bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
روزنامه‌های العرب قطر، القدس العربی چاپ لندن، عربی 21 و الاهرام مصر، آشفتگی اوضاع امریکا در خاورمیانه را بررسی کردند.
روزنامه العرب قطر نوشت: امریکا به‌طور بی‌سابقه‌ای در خاورمیانه دچار سردرگمی شده است. قدرت نفوذ این کشور برای تاثیرگذاری بر تحولات برپایه منافع خود کاهش یافته است. این موضوع به‌دلیل کاستی در قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی امریکا نیست. بلکه این کشور بیشتر موارد از این قدرت‌ها به‌طور اشتباه استفاده کرده است و این موضوع مصیبت‌هایی را به بارآورده که دیگر قابل اصلاح نیستند و امریکا را در باتلاقی از رفتارهای نادرست و ویرانگر در منطقه وارد کرده‌اند. شاخص‌هایی وجود دارد که بیانگر این وضعیت است. شاید برجسته‌ترین آنها افزایش شدت اختلاف میان هم‌پیمانان امریکا در منطقه باشد و درگیری‌های پنهان میان آنها به تنش مستقیم و نیابتی منجر شده است که سیاست‌های واشنگتن عامل آن است. 

همانطور که این مسائل در اختلافات دولت عراق و دولت اقلیم کردستان عراق، امارات و عربستان در جنگ یمن، عربستان و متحدان آن با قطر و همچنین اختلاف ترکیه و شبه نظامیان کرد دیده می‌شود. این اختلاف‌ها نشان می‌دهد واشینگتن دیگر نمی‌تواند روابط میان هم‌پیمانان خود را بر پایه منافع همه طرف‌ها مدیریت کند. بلکه امریکا در بسیاری از موارد بخش بزرگی از مشکلات است. این کشور در شرایطی که نقش آن کاهش یافته احساس می‌کند با بحران‌آفرینی و باقی ماندن اختلاف‌ها می‌تواند بخشی از نفوذ از دست رفته خود را بازیابد، اگرچه این رویکرد هزینه‌های گزافی برای واشنگتن در پی دارد که بی‌اعتمادی به امریکا یکی از این هزینه‌هاست.
تبلیغات فزاینده امریکا درباره فدرالیزه کردن منطقه نیز نتیجه شکست پیاپی امریکا در درک پیچیدگی‌های موجود در داخل کشورهای منطقه است. این کشور نمی‌تواند تحولات را به‌طور درست تشخیص دهد و راه حل مناسبی ارائه دهد. این موضوع از ناتوانی تاثیرگذاری امریکا ناشی می‌شود. این عامل سبب شده است امریکا برای تجزیه و تقسیم منطقه تلاش کند تا شاید فهم هر یک از رویدادها و نحوه برخورد با آنها آسان شود. 

بیشتر مداخلات امریکا در منطقه به دلایل بسیاری شکست سختی خورده است. مهم‌ترین علل شکست‌های امریکا این است که واشنگتن به توصیه‌های دیگران توجهی ندارد و بر ایدئولوژی‌هایی تکیه کرده است که با منافع امریکا و هم‌پیمانان آن در تناقض است. این کشور برای دخالت در امور کشورها زمان و توجیهات اشتباهی را انتخاب کرده است و این موضوع در عراق و سوریه دیده شده است. هنگامی که امریکا دچار اشتباه‌های بزرگی در منطقه می‌شود تلاش می‌کند این اشتباه‌ها را با قدرت نظامی تصحیح کند و این موضوع سبب مصیبت‌هایی می‌شود که قابل اصلاح نیستند و امریکا را در حلقه گسترده‌ای از سیاست‌ها و دخالت‌های نادرست وارد می‌سازند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، نخبگان امریکا هم به بحران مشروعیتی که سیاست‌های امریکا از آن رنج می‌برد، پی برده‌اند. این موضوع برای جایگاه امریکا در محافل بین‌المللی آثار ناگواری به‌دنبال داشته است. نخبگان نیز مانند دیگر شهروندان امریکا تمایل دارند این کشور به‌عنوان یک قدرت، برتر اثرگذاری خود در نظام جهانی را حفظ کند اما راهیابی دونالد ترامپ به کاخ سفید در تقویت بحران مشروعیت نقش داشت. سیاست‌های دولت ترامپ در خاورمیانه و پیچیدگی اوضاع این منطقه به‌طور خاص آثار ناگواری برای اعتبار و چهره امریکا به‌دنبال داشته است.
به نوشته روزنامه عربی 21، با وجود اشتباه در سیاست‌های امریکا، دولت ترامپ از یک تنگنا به تنگنا و بحران دیگر منتقل می‌شود. دولت ترامپ شکست‌هایی را از دوران «اوباما» به ارث برد و بر روی آنها تکیه کرد. هم‌پیمانان سنتی امریکا به‌طور آشکار با واشنگتن مخالفت می‌کنند. امریکا و عربستان در منطقه از یک بحران به بحران دیگری منتقل می‌شوند. این در شرایطی است که روسیه از این موضوع استفاده می‌کند و با ایران و ترکیه روابط تنگاتنگی برقرار کرده و در منطقه به‌طور بی‌سابقه قدرت و نفوذ پیدا کرده است.

به نوشته روزنامه الاهرام به نقل از روزنامه ایندیپندنت، جنگ سوریه نمونه‌ای از جنگ‌افروزی سیاست‌های امریکاست. تردید امریکا در رویارویی با دخالت ترکیه در عفرین سوریه بیانگر کاهش پرشتاب قدرت امریکاست و سیاست‌های امریکا نتایج معکوسی به‌دنبال داشته است./ایرنا


برچسب ها: سیاسی ، امریکا ، خاورمیانه
نام:
ایمیل:
* نظر: