bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
فاطمه صفری‎زاده در گفت‎وگو با بامداد جنوب:
هفته نکوداشت بوشهر با عطرافشانی و غبارروبی گلزار شهدا و همچنین نواختن زنگ مدرسه سعادت آغاز شد؛ هفته‎ای که در بطن خود آبستن جشن‌ها، رویدادها و برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی است تا بدین طریق روز بوشهر به بهترین شکل پاس داشته شود.
بامداد جنوب- الهام بهروزی:
هفته نکوداشت بوشهر با عطرافشانی و غبارروبی گلزار شهدا و همچنین نواختن زنگ مدرسه سعادت آغاز شد؛ هفته‎ای که در بطن خود آبستن جشن‌ها، رویدادها و برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی است تا بدین طریق روز بوشهر به بهترین شکل پاس داشته شود. بوشهر شهری است که باید فرصت‌ها، داشته‎ها و مفاخرش بیشتر از پیش به دیگر نقاط کشور شناسانده شود، چراکه با وجود گنجینه‌‎های ارزشمند و فاخر هنری، طبیعی، انسانی و... این شهر هنوز نتوانسته از داشته‎های خود به شکل مطلوبی بهره جوید. نیاز است که همگان تلاش کنیم بستر مناسب را برای بالندگی و شکوفایی‌اش فراهم کنیم. امروز، روز عمل است، دیگر دوره بالیدن و فخر ورزیدن به داشته‎های فرهنگی و هنری‌مان گذشته است، چراکه این شهر با وجود تمام کمبودها در گذشته از پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی و پرباری برخوردار است، اینک باید حال آن را دریافت که با اندکی تامل در می‌یابیم که این شهر دارای هنری پویا و هنرمندان و فرهیختگانی مستعد و صاحب‎سبک است اما با وجود این‎که در دل ثروت و نعمت غرق شده است، همچنان از نبود زیرساخت‎ها و کمبودها رنج می‎برد.

هنرمندان بوشهری بارها و بارها شایستگی و برازندگی خود را با خلق آثار بی‎بدیل، شکیل و پرمغز در عرصه‎های ملی و بین‎المللی به منصه ظهور گذاشته‌اند؛ هنرمندانی که سهم بسزایی در درخشش نام بوشهر داشته و دارند، از این‎رو، می‎طلبد که از ظرفیت آنها به‎منظور رونق و جذابیت هفته نکوداشت روز بوشهر به نحو مطلوبی سود جست که خوشبختانه این مهم در اسفندماه امسال به‌شکل برجسته‎ای مورد توجه قرار گرفته است. از همه اینها بگذریم نقطه قوت هفته بزرگداشت روز بوشهر را باید انتخاب یک بانو به‎عنوان شهروند افتخاری بدانیم؛ لیلا رجبی بانوی وزرشکاری است که پیش از این با تلاش‎هایش نشان داده که بانوان اگر بخواهند می‎توانند قله‎های موفقیت را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند و تنها به یک چیز بیاندیشند؛ «هدف». شاید این انتخاب واکنش‎هایی در پی داشت اما باید این اقدام شهرداری بندر بوشهر، شورای اسلامی شهر و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر را تحسین کرد، چون این تصمیم امسال ورای همه شعارها و نگاه‎های نابرابر گرفته شده و توجه‎ها را در عمل به سوی زنان معطوف کرده است. از سوی دیگر، انتخاب اسماعیل تبادار، استاندار اسبق بوشهر به‎عنوان چهره ماندگار نیز موید قدرشناسی متولیان برگزاری هفته نکوداشت بوشهر است؛ شاید با این چنین اقدام‎هایی بتوان نسل جوان و امروز این شهر را با الگوهای موفق این دیار پیوند داد و به آنها آموخت که موفقیت به‎دنبال پشتکار، اراده، اعتماد به توانمندی‎ها و آموزش اصولی حاصل می‌شود؛ همگان به این حقیقت معترف هستند که تبادار یکی از استانداران بابرنامه و موفق این خطه به‌شمار می‎رود و بدین‎گونه تلاش شد که پس از سال‎ها زحمات وی ارج گذاشته شود.

از این مقوله عبور می‎کنیم، می‎رسیم به دیگر برنامه‎های پیش‎بینی‎شده برای هفته بزرگداشت روز بوشهر؛ شهری که می‎توان نام «شهر دوستی‎ها» را بر آن گذاشت؛ بهترین گواه بر این ادعا، بافت تاریخی آن است که سال‎ها در آن اقلیت‎های مذهبی در کنار و در جوار شهروندان مسلمان این زادبوم در امنیت و آرامش زندگی کردند. جای امید دارد که متولی برگزاری این هفته از بافت زیبا، تاریخی و چشم‎نواز شهر در این مناسبت غفلت نورزیده و بخشی از برنامه‎های فرهنگی هنری را با همراهی بخش خصوصی به دل بافت برده است تا کوچه‎های تنگ و صمیمی این قسمت از شهر نیز قرین شادی و هیاهوهای پرشور شود. با این اوصاف، یکی دیگر از نقاط قوت برنامه‎های دهمین نکوداشت روز بوشهر، تقسیم برنامه‎ها در نقاط مختلف شهر است که بدون شک حاصل اتاق فکری بابرنامه بوده است. در این خصوص گفت‎وگویی با فاطمه صفری‎زاده، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر صورت دادیم تا بیشتر از جزئیات این برنامه‎ها باخبر شویم.
هفته بوشهر مجالی برای نمایش فرهنگ غنی جنوب است
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در خصوص این‎که چطور شد که امسال یک بانو به‎عنوان شهروند افتخاری برگزیده شد، به بامداد جنوب گفت: امسال بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر بوشهر لیلا رجبی به‌عنوان شهروند افتخاری انتخاب شد تا بدین طریق جایگاه زن ارج گذاشته شود، زیرا زنان افزون بر مادر بودن، امروز عهده‎دار مسوولیت‎های اجتماعی خطیری هستند، پس ما باید بستر مناسب را برای بالندگی آنها فراهم آوریم و مشوقان خوبی برای آنها باشیم تا آنها با انگیزه بیشتری به نقش‌آفرینی خود ادامه دهند. به گفته امام خمینی (ره): «زن نقش بزرگی در اجتماع دارد. زن مظهر تحقق آمال بشر است». لیلا رجبی هم بارها شایستگی‎ و لیاقت خود را نشان داده و برای بوشهر و کشور عزیزمان ایران افتخارآفرینی کرده است، بنابراین اختصاص این عنوان به این بانو کمترین کاری است که می‎شد در پاسخ به توانمندی‎هایش داد.
هفته بوشهر مجالی برای نمایش فرهنگ غنی جنوب است
فاطمه‎ صفری‎زاده در ادامه با اشاره به اجرای 40 برنامه در هفته نکوداشت روز بوشهر افزود: پس از تشکیل اتاق فکر امسال تلاش کردیم که از ظرفیت‎های موجود در زمینه‎های فرهنگی، هنری، ورزشی و... به‎منظور پربار بودن و باشکوه‎تر برگزار شدن برنامه‏‎های این هفته استفاده کنیم. از این‌رو، این هفته با عطرافشانی و غبارروبی گلزار شهدا و نواختن زنگ مدرسه سعادت با حضور مسوولان استانی و اعضای شورای اسلامی شهر آغاز شد و در طول این هفته برنامه‏هایی شامل راه‎اندازی کارناول شادی (از 12 تا 18 اسفند)، جنگ شادی، هفته فیلم بوشهر، رایگان شدن اتوبوس‎های شهری، دیدار با خانواده‎ معظم شهدا، برپایی نمایشگاه به‎مناسبت هفته نکوداشت بوشهر، بازی‎های بومی‏محلی، نمایشگاه صنایع دستی، مراسم تجلیل از اولین‏ها و پیشکسوت‎ها، جشنواره فرزندان محراب، دیدار با خانواده و کارگران شهرداری، بازدید از زندان، ویژه‎برنامه آواها و نواهای بوشهری، جشنواره عکاسی، زنگ انشا، آیین گرامیداشت یاد و خاطره حجت‎الاسلام سیدمحمدحسن نبوی، جشنواره استانی غذاهای بومی بوشهر، همایش دوقلو، جشن درختکاری، طرح استقبال از بهار، جشنواره گرافیک، شب شعر ریحان رسول، جشنواره بازی کودکان، همایش اسوه صبر و ایثار، اختتامیه جشنواره بطری، جشنواره کودکانه (میرشکاری)، شونیشنی، شب شکوه بازار بوشهر، شب شعر و شروه، همایش چهره‎های ماندگار و شهروند افتخاری، مسابقه مردان آهنین استان بوشهر، مسابقات شطرنج کشوری، کارگاه آموزشی بانوان به‎مناسبت روز زن مسابقه رالی خانوادگی، پیاده‎روی بزرگ خانوادگی، مسابقات روباتیک، دور افتخار، اختتامیه جشنواره رسانه‎ای هفته بوشهر، افتتاحیه پروژه‎های سه زمین چمن مصنوعی، نمایشگاه گل و گیاه دائمی در نهالستان سازمان، کلینیک گیاه پزشکی سازمان واقع در پارک آزادگان و پارک لیل، کلنگ‌زنی پارکینگ مکانیزه و فرهنگسرای تالار شهر و... پیش‎بینی و اجرائی خواهد شد. 

وی با تاکید بر این‎که بوشهر در خود فیلمسازان و مستندسازان مطرح و موفقی جای داده است، از این‎رو، درصدد برآمدیم تا با همکاری کافه حاج رئیس هفته فیلم بوشهر را به‏مناسبت هفته ‎بزرگداشت روز بوشهر از 12 تا 18 اسفندماه در بافت تاریخی بوشهر برنامه‎ریزی کنیم، تصریح کرد: در شب نخست این هفته فیلم «روی پوست نهنگ» به کارگردانی رامتین بالف در معرض دید علاقه‎مندان قرار گرفت. پس از آن در شب‌های دوم و سوم نیز به ترتیب فیلم‎های «بمباسی» به کارگردانی مصطفی غضنفری و فیلم «کوچه آلبالو» به کارگردانی کریم فائقیان اکران شد. در شب‌های چهارم و پنجم نیز به ترتیب دو فیلم «گلستان 1318» و «رویای ناقوس» به کارگردانی مهدی تنگستانی و دو فیلم «قصه ظهر جمعه» و «قرمز، مارمولک و آقا و خانم اسمیت» به کارگردانی حسن خمسه نمایش داده می‎شود. در شب‌های ششم و هفتم هم به ترتیب فیلم‌های «impression xps160» و «رنگان 99» به کارگردانی تیام یابنده و «پنجره» به کارگردانی حسین صافی اکران خواهد شد.
هفته بوشهر مجالی برای نمایش فرهنگ غنی جنوب است
صفری‎زاده در ادامه با بیان این‌که در دهمین نکوداشت روز بوشهر تلاش شده صرفا از ظرفیت هنری استان بهره گرفته شود، تاکید کرد: بوشهر با توجه به سابقه درخشانی که در تاریخ، ادبیات و هنر کشور دارد، خوشبختانه جزء یکی از استان‎های مستعد و هنرپرور ایران به‌شمار می‌رود، از این‎رو ما سعی کردیم که در این ایام ضمن استفاده از این ظرفیت، زمینه معرفی و عرضه محصولات فرهنگی و هنری استان را در قالب نمایشگاه‎ها و جشنواره‎ها فراهم آوریم. در واقع هفته نکوداشت بوشهر مجالی برای نمایش میراث فرهنگی خطه جنوب است. 
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با تاکید بر این‎که ما در این هفته با تکیه بر ادب و هنر بومی درصدد هستیم تا شادی و نشاط بیشتری بر جامعه حاکم کنیم، تصریح کرد: بوشهر شهری فرهنگی و سرزنده است و نامگذاری 18 اسفندماه سالروز تاسیس مدرسه تاریخی سعادت به نام «روز بوشهر» نشان از فرهنگ‎دوستی اهالی این شهر دارد. از این‎رو، امسال ما نهایت تلاش خود را به کار بستیم تا به شکل مطلوبی این روز را پاس بداریم و اهمیت آن را به نسل جوان یادآوری کنیم و گوشه‏هایی از فرهنگ غنی آن را در قالب برنامه‏های فرهنگی هنری به نمایش بگذاریم.

صفری‌زاده در پایان با اشاره به این‎که به‎منظور ترغیب کودکان و نوجوانان به سوی زندگی سعادتمند و انسان‌ساز جشنواره «فرزندان محراب» را در نخستین روز این هفته برگزار کردیم، گفت: انسان برای رسیدن به سعادت نیاز به نقشه‌راه دارد که این نقشه‌راه در قالب دین برای ما تعریف شده است، شوربختانه امروز بیگانگان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که نسل امروز به‌خصوص جوانان را از آرمان‌ها و اهداف متعالی انسانی و هویت ایرانی اسلامی دور کنند، از این‎‌رو می‏طلبد ما در کنار توجه به سایر حوزه‎ها، از میراث معنوی خود غافل نشویم و همواره باانگیزه در این مسیر به امر خطیر آگاه‏سازی، فرهنگ‎سازی و نهادینه کردن مفاهیم ارزشمند دینی و اخلاقی در جامعه کوشا باشیم، بنابراین در قالب جشنواره «فرزندان محراب» از مکبران و موذنان نوجوان و جوان با هدف ارتقای سبک زندگی دینی تقدیر شد تا بدین طریق نسل جوان را با هویت دینی خود بیشتر پیوند دهیم.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در پایان با بیان این‌که ویژه‎برنامه آواها و نواهای بوشهری یکی دیگر از برنامه‎هایی است که در هفته نکوداشت بوشهر برگزار شد، بیان کرد: در این برنامه گروه‌های موسیقی محلی و موسیقیدانان هم‎استانی به ارائه گوشه‌هایی از موسیقی محلی جنوب نظیر نی‌مه‌خوانی، شروه‌خوانی، خیام‌خوانی و... پرداختند که با اقبال عموم روبه‎رو شد. این ویژه‌برنامه با هدف زنده نگهداشتن، معرفی و احیای موسیقی سنتی و بومی یکشنبه‎شب (13 اسفندماه) در میدان شهید رئیسعلی دلواری برگزار  شد.
در پایان یادآوری می‌شود، هفته نکوداشت روز بوشهر هر ساله از 12 تا 18 اسفندماه در بوشهر با اجرای برنامه‏های متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی و ... برگزار می‎شود که با استقبال خوب شهروندان بوشهری روبه‎رو می‎شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: