bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
بوشهر در رتبه 30 صدور و اشتغال پروانه بهره‌برداری در کشور قرار گفت؛
پس از گذشت چند روز از انتشار آمارهای پیشین، حال وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار میزان پروانه بهره‌برداری صادره صنعتی را منتشر کرده است. بر اساس این آمار نیز استان بوشهر از نظر تعداد، سرمایه و اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده دارای رشد منفی بوده و از وضعیت نامناسبی برخوردار است.
ایجاد فقط 177 شغل در 9 ماهه امسالبامداد جنوب- جواد شکریان:
هفته گذشته در گزارشی از وضعیت اقتصاد استان بوشهر بر اساس آمارهای منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص میزان جوازهای صادره (که گام نخست سرمایه‌گذاری صنعتی محسوب می‌شود) گفتیم که رشد استان بوشهر در تمامی شاخص‌ها منفی بوده و این استان از نظر جوازهای صادره، میزان سرمایه‌گذاری و همچنین میزان اشتغال پیش‌بینی شده در وضعیت مطلوبی به‌سر نمی‌برد. رشد منفی 7/6 درصدی در پیش‌بینی اشتغال مجوزها و رشد منفی 57 درصدی در میزان سرمایه‌گذاری این مجوزها خود گواهی بر این مساله بود.
 پس از گذشت چند روز از انتشار آمارهای پیشین، حال وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار میزان پروانه بهره‌برداری صادره صنعتی را منتشر کرده است. بر اساس این آمار نیز استان بوشهر از نظر تعداد، سرمایه و اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده دارای رشد منفی بوده و از وضعیت نامناسبی برخوردار است. 

بر اساس این آمارها، در 9 ماهه ابتدایی امسال، تنها 25 فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 334 میلیارد ریال و اشتغال 177 نفر در استان بوشهر صادر شده است که نسبت به سال گذشته در میزان سرمایه 36 درصد و در تعداد اشتغال 25 درصد رشد منفی داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته (فروردین تا اول دی‌ماه) تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره در استان بوشهر 25 فقره، میزان سرمایه این پروانه‌ها 520 میلیارد ریال و تعداد اشتغال ایجاد شده 236 نفر بوده است.
رشد منفی آمار جوازهای تاسیس و پروانه بهره‌برداری صادره استان بوشهر در 9 ماهه سال جاری در حالی است که در همین مدت، تمامی این شاخص‌ها در میانگین کشوری با رشد نسبی همراه بوده است. بر این اساس، رشد 7/6 درصدی در تعداد، رشد 8/25 درصدی در میزان سرمایه و رشد 2/19 درصدی در اشتغال، حاصل 9 ماه فعالیت کلیه استان‌های کشور در صدور پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی بوده است.

گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین نشان می‌دهد که تنها خراسان جنوبی وضعیتی بدتر از بوشهر داشته و بوشهر از حیث تعداد پروانه بهره‌برداری صادره به تفکیک استان‌های کشور، در رتبه 30 قرار دارد. همچنین این 25 پروانه بهره‌برداری شده با اشتغالزایی 177 نفری، بوشهر را بالاتر از خراسان جنوبی در رتبه 30 کشور قرار دادند. 
نکته قابل توجه در خصوص آمارهای منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص بوشهر این است که متوسط سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی هر واحد صنعتی در این استان تنها 37/13 میلیارد ریال بوده در حالی که متوسط سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک واحد صنعتی در میانگین کشور این دوره، 9/49 میلیارد ریال بوده است.

همچنین در این آمارها آمده است که در ۹ ماهه امسال به‌ترتیب استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و تهران بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد کمترین میزان صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی را به‌خود اختصاص داده‌اند.
تا پایان پاییز امسال چهار هزار و ۱۵۸ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۲۰۷ هزار و ۳۹۸ میلیارد ریال و اشتغال ۶۸ هزار و ۱۷۱ نفر صادر شده است که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده روند افزایش 7/6 درصدی در تعداد و 8/25 درصدی در سرمایه‌گذاری و 2/19 درصدی در اشتغال است. دو هزار و ‌۳۲۷ فقره آن پروانه بهره‌برداری ایجادی و هزار و ۸۳۱ فقره آن پروانه بهره‌برداری توسعه است.

نام:
ایمیل:
* نظر: