bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
زمانی که تحت تحریم های ظالمانه امریکا از مکانیسم تسویه دلار محروم هستیم چه لزومی دارد در کشورمان ثبت سفارش دلاری را مجاز بدانیم.
مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: ممنوعیت ثبت سفارش با دلار امریکا به درخواست بانک مرکزی از وزارت صنعت بوده که امروز اجابت و اجرایی شده و از این بابت از این وزارتخانه تشکر می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه روش پرداخت در ثبت سفارش به دو شیوه بانکی و غیر بانکی است و نوع ارز هم بستگی به پرفرم‌های صادره دارد، افزود: از آنجایی که عدم امکان استفاده از مکانسیم تسویه دلاری برای شبکه بانکی ایران بدلیل تحریم‌های اولیه امریکا میسر نیست بنابراین در روش بانکی هیچ ثبت سفارش دلاری در سال‌های اخیر انجام نشده است. در این روش که عمدتا از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود بعضی از ثبت سفارش‌ها تا به امروز به دلار امریکا انجام می‌شد که این ممنوعیت مشمول این روش است. در حالیکه مراوده دلاری با امریکا نداریم چه نیازی است که سیستم ثبت سفارش بر پایه دلار باشد و انجام ثبت سفارش با دلار جو کاذبی را در تحریک دلار ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه ممنوعیت ثبت سفارش با دلار تاثیری در واردات کشور ندارد تصریح کرد: وارد کنندگان باید از طرف های خارجی خود بخواهند پرفرم های ارزی دیگری ارائه کنند و از ارزهای جایگزین نظیر یورو برای خرید های خود استفاده کنند. در حال حاضر عمده منابع صادراتی کشور به دلار دریافت نمی شود بطوریکه الان شرکت ملی نفت و بسیاری از صادرکنندگان ما به ازای فروش خود یورو یا سایر ارزها را دریافت می کنند. ثبت سفارش های قبل از تاریخ ممنوعیت مشکلی ندارد و از امروز به بعد سازمان توسعه تجارت درخواست ثبت سفارش دلاری را انجام نخواد داد.

این مقام مسوول در پایان درباره مکانیسم تسویه دلار نیز گفت: به واسطه تحریم‌های اولیه و همزمان با تشدید تحریم‌های ظالمانه امریکا امکان پرداخت و دریافت دلار با امریکا و سایر کشورها در شبکه بانکی محروم هستیم./صداوسیما
نام:
ایمیل:
* نظر: