bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
اعتراض گسترده بازاریان و ملوانان به مصوبه ته‌لنجی؛
هنوز چهره استاندار سابق را به یاد دارم که روز خبرنگار باد در غبغب انداخته و با غرور فراوان، بیش از دو سوم کل زمان نشست خبری را به ساماندهی ته‌لنجی که به زعم خودش بزرگ‌ترین دستاورد چهار سال استانداریش بود، اختصاص داد. در آن جلسه مجالی برای پرسش این سوال که آقای استاندار از کدام دستاورد سخن می‌گوید، پیش نیامد و وقت باقی‌مانده را برخی از همکاران به تعریف و تمجید و یا سوالات دیگر اختصاص دادند اما...
نانی که استاندار پیشین در سفره مردم گذاشتبامداد جنوب- جواد شكريان:
هنوز چهره استاندار سابق را به یاد دارم که روز خبرنگار باد در غبغب انداخته و با غرور فراوان، بیش از دو سوم کل زمان نشست خبری را به ساماندهی ته‌لنجی که به زعم خودش بزرگ‌ترین دستاورد چهار سال استانداریش بود، اختصاص داد. در آن جلسه مجالی برای پرسش این سوال که آقای استاندار از کدام دستاورد سخن می‌گوید، پیش نیامد و وقت باقی‌مانده را برخی از همکاران به تعریف و تمجید و یا سوالات دیگر اختصاص دادند اما چند روز پس از این نشست، گزارش مفصلی در خصوص مشکلات معیشتی که این مصوبه ممکن بود برای ملوانان و لنجداران بوشهری به همراه داشته باشد، در همین صفحه منتشر کردیم. در آن زمان بسیاری از همکاران، بامداد جنوب را به غرض‌ورزی و چشم بستن به روی موفقیت جناب استاندار متهم کردند اما خوشبختانه یا بدبختانه دیری نپایید که صدای لنجداران که تازه فهمیده بودند چه کلاه گشادی سرشان رفته، درآمد.

استاندار پیشین در مراسم تودیع و معارفه استاندار جدید، حل مشکلات مربوط به ته‌لنجی و افزایش معافیت کالای ملوانی از چهار به 48 میلیون به‌ازای هر ملوان را از افتخارات مجموعه مدیریتی خود در طول چهار سال استانداری خود عنوان کرده و این مصوبه را لطف بزرگ دولت به معیشت ساحل‌نشینان دانست. سالاری این مصوبه را به‌عنوان یک راهکار کارشناسی‌شده و نجات‌بخش برای تجارت دریایی بوشهری‌ها و معیشت ساحل‌نشینان به مردم معرفی کرد تا جایی که بنر تقدیر و تشکر ملوانان و بندرنشینان! از سالاری، تا زمان مشخص شدن جزئیات این مصوبه، تابلوها و دیوارهای سطح شهر را اشغال کرده بود.
پس از آن، سالاری و بوشهر راهشان را از هم جدا کردند؛ با این حال، مردم ماندند و مشکلات فراوان در حوزه‌های اقتصادی (فضای کسب و کار، جذب سرمایه، مشکل اشتغال، کساد صنایع تولیدی، معیشت و ته‌لنجی و...)، سیاسی، فرهنگی و... .

تعطیلی بازارها، بیکاری ملوانان و لنجداران، تشدید مشکلات معیشتی و گرانی اجناس در بازار از جمله مشکلاتی بود که تنها پس از یک ماه از تصویب مصوبه ته‌لنجی، دامن مغازه‌داران، ملوانان، لنجداران و خانواده‌هایشان را گرفت و اعتصاب‌های پیاپی را در پی داشت تا جایی که استاندار جدید بوشهر در اولین اظهارنظر، رفع اشکالات این مصوبه را به مردم وعده داد.
اکنون پنج‌ماه از آمدن استاندار جدید می‌گذرد اما تا به حال حتی یک خبر مبنی بر این‌که گراوند قدمی برای بهبود وضعیت لنجداران و معیشت ملوانان برداشته باشد، شنیده نشده و اگر هم قدمی برداشته شده، هیچ بهبودی حاصل نشده است. البته گراوند در این مدت پنج‌ماهه بارها و بارها از برطرف کردن نقص‌های این مصوبه و لزوم بهبود معیشت مردم بوشهر سخن گفته است، با این حال، اعتراضات به وضعیت معیشتی در استان هر روز رنگ و روی تازه‌تری به‌خود گرفته و دامن افراد بیشتری را می‌گیرد.

در همین زمینه، روز گذشته لنجداران و بازاریان بوشهری از بنادر مختلف استان در مقابل گمرک و بندر بوشهر در اعتراض به محدودیت‌های پیش‌آمده برای تخلیه ته‌لنجی تجمع کردند.
آنها مشکلات گرانی کالاهای اساسی سفره مردم و همچنین افزایش بیکاری را مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این تجمع عنوان کردند. عده‌ای از بازاریان و ملوانان نیز با پهن کردن سفره‌ای خالی و نشستن بر سر آن، از سفره‌های خالی خود در آستانه شب عید شکایت داشتند.
یکی از بازاریان حاضر در این تجمع به بامداد جنوب گفت: با وجود صنایع نفت و گاز و منابع خدادای بسیار، بیکاری در بوشهر چیزی نزدیک به میانگین کشوری است. ما برای امرار معاش مجبور هستیم از طریق ته‌لنجی اقدام کنیم، زیرا سال‌های سال است که به این کار مشغولیم.

این مغازه‌دار دیری با تاکید بر مشکلات معیشتی در دیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری و صیادی کشور، خاطرنشان کرد: از زمان تصویب مصوبه جدید تاکنون، نه‌تنها رونق از بازار و کسب و کار و تجارت دیر رفته است، بلکه مشکلات معیشتی بسیاری برای مردم پیش آمده که از مسوولان تقاضا داریم قبل از فرارسیدن شب عید این مشکلات را رفع کنند.
یک لنجدار بوشهری نیز در حاشیه این تجمع با بیان این‌که خیال می‌کردیم با پیگیری‌های استاندار قبلی و مصوبه جدید ته‌لنجی، مشکلات ته‌لنجی از بین رفته و فعالیت‌های ما قانونی می‌شود، ادامه داد: متاسفانه نه‌تنها این کار صورت نگرفت، بلکه سفره معیشت ساحل‌نشینانی که از طریق تجارت دریایی ارتزاق می‌کردند روز به روز کوچک‌تر شد.
وی خواستار ورود هرچه سریع‌تر دولت به موضوع و برطرف کردن این محدودیت‌ها شد و افزود: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، باز کردن بازارها برای بازاریان به‌صرفه نیست. دیگر از وعده دادن‌ها خسته شده‌ایم و می‌خواهیم وضعیت به روال قبل از تصویب مصوبه ته‌لنجی بازگردد.

این لنجدار بوشهری در پایان با تاکید بر این‌که بازاریان، ملوانان و لنجداران با تجمع در این مکان به‌دنبال احقاق حق خود هستند، ادامه داد: متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که اگر نتوانیم به شغلمان بازگردیم و از راه واردات ته‌لنجی امرار معاش کنیم، هیچ شغل دیگری هم برایمان پیدا نمی‌شود. همین الان هم بسیاری از جوانان ما بیکار هستند و از پس مخارج خود بر نمی‌آیند. اگر دولت می‌خواهد وضعیت واردات ته‌لنجی را سامان دهد، ابندا باید فکری به حال بیکاری مردم و معیشت آنان بکند.
نام:
ایمیل:
* نظر: