bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
با حراکاری در شهرهای استان بوشهر به استقبال نوروز می‌رویم؛
وحدت و همدلی میان اقشار گوناگون جامعه همواره نقطه عطفی در تاریخ بوده که به واسطه همین اتفاق خوشایند و میمون، دریچه‌های توسعه، پیروزی و فرداهای روشن نیز به روی انسان‌ها گشوده شده است.
بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:کودکانی که طبیعت را لمس می‌کنند، حافظان طبیعتند
وحدت و همدلی میان اقشار گوناگون جامعه همواره نقطه عطفی در تاریخ بوده که به واسطه همین اتفاق خوشایند و میمون، دریچه‌های توسعه، پیروزی و فرداهای روشن نیز به روی انسان‌ها گشوده شده است. این بار همدلی و همراهی انجمن‌های محیط زیستی در شهرستان‌های استان بوشهر حکایت اتحاد و وحدت انسان‌هایی است که برایشان مهم نیست زیر سایه درخت‌هایی که می‌کارند استراحت کنند یا خیر، برای آنها نجات زمین و حفاظت از طبیعت همچون محافظت از فرزندان و نگهداری از پدر و مادرهایشان بااهمیت است.

 این دسته از فعالان اجتماعی و دوستداران واقعی طبیعت، به این باور رسیده‌اند که هر کدام به تنهایی می‌توانند در مقابله با ریزگردها، تعدیل پدیده تغییر اقلیم، آلودگی هوا و دریا و در نهایت محافظت از طبیعت تاثیرگذار باشند، حال این باور در نهاد هر یک از اینان به شکلی و طریقی متبلور شده است، یکی درخت می‌کارد، یکی زباله‌های رها شده را جمع‌آوری می‌کند، دیگری در اندیشه سگ‌های بدون صاحب تلاش می‌کند و دیگرانی هم هستند که همچنان زباله‌هایشان را در کوچه و خیابان رها می‌کنند و گاهی به شکلی بسیار منزجر، آن را از شیشه خودرویشان به بیرون پرت می‌کنند. به نظر نگارنده که بارها شاهد این صحنه نازیبا بوده، یکی از برجسته‌ترین صحنه‌ها و تصاویر بی‌خردی بشر امروز است که در دنیای پیشرفت تکنولوژی و امکانات اما همچنان از ابتدایی‌ترین اصول انسانی بی‌بهره است و این انسان مغرور و فریفته خویش، می‌پندارد زمین تنها از آنِ او و برای اوست، در صورتی که اگر کمی تاریخ حیات بشر را مرور کنیم در می‌یابیم که پیش از ما نیز موجوداتی دارای حیات بوده‌اند که ما امروز حیات و سرزندگی را از آنها منع کرده‌ایم. روز پنجشنبه 15هزار اصله نهال حرا در بندر دیر به همت انجمن سوکا و کانون رشد و توسعه نجیرم با همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان دیر و پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی کاشته شد.

این مراسم برای دومین بار است که با همت انجمن‌های نجیرم و سوکا صورت می‌گیرد و هر سال با عنوان «اسفند حرا» برگزار می‌شود. این حراکاری به نیت دو عزیز سفرکرده، هادی فهیمی فعال محیط زیست که با انجمن‌های محیط زیستی در زمینه مسائل آموزشی همکاری نزدیک داشته و محمد فخرایی فعال اجتماعی استان که به تازگی از جمع ما پر کشیده، صورت گرفت. 
حراکاری با  انجمن‌های محیط زیستی فعال و دوستداران طبیعت تا حدودی در استان بوشهر نهادینه شده، این در حالی است که در روز گذشته در بزرگراه امام علی کنار هیات قایقرانی، دوستداران طبیعت و اعضای موسسه چکاوک خلیج فارس به همراه خانواده عبدالرسول طیاری به نیابت از همسر ایشان که سال گذشته در چنین روزی آسمانی شد، حرا کاشتند. فرزندان بانو زری طیاری که همواره در زندگی به درختکاری علاقه وافری داشت و بر ترویج این فرهنگ اصرار می‌ورزید، روز گذشته به یاد مادرشان حرا کاشتند. این حرکت فرهنگی از آنجا حائز اهمیت است که علاوه بر ترویج فرهنگ درختکاری و توسعه فضای سبز، ثواب معنوی و اخروی دارد و مهم‌تر آن‌که به تربیت و پرورش نسلی کمک می‌کند که زمین از آنِ آنهاست. 

همان‌گونه که در تصویر قابل مشاهده است، نکته بسیار مهم حراکاری در بزرگراه امام علی و شهرستان دیّر، حضور کودکانی بود که با عشق نهال به دست بودند و از رفتن در گِل و لای هراسی نداشتند. برای آینده‌ای پر از امید، برای سپردن زمین به دست انسان‌هایی که حافظ آن باشند و در محافظت از آن کوشا باشند، ناگزیریم که از کودکانمان آغاز کنیم و نهراسیم از این‌که دستشان خراشی بردارد یا پایشان در گل و لای فرو رود. باید اجازه دهیم تا طبیعت واقعی را با دستانشان لمس کنند و باور کنیم که غیر ممکن است این نسل به طبیعت آسیبی بزند؛ نسلی که درخت کاشتن از کودکی پیشه او شده و نوع درختان و نحوه پرورش و حیات آنها را می‌شناسد، چگونه اجازه می‌دهد که در مقابل چشمانش به راحتی درختی را از پا دربیاورند؟ امکان ندارد کودک به چیزی که آن عشق می‌ورزد و با دست‌های کوچک و نحیفش آن را کاشته، آسیب بزند. اگر امروز بزرگترهایی را می‌بینیم که نسبت به طبیعت بی‌تفاوت هستند و از جان دادن پرنده یا هر حیوانی خم به ابرو نمی‌آورند، به سبب آن است که پیوندی با طبیعت نداشته، آن را لمس نکرده، بنابراین درک نمی‌کند که چگونه با اشتباهات و غفلت‌ها «حیات» را از موجوداتی که در برخورداری از نعمت حیات پیشتاز بوده‌اند، می‌گیرد. 

از همین رو، تمرکز بر کودکان یکی از راه‌های نجات طبیعت خواهد بود و ترویج فرهنگ درختکاری از طریق مناسبت‌های گوناگون همچون ولادت‌ها، وفات‌ها و اعیاد از موثرترین و کارسازترین شیوه‌های توسعه درختکاری در جامعه‌ای است که از یک طرف با ریزگردها و پدیده تغییر اقلیم و از طرف دیگر با انواع آلودگی‌ها محاصره شده است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: