bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد که دولت بیش از پنج‌ماه ثبت سفارش واردات خودرو را با هدف تعرفه‌گذاری با نرخ جدید ممنوع کرد و در این بین، ١٩٠ میلیارد تومان رانت به جیب دلالان ثبت سفارش واریز شد.
١٩٠ میلیارد تومان سود دلالان ثبت سفارشکوروش مرشد سلوک با اشاره به گزارش جدید کمیسیون اصل ٩٠ مبنی بر تخلفات ثبت سفارش واردات خودرو، گفت: پشت تمام بخشنامه‌های خلق الساعه، رانت است و به‌طور قطع پشت بخشنامه‌های متعدد واردات خودرو حتما رانت و فساد نهفته است و در حال حاضر فضای ناآرام پیش روی واردکنندگان قرار گرفته است. در گذشته انجمن واردکنندگان خودرو در پروسه ثبت سفارش حضور داشت و قبلا تخلفاتی اگر صورت می‌گرفت انجمن در جریان بود، اما به‌دلیل برخی اتفاقاتی که رخ داد، انجمن از این پروسه حذف شد.

به‌گفته وی، تمامی مستندات وجود دارد که شرایط در آنها گفته شده که دولت بتواند تخلف را شناسایی کند، انجمن این اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار داده است و بر این اساس تخلف ١٩ هزار دستگاه خودرو شناسایی شده است. در جلسه روز قبل کمیسیون اصل 90 به صراحت تاکید شد که دولت مکلف به رعایت رای دیوان عدالت اداری در حوزه تعرفه واردات خودرو است و اگر شکایتی صورت گیرد از سوی واردکننده یا مردم، برای فرد خاطی حکم جلب صادر خواهد شد و قوه قضائیه ورود می‌کند.
همچنین در این نشست، نائب‌رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز با اشاره به چند اتفاق رخ داده بر سر واردات خودرو طی ماه‌های گذشته، تصریح کرد: به‌ازای هر ٢٠ هزار دلار قطعات باید واردکنندگان یک خودرو اسقاط کنند؛ ضمن این‌که با کاهش مدت‌زمان ثبت سفارش از ١٨٠ روز به ٩٠ روز پیش‌بینی پذیری اقتصاد کاهش یافته است.

فرهاد احتشام‌زاد تاکید کرد که هم‌اکنون از چین، هند، ترکیه و کره واردات با انتقال ارز انجام می‌شود، ضمن این‌که امکان استفاده پروفرمای امارات برای ثبت سفارش با درهم ممنوع می شود که پس از آن ممنوعیت ثبت سفارش با دلار می‌تواند بر روی قطعات یدکی تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه با بیان این‌که برخی ثبت سفارش‌ها که نباید تمدید مجوز آنها صورت می‌گرفته اکنون به ثبت رسیده است، افزود: با توجه به این‌که واردکنندگان باید نمایندگی‌های معتبر را برای واردات معرفی می‌کردند، برخی متخلفان در واردات خودرو بدون این‌که مراجعه‌ای به نمایندگی داشته یا مجوزهای مربوطه را در اختیار داشته باشند، اقدام به ثبت سفارش کرده‌اند که البته سازمان توسعه تجارت معتقد است که باگ سیستمی وجود داشته است، در حالی که این موضوع کاملا سیستماتیک رخ داده و ناشی از باگ انسانی بوده است.

احتشام‌زاد با اشاره به این‌که سال گذشته که مسوولیت صحه‌گذاری بر روی ثبت سفارش واردات خودرو را داشتیم، هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو با تخلف ثبت سفارش شده بود اما انجمن آنها را از فرآیند ثبت سفارش حذف کرده و اصلاحات لازم را انجام داده اما اکنون انجمن از پروسه مذکور کنار گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: ظرف این مدتی که از سامانه ثبت سفارش کنار گذاشته شده‌ایم، بیشترین همکاری را با نهادهای نظارتی داشته‌ایم و تخلف ۱۹ هزار دستگاه خودروی وارداتی را با کمک نهادهای نظارتی و راهنمایی‌های عملیاتی خود، شناسایی کردیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: