bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
با رای موافق نمایندگان به آخوندی و ربیعی؛
کابینه روحانی دست نخورده باقی ماند، این شاید ساده‌ترین جمله‌ای باشد که می‌توان در وصف رویداد روز گذشته در مجلس شورای اسلامی قلمی کرد. قرار بر این بود که نمایندگان مجلس ضرب‌شصتی از وزیر کار و وزیر مسکن و شهرسازی بگیرند، بهانه‌ها نیز کم نبود اما...
بامداد جنوب- ابوعلی زرین‌قلم:
کابینه روحانی دست نخورده باقی ماند، این شاید ساده‌ترین جمله‌ای باشد که می‌توان در وصف رویداد روز گذشته در مجلس شورای اسلامی قلمی کرد. قرار بر این بود که نمایندگان مجلس ضرب‌شصتی از وزیر کار و وزیر مسکن و شهرسازی بگیرند، بهانه‌ها نیز کم نبود اما واقعیت‌ها در کشور ما آن چیزی نیست که برخی نمایندگان مجلس می‌گویند. همه می‌دانند که سقوط هواپیما، مسکن مهر یا هر حادثه دیگری، بهانه‌ای است برای برخی نیازهای دیگر. با این حال، علی ربیعی و عباس آخوندی هر دو موفق به عبور از استیحضاح شدند، اگرچه وزرای دیگر روحانی در مسیر خطرناک استیضاح قرار دارند.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۳ نفر از نمایندگان صبح روز سه‌شنبه؛ 22 اسفند برای استیضاح علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی آغاز به‌کار کرد و در نهایت نمایندگان به ادامه کار او به‌عنوان وزیر رای دادند. هم‌زمان با آغاز جلسه علنی مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سیف رئیس کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور در جلسه حاضر شدند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت که اعضای این فراکسیون در مورد استیضاح ربیعی و آخوندی آتش به اختیار عمل کرد. اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه صبح شورای مرکزی این فراکسیون با استیضاح ربیعی اعلام مخالفت کردند. مهم‌ترین محورهای استیضاح ربیعی در مورد سقوط هواپیمای آسمان، وضعیت بغرنج کارگران، وضعیت تعاونی‌ها و مدیریت پیرمردها در سطوح مختلف مدیریتی این وزارتخانه بود. نمایندگان مخالف ربیعی بر این مسائل تاکید بسیار داشتند اما در نهایت حریف حامیان ربیعی نشدند. وزیر کار در بخشی از دفاعیات خود در صحن علنی، گفت: «بگذارید نه به‌عنوان یک وزیر که یک کنشگر در کنار شما بگویم که امروز ما مسائل بنیادین در عرصه سیاست خارجی و خشکسالی داریم که آسیب‌های اجتماعی، عدالت، فقر و معیشت مردم در کنار آن از اهمیت زیادی برخوردار است. این مسائل با اجماع همه مسوولان به‌خصوص با مجلس حل شدنی خواهد بود.»
نمایندگان با ۱۲۶ رای موافق، ۱۲۴ رای مخالف، دو رای ممتنع و یک رای باطله از مجموع ۲۵۳ رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالفت کردند.

در جلسه بعد از ظهر مجلس هم نوبت به عباس آخوندی رسید، وزیری که شاید بیشتر مخالفت‌ها به دلیل نوع برخورد و مدیریتش در وزارت مسکن و شهرسازی است و از این‌رو مخالفان بسیار جدی در مجلس دارد. علیرضا بیگی، نادر قاضی‌پور، احد آزادی‌خواه، احمد مرادی، قسیم عثمانی و داریوش اسماعیلی، احمد امیرآبادی و محمدعلی وکیلی به‌عنوان متقاضیان استیضاح به ایراد سخن پرداختند. پس از ایراد سخنان موافقان استیضاح، نوبت به آخوندی رسید تا از خودش دفاع کند. او در بخشی از دفاعیاتش گفت: «دلیل فشارها و شایعاتی که بر علیه‌ام ساخته‌ام را می‌دانم. برای مثال در گذشته به ازای معامله یک هواپیما، دلال هفت میلیون دلار حق دلالی دریافت می‌کرد اما در دوره بنده قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیما امضا شد و حتی یک سنت حق دلالی پرداخت نشد. در قراردادهای خارجی وزارتخانه حتی یک سنت رشوه مشاهده نمی‌شود که اگر می‌شد رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس گزارش آن را اعلام می‌کرد. در قراردادهای داخلی نیز حتی یک ریال خارج از عرف جابه‌جا نشد. سخت‌گیری‌ام در مجموعه وزارتخانه در حدی است که اگر کسی به جای ارتباط مستقیم و قانون‌مند با واسطه وارد وزارتخانه شود فردای آن روز از ورودش به وزارتخانه جلوگیری می‌کنم.»

الیاس حضرتی از مدافعان وزیر هم در توضیحی در مورد بد بودن زمان استیضاح، گفت: «استیضاح‌کنندگان این امر را با عجله انجام دادند و در محورهای استیضاح این نقص مشخص است. عادت بدی که در بین ما وجود دارد این است که زمانی که فاجعه و بحرانی در کشور پیش می‌آید به جای اینکه به دنبال ریشه بحران باشیم شروع به سرزنشش می‌کنیم. وزیر هنوز در بحران و در بین برف و باران است و به منطقه سردسیر رفته است و ما عوض این‌که به او روحیه دهیم شروع به استیضاح او می‌کنیم. منتظر می‌ماندید تا جعبه سیاه بیاید تا ببینیم مشکل چیست. این استیضاح عجولانه شد و از نقاط ضعف آن است.»
نمایندگان مجلس ۹۲ موافق، با ۱۵۲ رای مخالف استیضاح و دو ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: