bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
رئیس هیات شطرنج استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
فینال قهرمانی مردان شطرنج کشور انتخابی تیم ملی ۱۸ لغایت ۲۷ اسفندماه به مناسبت دهمین نکوداشت روز بوشهر در خانه شطرنج شهر بوشهر با حضور قهرمانان رنگینگ‌دار کشور در حال برگزاری است.
فینال مسابقات کشوری‌، آزمون بزرگی برای ماستبامداد جنوب- علی تنگستانی:
فینال قهرمانی مردان شطرنج کشور انتخابی تیم ملی ۱۸ لغایت ۲۷ اسفندماه به مناسبت دهمین نکوداشت روز بوشهر در خانه شطرنج شهر بوشهر با حضور قهرمانان رنگینگ‌دار کشور در حال برگزاری است. این مسابقات با حضور ۱۲ شطرنج‌باز از استان‌های کرمان، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان رضوی، تهران و اصفهان در حال اجرا است که ۱۱ تن از این شطرنج‌بازان عنوان‌دار بوده و در بین آنان پنج استاد بزرگ و شش استاد بین‌المللی از جمله احسان قائم مقامی نیز دیده می‌شوند. رقابت‌های فینال قهرمانی شطرنج مردان کشور به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و در نهایت پنجاه و یکمین قهرمان شطرنج مردان کشور مشخص و منتخب تیم ملی جمهوری اسلامی ایران نیز انتخاب خواهد شد.

این برای اولین‌بار است که مسابقات شطرنج در سطح کشوری در استان بوشهر برگزار می‌شود که این مساله می‌تواند آینده‌ درخشانی را برای شطرنج استان بوشهری رقم بزند. در همین رابطه با سید ایمان بکا، رئیس هیات شطرنج استان بوشهر گفت‌وگو کردیم.

از فینال مسابقات قهرمانی کشوری بگویید، با توجه به این‌که حال برای اولین‌بار است که بوشهر چنین مسابقاتی را تجربه می‌کند.
همانطور که گفتید، فینال مسابقات قهرمانی کشور در استان بوشهر در حال برگزاری است و برای استان بوشهر افتخار بزرگی است که قهرمانی مسابقات کشوری در این شهر معرفی شود. برای اولین‌بار است که این مسابقات در بوشهر برگزار می‌شود و این فینال، مهم‌ترین و جذاب‌ترین فینال تاریخ مسابقات شطرنج کشوری است، چرا‌که هشت استاد بزرگ کشوری و چهار استاد بین‌المللی در آن حضور دارند. این مسابقات در 11 دور برگزار می‌شود و 12 شطرنج‌باز باید در مقابل همدیگر به‌طور کامل بازی کنند که در روز یکشنبه هفته آینده قهرمان مسابقات مشخص شود. 

برگزاری مسابقات کشوری در هر شهر می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. فکر می‌کنید برگزاری این مسابقات چه تاثیراتی می‌تواند در عملکرد شطرنج استان بوشهر داشته باشد؟
به هر حال برگزاری این مسابقات برای ما می‌تواند نکات مثبتی به‌دنبال داشته باشد. یکی از نکات این است که برگزاری مسابقات کشوری یک آزمون بزرگ برای هیات شطرنج استان بوشهر محسوب می‌شود، چراکه قرار است سال آینده یک مسابقه بین‌المللی در این استان برگزار کنیم. از آنجایی که این مسابقات هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ فنی در سطح مسابقات جهانی است می‌تواند ما را برای برگزاری مسابقات بین‌المللی سال آینده آماده کند. از دیگری نکات مثبت برگزاری این مسابقات این است که شطرنج‌بازان نوجوان و جوان ما می‌توانند از تجربیات استادان بزرگ شطرنج ایران استفاده کنند و از آنها مشورت بگیرند. حتی صحبت کردن با این ورزشکاران بزرگ هم می‌تواند شطرنج‌بازان ما از لحاظ روحی و روانی در وضعیت خوبی قرار دهند. لازم به ذکر است برای این‌که شطرنج‌بازان ما بتوانند بازی‌های فینال را مشاهده کنند ما یکی از اتاق‌های هیات را به دوربین مجهز کرده‌ایم تا بچه‌ها بازی را به‌صورت زنده دنبال کنند. حتی کسانی که در خانه هستند می‌تواند از طریق اینترنت این مسابقات را به‌طور زنده مشاهده کنند. در کل می‌توان گفت برگزاری این مسابقات یک اتفاق ویژه برای شطرنج استان بوشهر است و مطمئن باشید این مسابقات ما را به سمت حرفه‌ای‌گری و برگزاری مسابقات مهم‌تر هدایت می‌کنند. خدا را شکر استقبال خوبی از مسابقات صورت گرفته است ولی پخش زنده معضلاتی هم به‌دنبال دارد، چراکه تماشاگران از خانه هم می‌توانند بازی را ببینند ولی اگر آنها در هیات بازی‌ها را تماشا کنند، تجربیات بیشتری کسب می‌کنند. 

نحوه انتخاب شطرنج‌بازان برتر برای فینال بر چه اساسی بوده است؟ برنامه‌ای برای حضور بوشهری‌ها در فینال‌های سال‌های بعد دارید؟
متاسفانه ما نماینده‌ای در بین شطرنج‌بازان برتر نداریم ولی در سال‌های آینده خواهیم داشت. در مورد نحوه برگزاری و انتخاب فینالیست‌ها هم باید بگویم مرحله اول مسابقات در همدان برگزار شد و بالغ بر 500 نفر در آن مسابقات شرکت کرده بودند که در نهایت 12 نفر برتر از میان آنها انتخاب شد و همانطور که گفتم روز یکشنبه هفته آینده هم قهرمان کشور مشخص خواهد شد. 
در پاسخ به سوال بعدیتان باید بگویم که بچه‌های ما واقعا مستعد هستند اما واقعیت این است که ما چند مشکل اساسی داریم. یکی از این مشکلات که شاید مهم‌ترین مشکل ما هم باشد، نبود مربی تحصیل‌کرده است. مربیان ما در استان فشار زیادی را تحمل می‌کنند ولی دانش مربیان ما برای پیشرفت شطرنج‌بازان استان کافی نیست. آنها تا حدی مشخص می‌توانند شطرنج‌بازان را بالا ببرند که این کافی نیست. وقتی شطرنج‌باز به آن حد رسید، نیاز به یک مربی جدید دارد که فعلا در استان بوشهری چنین مربی نداریم. البته ما تمام سعی و تلاش خود را می‌کنیم که در سال‌ آینده با پرورش مربی و شطرنج‌بازان و رساندن آن به سطح کشوری و حتی بین‌المللی در فینال این مسابقات حداقل یک یا دو نماینده داشته باشیم. من ایمان دارم که می‌توانیم به هدف برسیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: