bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
باز مسکن در پیچ و خم نوسانات ارزی در سال ۹۶، و همچنین عدم توازن عرضه و تقاضا مسیر پرحبابی را از حیث قیمت در سال ۹۶ تجربه کرد که پیش بینی می شود در صورت بی توجهی دولت به این مولفه ها این روند در سال ۹۷ نیز ادامه پیدا کند.
تاثیرپذیری بیش از حد بخش مسکن از بازارهای موازی و همچنین شفاف نبودن سیاست های دولت ها و شبکه بانکی امکان اظهارنظر قطعی در خصوص آینده بازار را نمی دهد.

نگاهی اجمالی به وضعیت بازار مسکن در سال 96 و نوساناتی که در نیمه اول سال و نیمه دوم آن رخ داده می تواند تا حدودی مسیر آینده این بخش در سال جاری را نشان دهد به گونه ای که نگرانی هایی نیز از ادامه روند گرانی ها در بازار وجود دارد.

بازار مسکن در سال 96 تا اواسط مهر ماه روند آرامی را پشت سر گذاشت اما از اواسط مهرماه و تا اوایل دی ماه افزایش حجم خرید و فروش‌ها و گردش مالی افزایش قیمت در حول واحدهای نقلی یا با متراژ کم که علت آن افزایش قدرت خرید مردم با ارایه تسهیلات بانکی بود را رقم زد.

سرشکنی نوسانات ارزی در بازار مسکن
در اوایل دی ماه تا پایان بهمن ماه 96 نوسانات نرخ ارز بازار مسکن را تحت الشعاع قرار داده و منجر به رشد قیمت ها بیش از نرخ تورم و حتی تا مرز 20 درصد هم شد اما نکته جالب این است که همزمان با تعدیل نرخ ارز در کشور حباب ایجاد شده در بخش مسکن نیز کاهش نیافت که این موضوع نگرانی بسیاری از متخصصان امر را ایجاد کرد؛ به گونه ای که زمزمه رشد قیمت ها در سال 97 نیز با ادامه این روند شنیده می شود.

نکته حائز اهمیت در اظهارات کارشناسان بازار مسکن که به کرات شنیده می شود ضرورت توجه دولت به افزایش ساخت و ساز در کشور است زیرا تنها عاملی که می تواند تا حدودی به تنظیم نرخ ها در بازار مسکن کمک کند کاهش فاصله میان عرضه و تقاضا است زیرا به اعتقاد بسیاری از متخصصان امر هیچ دولتی موفق به تولید مسکن به میزان نیاز یک میلیون واحدی مسکن در طول سال نشده اند که این موضوع عامل انباشت تقاضا و در نتیجه هجوم گرانی به بازار بوده است.

یکی دیگر از عواملی که تورم را در بخش مسکن در ماه های اخیر چند برابر کرده موضوع افزایش سقف تسهیلات مسکن است زیرا با رشد رقم تسهیلات بازار خرید و فروش داغ شده و در نتیجه برخی دلالی و سوداگرای ها به تورم در این حوزه دامن زده است.

تعدیل نرخ سود بانکی فاکتور مهم دیگری بود که در سال 96 حباب نرخ مسکن را بزرگ کرد زیرا به علت ناتوانی دولت و مسئولان امر در تنظیم بازارهای موازی مسکن در زمان تعدیل نرخ سود بانکی نتوانستیم مکانیزمی را برای جذب سرمایه های مردم تعریف کنیم از این رو تعدیل صرف نرخ سود بدون ایجاد مشوق هایی برای سرمایه گذاری مردم در بورس، صنعت و یا تولید معضلات عدیده ای را ایجاد کرد زیرا پول های آزاد شده از شبکه بانکی وارد بازار مسکن، ارز و سکه شده و سردرگمی را برای پول های سردرگم ایجاد کرد.

بازار مسکن باید به سمت کوچک شدن حباب قیمتی هدایت شود
حال با این اوصاف به اعتقاد برخی مسئولان امر آینده بازار مسکن باید به سمت کوچک شدن حباب قیمتی هدایت شود اما به گفته کارشناسان اگر دولت تولید انبوه مسکن، تنظیم بازارهای موازی، عاملیت چندین بانک در حوزه تسهیلات دهی ارزان در این بخش و اقداماتی از این دست را در دستور کار قرار ندهد گرانی 4 برابر بیشتر از نرخ تورم در بازار مسکن تکرار خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: