bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
در آستانه فرارسیدن عید نوروز؛
چیزی به آغاز سال نو نمانده و خانه‌تکانی یک پای ثابت همه خانه‌هاست. کوی و خیابان‌ها مملو از ازدحام افرادی است که مشغول تدارک آغاز سال نو هستند. ایرانیان امسال نیز همانند سال‌های گذشته سنت کهن و اصیل نوروز را برپا می‌کنند.
به مواد آتش‌زا «نه» بگوییمبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
چیزی به آغاز سال نو نمانده و خانه‌تکانی یک پای ثابت همه خانه‌هاست. کوی و خیابان‌ها مملو از ازدحام افرادی است که مشغول تدارک آغاز سال نو هستند. ایرانیان امسال نیز همانند سال‌های گذشته سنت کهن و اصیل نوروز را برپا می‌کنند. در این بین اما یکی از سنت‌های اصیلی که گاهی فجایع جبران‌ناپذیری خلق می‌کند، مراسم چهارشنبه‌سوری است. متاسفانه هر ساله با فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال، نگرانی ناشی از مواد آتش‌زا مضاعف می‌شود و سوانح دردناکی را به بار می‌آورد که نیازمند توجه بسیاری است. بر همین اساس، طی سال‌های اخیر پویش‌هایی با عنوان نه به مواد محترقه، شکل گرفته که از شهروندان دعوت می‌کند تا با پیوستن به این پویش، از خطرات احتمالی مواد محترقه خودداری کنند. 

در خصوص رسم چهارشنبه سوری که در همه شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، باید گفت که این رسم کهن در ایران باستان به شکل و شمایلی برپا می‌شد که متاسفانه امروز کمتر اثری از آن دیده می‌شود و نوجوانان بدون علم به این رسم کهن و اصیل و سابقه آن، اقدام به ساخت مواد دست‎ساز و خربد و فروش مواد محترقه می‌کنند. این رسم در گذشته بدین صورت برپا می‌شد که شب آخرین چهارشنبه سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه‌شنبه)، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می‌افروزند و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می‌پرند و با گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری‌ها و ناراحتی‌ها و نگرانی‌های سال کهنه را به آتش می‌سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.

 سوانح دردناک و تبعات سوء استفاده ناصحیح از مواد محترقه، کم نیست و نخستین قربانی مواد آتش‌زا چند روز پیش در محله سرتل روی داد. فرمانده انتظامی شهرستان گناوه نیز روز گذشته از کشف ۲۹ هزار عدد انواع مواد محترقه و دستگیری دو نفر متهم در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ حسین احمدی با بیان این‌که با توجه به نزدیک شدن چهارشنبه آخر سال و ورود مواد محترقه به صورت غیر مجاز در بازار، ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان، اجرای طرح مبارزه با فروشندگان و توزیع کنندگان مواد محترقه و آتش‌زا را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داده‌اند، تصریح کرد: مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان، در بازرسی از بازار و واحدهای صنفی تعداد ۲۹ هزار عدد انواع مواد محترقه غیر مجاز را کشف کردند.
سرهنگ احمدی با بیان این‌که کارشناسان ارزش ریالی مواد محترقه کشف شده را ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد کردند، افزود: در همین ارتباط دو  نفر متهم دستگیر و به همراه مواد محترقه کشف شده برای رسیدگی به موضوع به مراجع قضائی معرفی شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان گناوه با تاکید بر برخورد جدی پلیس با مخلان نظم و امنیت، از شهروندان خواست هر گونه فعالیت مشکوک مربوط به تهیه و توزیع مواد محترقه را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس گزارش کنند.

قربانیان مواد آتش‌زا رو به فزونی می‌نهند اگر کنترل و نظارتی صورت نگیرد و این نظارت و کنترل هم درصدی از مساله را حل می‌کند، در صورتی که باید با آگاهی‌بخشی و آموزش صحیح در خصوص شکل اولیه و منطقی این رسم و چیستی آن به نسل امروز توضیح داد تا آنها هم این رسم کهن و اصیل را به همان صورت اولیه و بدون هیچ آسیبی برپا کنند. به نظر می‌رسد نبود نشاط و شادی کافی در جامعه یکی از علل روی آوردن نوجوانان به مواد آتش‌زاست که باید تدابیر ویژه‌ای برای کمبود شادی در جامعه اندیشید. 

نام:
ایمیل:
* نظر: