bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
رییس اتاق مشترک ایران روسیه از افزایش دوبرابری صادرات ایران به روسیه تا ۲ ماه آینده خبر داد.
اسداله عسگراولادی افزود: حجم مبادلات تجاری دو کشور­ امسال­­­ به ۲.۲ میلیارد دلار رسیده که در این میان میزان واردات ما بیشتر است اما با توجه به توافق نامه‌های امضا شده میان ایران روسیه در سفر اخیر وزیر اقتصاد به این کشور، مقرر شده است مشکلات تجاری دو کشور تا دو ماه اینده حل شود.
وی با اشاره به اینکه حمل و نقل، مسایل بانکی و روادید از جمله مشکلات اصلی در روابط تجاری ایران و روسیه است­ گفت: دراین باره­ ­­با همتایان روسی جلسات متعددی برگزار شد که­ در­­آن قول حل مشکلات تجاری بین دو کشور تا 2 ماه آینده داده شده است. از جمله این اقدامات افزایش تعداد بانک های طرف معامله با ایران از یک بانک به چهار بانک است ضمن اینکه بانک کشاورزی و بانک صادرات روسیه هم در آینده با ایران همکاری می کنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از امضای ده ها پروتکل و موافقت نامه میان ایران و روسیه در زمینه ­نفت، کشاورزی و نانو خبر داد و افزود: در این موافقت نامه ها با ایجاد مرکز تجاری ایران در روسیه و احیای اتاق کشورهای ساحل دریای مازندران که مدتی غیر فعال بوده، موافقت شده است.
عسگراولادی با بیان آمار مبادلات تجاری ایران و روسیه در شش ماهه نخست 2017گفت: آمار بیانگر رشد 36 درصدی صارات ایران به روسیه نسبت به مدت مشابه سال قبل است. بر این اساس­ در­ این مدت میزان صادرات ایران به روسیه 228 میلیون دلار و واردات 509 میلیون دلار اعلام شده است.
وی با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه هنوز به مرحله رضایت بخش نرسیده است­ اظهار داشت: ایران و روسیه بیش از هزار سال با هم همسایه و مشترکات زیادی برای همکاری‌های دو جانبه دارند. براین اساس این دو کشور از توانمندی ها و ظرفیت های بسیاری برای ارتقای مناسبات برخودار هستند. برای گسترش مبادلات در سطح کشورهای دریای خزر بهتر است که روابط سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان گسترده تر شده و کشورهای قزاقستان و ترکمنستان نیز به این چتر مبادلات اقتصادی اضافه شوند.
عسگراولادی درباره­ ­­­امضای 10 سندهمکاری بین ایران و روسیه در چهاردهمین اجلاس همکاری های اقتصادی مشترک ایران و روسیه گفت: این اسناد با توجه به آمادگی 2 کشور برای افزایش مبادلات تجاری انجام شده که مهم ترین محورهای توسعه دوجانبه آن بر موضوعات راهبردی از قبیل همکاری ها و روابط کارگزاری بانک ها، گسترش ظرفیت های زیرساختی حمل و نقل و مبادلات تجاری در قالب کریدور شمال - جنوب، افزایش همکاری ها در حوزه فناوری و انتقال دانش، افزایش ظرفیت های تبادل توریسم و به ویژه توجه به سرمایه گذاری های متقابل و مشترک است. با توجه به سیاست‌های حمایتی روسیه از بخش تولید و برنامه‌ریزی به منظور گرفتن سهم بیشتر از بازار ایران، تجار بخش‌های دولتی و خصوصی کشور در جهت ایجاد تعادل منطقی در تراز تجاری می بایست به حمایت‌های مالی هدفمند از صادرات محصولات ایرانی به بازار روسیه، برنامه‌ریزی جهت تسهیل و کاهش هزینه حمل و نقل و قیمت تمام شده برخی محصولات مورد تقاضای بازار روسیه، مطالعه بازار و توجه دقیق به سلیقه خریداران روس و حضور بلند مدت شرکت‌های ایرانی توجه لازم را داشته باشند.

رئیس اتاق مشترک ایران روسیه به توافق های سرمایه گذاری بین دو کشور اشاره کرد و گفت: طرف روسی قول داده تا روادید گردشگران ایرانی ظرف سه روز و روادید یک ساله بازرگانان را در ۱۰ روز صادر کند ضمن اینکه در این زمینه می توان از راه اندازی فاز 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه آبی 1400 مگاواتی بندرعباس، توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی مشترک، طرح های ­کشاورزی، همکاری های دارویی، نفتی و گازی نام برد. لبنیات به حجم صادرات ایران به روسیه اضافه شده که در این زمینه 4 شرکت ایرانی مورد تایید روسیه قرار گرفته است. اما در مورد مسائل دامی و صادرات دام به روسیه هنوز موانعی وجود دارد که در صورت رفع محدودیت ها، می توانیم در آینده صادرات مرغ را نیز در برنامه داشته باشیم.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه بازار مواد غذایی روسیه بازاری 27 میلیاردی است که سهم ایران از آن فقط 152 میلیون دلار است، افزود: عمده اقلام صادراتی به روسیه را میوه تازه، میوه خشک و آجیل، سبزی و صیفی‌جات تشکیل می دهد که در بخش محصولات سنتی نیز پسته و کشمش بازار خاص خود را دارد اما بیشترین واردات محصول کشاورزی از روسیه روغن خام، آفتاب گردان، ذرت و جو است.
برچسب ها: اقتصاد ، صادرات ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر: