bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
ته‌لنجی یا همان کالای همراه مسافر به یکی از اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه‌های معیشتی مردم استان بوشهر تبدیل شده است، مشکلی که استاندار پیشین با رفتار اشتباه خود باعث آن شد و در ادامه هم نماینده فعلی‌اش در بوشهر، بر این روند اشتباه می‌دمد و چون راهکاری ندارد، سعی دارد که با استفاده از ظرفیت دیگران به چیزی برسد.
در موضوع اصلاح قانون ته‌لنجی؛ گراوند وعده سال آینده را دادبامداد جنوب: 
ته‌لنجی یا همان کالای همراه مسافر به یکی از اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه‌های معیشتی مردم استان بوشهر تبدیل شده است، مشکلی که استاندار پیشین با رفتار اشتباه خود باعث آن شد و در ادامه هم نماینده فعلی‌اش در بوشهر، بر این روند اشتباه می‌دمد و چون راهکاری ندارد، سعی دارد که با استفاده از ظرفیت دیگران به چیزی برسد.
 
عبدالکریم گراوند که در دوره اعتراض مردم به برداشته شدن ته‌لنجی سکوت اختیار کرده بود، حالا می‌گوید که در راستای ساماندهی ترخیص کالای همراه ملوان و برای تامین مطالبات مردم مرزنشین و ساحل نشین آیین‌نامه جدید کالای ته لنجی تدوین و به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود.
وی در نشست تخصصی مسئولان استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان راهکارهای ترخیص کالای همراه ملوان بررسی و پس از ارسال نظر کارشناسی به مرکز تا پایان فروردین اقلام و نحوه ترخیص کالای همراه ملوان تعیین تکلیف می‌شود. گراوند با تاکید بر مدیریت قوانین در عرصه ترخیص کالا اظهارداشت: زندگی و معیشت مردم ساحل نشین استان به فعالیت‌های در حوزه تجارت دریایی گره خورده است که توجه به مطالبات مردم مورد توجه قرار دارد.با توجه به سابقه دیرینه فعالیت دریانوردی و تجارت دراستان بوشهر باید بر تقویت پیوند مردم سخت‌کوش استان به دریا و فعالیت‌های حوزه دریایی توجه ویژه کرد. در این راستا ضمن تجهیز گلوگاه‌های استان به امکانات جدید و پیشرفته باید روزنه‌های قاچاق کالا و ارز در استان بسته شود.به گفته وی، قاچاق کالا ضربات و صدمات مهلکی بر زیرساخت‌های تولیدی، معیشتی، اشتغال و اقتصاد و حتی سلامت مردم وارد می‌کند که مقابله با این پدیده در دستور کار ویژه سازمان‌ها و ادارات ذیربط قرار دارد.
گفتنی است که هیات وزیران درجلسه 18/ 5/ 1396 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در 18 ماده مصوب کرد. 

براساس ماده 7 این آیین نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از500 تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف 100 میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (3) ماده (1) این آیین‌نامه استفاده کنند. 

براساس تبصره 2 ماده 7 این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناورهای زیر 200 تن حداکثر 6 نفر، برای201 تا 350 تن حداکثر هفت نفر و برای 351 تا 500 تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر 6 سفر در طول یکسال اعمال می‌ شود. در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از 6سفر است سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است. بیش از 2 هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارند که هرکدام از این لنج‌ها بین 6 تا 8 ملوان دارند و بیش از 12 هزار نفر بطور مستقیم در شناورها مشغول به کار هستند. 
35 تا 40 هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می کنند که با این احتساب خانواده های ملوانان و بازاریان حدود 160 هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: