارج است. 

غلامی در پاسخ به سوال دیگری که فرهنگیان در خصوص جایگزینی فرزندانشان و اختصاص سهمیه‌ای به واسطه فرهنگی بودن والدین همواره گلایه دارند، تاکید کرد: در حال حاضر در آزمون‌های استخدامی، سهمیه‌ای جز ایثارگری لحاظ نشده و تا کنون سهمیه و امتیازی برای فرهنگیان در آزمون وجود ندارد و همه متقاضیان اعم از این‌که والدینشان فرهنگی باشند یا خیر، در یک آزمون برابر شرکت می‌کنند. این در حالی است که تلاش داریم با رایزنی‌‌ها و پیگیری‌های لازم، بتوانیم برای فرهنگیان در این خصوص سهمیه‌ای اختصاص دهیم اما در حال حاضر نیروهای حق‌التدریس و غیر آن با کسب حد نصاب لازم در آزمون کتبی و پس از آن مصاحبه به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند. حال اگر نیروی انسانی در آموزش و پرورش شهرستان‌ها شکایتی دارند، با ارجاع آن به استان به شکایات آنها پاسخ داده می‌شود. جا دارد در اینجا از همه نیروهایی که با آموزش و پرورش در امر خیر و پسندیده تعلیم و تربیت همکاری می‌کنند، قدردانی کنم.
کاستی‌ها و مشکلات رفاهی معلمان کم نیست و از آنجا که این قشر با امر تعلیم و تربیت آیندگان فردای این سرزمین سر و کار دارند، می‌بایست در اندیشه ایجاد بستر مناسب به منظور آرامش خاطر و آسودگی آنها بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: