bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۲۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
سهم 42 درصدی در 11 ماهه امسال؛
صنایع پتروشیمی در سال‌های اخیر با پیشرفت قابل توجه خود توانسته‌اند به‌عنوان صنایع مادر و اشتغال‌زا بخش بزرگی از بار اشتغال و کسب درآمدهای ارزی کشور را به دوش بکشند. این پیشرفت در دولت یازدهم با شیب زیادی شروع به رشد کرد تا جایی که ظرفیت‌های صنایع پتروشیمی به بیش از دو برابر افزایش یافت.
16 پتروشیمی عسلویه، 21 میلیون تن محصول تولید کردندبامداد جنوب- جواد شکریان:
صنایع پتروشیمی در سال‌های اخیر با پیشرفت قابل توجه خود توانسته‌اند به‌عنوان صنایع مادر و اشتغال‌زا بخش بزرگی از بار اشتغال و کسب درآمدهای ارزی کشور را به دوش بکشند. این پیشرفت در دولت یازدهم با شیب زیادی شروع به رشد کرد تا جایی که ظرفیت‌های صنایع پتروشیمی به بیش از دو برابر افزایش یافت. اهمیت صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور به‌عنوان تغذیه‌کننده بخش‌های پایین‌دستی دارای اهمیت دوچندانی است، زیرا صنایع فعال در این عرصه، سبب توسعه و پیشرفت صنایع پایین‌دستی، اشتغالزایی بیشتر و پایدارتر، افزایش در میزان ارزش افزوده، افزایش و تنوع صادرات، ارزآوری بیشتر و... می‌شود.

در این زمینه، پتروشیمی‌های موجود در منطقه پارس جنوبی با وجودی که با ظرفیت اسمی و واقعی خود فاصله دارند، در سال جاری میان دیگر پتروشیمی‌ها سرآمد بوده و بخش قابل توجهی از تولیدات محصولات پتروشیمی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
نتایج بررسی وزارت نفت در خصوص تولید مجتمع‌های پتروشیمی کشور از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه نشان می‌دهد که این میزان در مجموع به بیش از 49 میلیون تن در 11 ماه رسیده است. این در حالی است که ظرفیت اسمی ۵۷ مجتمع پتروشیمی کشور تا پایان سال جاری حدود ۷۲ میلیون تن است که از این میزان حدود ۶۰ میلیون تن در برنامه تولید واقعی قرار دارد. بر همین اساس، آمارها نشان می‌دهد که برای دستیابی به برنامه تولید واقعی 60 میلیون تنی، پتروشیمی‌های کشور در یک ماه باقیمانده اسفند باید 11 میلیون تن محصول تولید کنند که تا حدودی دور از انتظار به‌نظر می‌رسد.

تولید واقعی ۱۶ مجتمع پتروشیمی مستقر در منطقه عسلویه در 11 ماه نخست سال جاری در حدود 20 میلیون و 886 هزار تن بوده است که بیش از 42 درصد تولید کل کشور را شامل می‌شود. این در حالی است که ظرفیت اسمی سالانه مجتمع‌های پتروشیمی این منطقه 7/32 میلیون تن و برنامه تولید سال آنها نیز در حدود 5/26 میلیون تن برآورد شده است.
عملکرد تولید ۲۱ مجتمع پتروشیمی مستقر در منطقه ماهشهر از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه ۱۷ میلیون و ۹۵۶ هزار تن بوده است که اندکی بیش از 36 درصد کل تولید کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین ظرفیت اسمی سالانه مجتمع‌های پتروشیمی در این منطقه 6/25 میلیون تن و برنامه تولید سال آنها ۲۱ میلیون تن است.
ظرفیت اسمی سالانه مجتمع‌های پتروشیمی دیگر مناطق کشور (به‌غیر از مجتمع‌های عسلویه و ماهشهر) 7/13 میلیون تن و برنامه تولید امسال آن نیز 4/11 میلیون تن برآورد شده است. تولید واقعی ۲۱ مجتمع پتروشیمی مستقر در مناطق داخلی کشور در یازده ماه نخست سال جاری در حدود 10 میلیون و 207 هزار تن بوده است که اندکی بیش از 21 درصد تولید کشور را تشکیل می‌دهد.

مجموع کل تولید محصولات پتروشیمی کشور در بهمن‌ماه امسال حدود 85/4 میلیون تن و عملکرد تولید از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه حدود 49 میلیون و 50 هزار تن بوده است.
گفتنی است که بالاترین عملکرد تولید در بهمن‌ماه امسال را مجتمع‌های پتروشیمی شیمی بافت، بیستون، کردستان، کربن ایران، مهر، پردیس، قائدبصیر، مهاباد، لاله، پلیمر کرمانشاه، آریاساسول، فرساشیمی، اهتمام جم، تبریز، ارومیه، شازند، اروند، رجال، لرستان و شیراز به خود اختصاص دادند.

نام:
ایمیل:
* نظر: