bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
با توزیع کالاهای اساسی به نرخ مصوب؛
عید نوروز در حالی بیش از ده روز دیگر از راه می‌رسد که بسیاری از مردم برای تامین سبد غذایی خانوار خود با مشکلاتی مواجه هستند؛ مشکلاتی تکراری که همه‌ساله با نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروز اتفاق میفتند.
مردم نگران بازار شب عید نباشندبامداد جنوب:
عید نوروز در حالی بیش از ده روز دیگر از راه می‌رسد که بسیاری از مردم برای تامین سبد غذایی خانوار خود با مشکلاتی مواجه هستند؛ مشکلاتی تکراری که همه‌ساله با نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروز اتفاق میفتند. این روزها، قیمت کالاهای اساسی در سفره خانوارهای ایرانی روبه افزایش گذاشته، سفره خانواده‌های کم‌درآمد کوچک‌تر شده است و بسیاری از مردم چشمشان به دولت است. البته در سال‌های گذشته نیز با توجه به افزایش مصرف برخی کالاهای اساسی در میان خانواده‌ها و کاهش این مواد در ایام عید و البته سودجویی برخی از فروشندگان، همواره با افزایش قیمت کالاهای اساسی در سبد غذایی خانوارها مواجه بوده‌ایم. با این حال این وضعیت نیازمند چاره‌جویی اساسی است. در سال جاری نیز، دولت از چند ماه پیش با ذخیره‌سازی محصولات اساسی و اعلام آمادگی برای توزیع آنها در ایام تعطیلات نوروز، سعی در کنترل وضعیت بازار داشته است. در این زمینه هم البته با وعده‌های زیاد مسوولان و آمارهایی که از انبارهای پر دولت منتشر شده، مردم برای تامین وسایل و مواد غذایی مورد نیاز خود در شب‌های عید نباید با مساله مهمی مواجه شوند.

در همین خصوص، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور در نشستی خبری با اشاره به این‌که محصولاتی از قبیل تخم‌مرغ، مرغ، گوشت، برنج و روغن به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند و قرار است میوه نیز با ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف توزیع شود، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۰ شرکت با ۱۱۰ برند و سه هزار و 500 شعبه، عضو اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور هستند و این فروشگاه‌ها در ماه‌های پایانی سال موفق به حفظ ثبات قیمت‌ها شده‌اند و در اکثر مواقع قیمت‌های کالای ارائه شده در آنها افزایش نیافته است.
امیرحسین فخریان به بازرسی‌های متعددی که در طول سال از این واحدها صورت می‌گیرد، اشاره کرد و افزود: با توجه به بازرسی‌های صورت گرفته صنف فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور یکی از اصنافی بوده که کمترین سطح شکایت‌ها را داشته‌ است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که یکی از نقاط ضعف ما در حال حاضر این است که هنوز موفق به فعالیت‌های برون‌مرزی نشده‌ایم، افزود: البته امیدواریم که در سال پیش‌رو بتوانیم شعبه‌های خود را در خارج از ایران توسعه دهیم و از این طریق بتوانیم نقشی در صادرات کالا داشته باشیم. کشور عراق به‌عنوان یکی از اولین کشورهایی است که در دستور کار ما قرار دارد. حتما سال آینده فعالیت خود را در یک یا دو کشور آغاز خواهیم کرد و عمان و سایر کشورهایی که ممکن است در آنها شرایط مناسبی داشته باشیم نیز در دستور کار قرار داریم.
رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور همچنین از ورود این فروشگاه‌ها به توزیع کالاهایی که مشمول قیمت در نظر گرفته دولت در زمینه‌ تنظیم بازار می‌شوند، اشاره کرد و گفت: در زمینه کالاهایی مانند تخم‌مرغ با توجه به این‌که با بیماری ایجاد شده بخش قابل توجهی از مرغ‌های تخم‌گذار از بین رفته‌اند، شاید پنج تا شش‌ماه طول بکشد که این ظرفیت از دست رفته جایگزین شود. بر همین اساس شاید در این مدت بتوان گفت که عرضه کمتر از تقاضاست.

به‌گفته فخریان، در حال حاضر تخم‌مرغ به نرخ ستاد تنظیم بازار و با قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود و البته در کنار این کالاها سایر کالاهایی که تنظیم بازاری محسوب نمی‌شوند هم در فروشگاه‌ها وجود دارد تا اگر افراد مایل به خرید کالایی غیر از کالاهای تنظیم بازاری هستند، مشکلی در تامین مایحتاج خود نداشته باشند. این مقام مسووول درباره قیمت گوشت از اعلام مبلغ خودداری کرد و افزود: در حال حاضر عدد دقیق فروش محصول تنظیم بازاری در این بخش را به‌خاطر ندارم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع برنج‌های هندی اشاره کرد و گفت: زمانی دولت در حال تصمیم‌گیری بود که به این کالا ارز مبادله‌ای اختصاص دهد یا خیر اما اکنون در این زمینه هنوز به نتیجه رسیده و قیمت برنج هندی به نرخ واقعی نرسیده که امیدواریم با تصمیمات مناسب مانع نوسانات زیاد در قیمت این نوع برنج شود. تجربه گویای آن است که هرگاه دولت اجازه واردات برنج هندی را نداده، قیمت آن در بازار افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس امید داریم که در این راستا سیاست‌های مناسبی اتخاذ شود. در حال حاضر نیز قیمت برنج هندی بالاست.

نام:
ایمیل:
* نظر: