bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
با دو تکه کردن غوطه شرقی به‌دست قوای ارتش؛
ارتش سوریه در حال پیشروی در غوطه شرقی است و پس از این‌که موفق شد غوطه شرقی را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کند، سه‌شنبه هم موفق شد شهرک و مزارعی را به کنترل خود درآورد و این در ظرف نسبتا کوتاهی رخ داد.
بامداد جنوب- سیدعلی موسوی:
ارتش سوریه در حال پیشروی در غوطه شرقی است و پس از این‌که موفق شد غوطه شرقی را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کند، سه‌شنبه هم موفق شد شهرک و مزارعی را به کنترل خود درآورد و این در ظرف نسبتا کوتاهی رخ داد. به این ترتیب تروریست‌ها در غوطه شرقی در سه منطقه جدا افتاده از یکدیگر در محاصره ارتش سوریه قرار گرفته‌اند، نخست، شهر دوما و شهرک الریحان. دوم؛ شهر حرستا و سوم شامل، شهر عربین و شهرک‌های زملکا، سبقا، حموریه، حزه، عین ترما، جسرین، کفربطنا و کوی جوبر. ارتش سوریه طی روزهای گذشته با ورود به شهرک‌های مسرابا و مدیرا و ملحق شدن این نیروها با نیروهایی که در اداره مرکبات هستند دستاورد بزرگی به دست آوردند و تروریست‌ها در حال فرار هستند. در کنار پیشروی‌های ارتش سوریه فشار ساکنان به گروه‌های مسلح نیز موثر بوده است. به این ترتیب جیش‌الاسلام در شهر دوما و اطراف آن، فیلق‌الرحمن و جبهه‌النصره در بخش جنوبی و عربین و مناطق مجاور آن و احرار‌الشام در حرستا در محاصره هستند.

هم‌زمان با عملیات ارتش سوریه، مذاکراتی از سوی روس‌ها در جریان است و ولادیمیر زولوتوخین، سخنگوی مرکز آشتی روسیه گفت که افسران این مرکز با فرماندهان فیلق الرحمن مذاکراتی داشته‌اند تا آنها از جبهه النصره جدا شوند و افراد خود را از غوطه بیرون ببرند. همچنین مذاکراتی با فرماندهان جیش الاسلام انجام شده است. به هر حال قدر مسلم آن است ارتش سوریه بر بیش از نیمی از غوطه شرقی مسلط شده است و با دستاوردهایی که ارتش سوریه به دست آورده است ۸۰ درصد از اهداف عملیات نظامی برای آزادسازی غوطه شرقی از لوث گروه‌های ترویستی محقق شده استبا توجه به روند عملیات نظامی، مناطق باقیمانده تحت کنترل گروه‌های مسلح و تروریستی در دسترس ارتش سوریه قرار گرفته است اما عاملی که روند عملیات و تمام کردن آن را با مانع روبه‌رو می‌سازد استفاده گروه‌های مسلح از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی است. ارتش سوریه بر تمام کردن کار گروه‌های مسلح عزم و اصرار جدی دارد. ارتش سوریه همه احتمالات را در نظر گرفته و بر اساس آن طرح‌های نظامی خود را تهیه و اجرا می‌کند. نیروهای مسلح سوری عملیات نظامی دقیق و منحصره به فردی را اجرا می‌کنند که فقط تروریست‌ها را در صورتی که تلاش‌ها برای خروج غیرنظامیان از مناطق تحت سیطره تروریست‌ها محقق نشود، هدف قرار دهند اما وضعیت حامیان گروه‌های مسلح و تروریستی نیز بهتر از حال تروریست‌ها نیست. آنها کاملا سرخورد و سردرگم شده‌اند. 

آنها دیگر امیدی به ایستادگی گروه‌های تروریستی در برابر ارتش سوریه ندارند. کشورهای حامی تروریست‌ها تلاش کردند که مانع از پیشروی‌های ارتش سوریه شوند و در این راه بحث به‌کارگیری سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه را مطرح کردند که این موضوع جدید نیست. جمال الزعبی، نماینده پارلمان سوریه با اشاره به مواضع جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا مبنی بر این‌که کشورش ادله محکمی درباره به‌کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه ندارد آنرا در راستای خدمت به اهداف امریکا دانست، به اسپوتنیک گفت: از زمان بحران سوریه، امریکا به‌دنبال اثبات به‌کارگیری سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه ضد غیرنظامیان است که دلیل و مدرکی به دست نیاورده است، زیرا هرگز چنین عملی (استفاده از سلاح شیمیایی) رخ نداده است. وی افزود: به‌کارگیری سلاح شیمیایی رخ نداده و نخواهد داد، زیرا سوریه اساسا سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و قبلا نیز آنرا اعلام کرده است. ما نیازی نداریم که از سلاح شیمیایی استفاده کنیم، زیرا آن به پیروزی‌های ارتش سوریه که روزانه رخ می‌دهد، ضربه می‌زند. الزعبی گفت: امریکا از سلاح شیمیایی استفاده دومنظوره می‌کند زمانی برای دامن زدن به اوضاع و زمانی برای آرام کردن اوضاع. یعنی از این موضوع به‌عنوان چماق و هویج استفاده می‌کند. مقامات سوریه بارها تاکید کرده‌اند که سلاح شیمیایی ندارند بعید است که امریکا حمله جدیدی ضد ارتش سوریه مشابه آنچه در پایگاه الشعیرات پس از حوادث خان شیخون رخ داد، انجام دهد.

هدف وزیر دفاع امریکا نرم کردن مواضع است. آنها خواستار دستاوردی هستند تا دست خالی از غوطه با توجه به پیروزی‌های ارتش سوریه خارج نشوند. درباره شکست امریکا در بسیج افکار عمومی دنیا ضد سوریه الزعبی گفت: امریکا اشتباه چوپانی را مرتکب شد که بارها به دروغ داد زد که گرگ گوسفندانش را دریده است. بار اول و دوم مردم باور کردند و برای یاری‌اش شتافتند اما پس از آن احدی باور نکرد. در ابتدا کشورهای نزدیک به امریکا باور کردند اما بعدها کسی به‌کارگیری سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه را باور نکرد و آنرا جدی نگرفت. کشورهای حامی تروریست‌ها به‌ویژه امریکا و فرانسه و انگلیس فشار زیادی را به منظور نجات تروریست‌ها در غوطه به‌کار بستند و آن بحث به‌کارگیری سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه و حملات به غیرنظامیان بود تا دمشق را مورد تهدید قرار دهند اما هرگونه اقدام نظامی ارتش سوریه تبعات سنگینی خواهد داشت. در شرایطی که حامیان تروریست‌ها بر دامنه تهدیدات خود افزوده‌اند اما سوریه و متحدانش بر خروج غیرنظامیان از مناطق تحت سیطره تروریست‌ها از طریق ایجاد گذرگاههای امن برای آنها اصرار دارند اما تروریست‌ها این گذرگاه‌ها را هدف قرار می‌دهند و ساکنان غوطه این موضوع را به اطلاع سازمان صلیب سرخ جهانی رسانده‌اند که تروریست‌ها مانع از خروج آنها می‌شوند و کمک‌های می‌دزدند. 

با توجه به اقدامات گروه‌های تروریستی و پوششی که واشنگتن و هم‌پیمانانش برای آنها فراهم می‌آورند، برگه به‌کارگیری غیرنظامیان از دست حامیان تروریست‌ها خارج شده است و سوریه در دو محور تحرک در سطح بین‌المللی برای خروج امن غیرنظامیان از مناطق تحت سیطره تروریست‌ها و ادامه نبرد نظامی حرکت می‌کند. به هر حال در شرایطی که ارتش سوریه هر لحظه دستاوردهای بیشتری در غوطه شرقی به دست می‌آورد در مقابل گروه‌های تروریستی و حامیان آنها به آخرین تحرکات رسانه‌ای و شایعه‌پراکنی روی آورده‌اند تا تلفات و شکست خود را جبران کنند در حالی بحث به‌کارگیری سلاح ممنوعه بین‌المللی از سوی ارتش سوریه را مطرح می‌کنند که افراد مسلح مانع از خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی دمشق می‌شوند. حملات خمپاره‌ای و راکتی گروه‌های مسلح به دمشق نشان از تفکر خونین حاکم بر گروه‌های تروریستی است که برای جبران تلفات خود در جنگ با ارتش سوریه به حملات به غیرنظامیان روی می‌آورند. تظاهراتی که در مناطق تحت سیطره گروه‌های مسلح برگزار شده و می‌شود نشان‌دهنده مخالفت ملت سوریه با گروه‌های تروریستی که سوریه را ویران کردند و تحت نام انقلاب خیالی دست به کشتار زدند، است.

نام:
ایمیل:
* نظر: