bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۷ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
بامداد جنوب بررسی می‌کند؛
استان بوشهر در نوروز 97 به‌دلیل استقبال مسافران نوروزی و گردشگران به‌عنوان سومین قطب گردشگری کشور شناخته شد، این در حالی است که بندر گناوه با پذیرا شدن 46 هزار و 917 نفر (13 هزار خانواده و 32 خانوار) بیشترین سهم را در جذب مسافر داشته است.
گردشگری گناوه قربانی فاضلاببامداد جنوب- الهام بهروزی:
استان بوشهر در نوروز 97 به‌دلیل استقبال مسافران نوروزی و گردشگران به‌عنوان سومین قطب گردشگری کشور شناخته شد، این در حالی است که بندر گناوه با پذیرا شدن 46 هزار و 917 نفر (13 هزار خانواده و 32 خانوار) بیشترین سهم را در جذب مسافر داشته است. این بندر تجاری و توریستی که در شمال استان بوشهر جاخوش کرده است، افزون بر دارا بودن بازار و موقعیت اقتصادی خاص، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بکر و سواحل ماسه‌ای بی‌نظیری برخوردار است. در ایام نوروز فرصتی دست داد تا چند روزی در زادگاهم (گناوه) به سر ببرم و از نزدیک شاهد حضور چشمگیر مسافران نوروزی در این بندر زیبا اما شلوغ و پرترافیک باشم. 

مسافرانی که از هر لون و از هر قشری بودند و از جاهای دور و نزدیک آمده بودند تا علاوه بر خرید، از زیبایی‌های این شهر نیز دیدن کنند. شهری که به‌واقع در نوروز خیابان‌ها، کوچه‌ها، پارک‌ها، محلات و سواحلش مملو از جمعیت می‌شود و تردد در آن در این ایام مختل می‌شود اما همچنان هرساله با رویی گشاده پذیرای مسافرانی است که این شهر را به‌عنوان مقصد گردشگری خود برمی‌گزینند. گناوه شهری است که در صورت رسیدگی به آن در سایه تامین زیرساخت‌های شهری و فرهنگی می‌تواند به‌عنوان قطب گردشگری استان و حتی جنوب کشور مطرح شود، چراکه این شهر در این سال‌ها با وجود همه کمبودها و کاستی‌ها توانسته بیشترین آمار جذب مسافران و گردشگران را در فصول خنک سال به‌ویژه ایام نوروز به خود اختصاص دهد؛ کاستی‌هایی که باید صدای رسایی برای پایان بخشیدن آنها وجود داشته باشد. شهری که به‌ یکباره با رشد اقتصادی و توسعه بازار روبه‌رو شد اما در حوزه زیرساخت‌های شهری و فرهنگی نتوانست همپای توسعه اقتصادی خود پیش آید، موضوعی که مرتفع شدن آن فقط و فقط با نگاه ویژه مدیریت ارشد استان و مسوولان استانی صورت می‌پذیرد.

بدیهی است شهرهای تجاری در سراسر جهان همیشه گردشگرپذیر بوده‌اند و این ویژگی در درآمدزایی، شهرت و اشتغالزایی آنها تاثیر مضاعفی داشته و دارد، بندر گناوه نیز از این مزیت برخوردار است اما آیا این شهر در زمینه امکانات و زیرساخت‌های مناسب و لازم به‌منظور رضایتمندی مسافران و گردشگرانی که به این شهر وارد می‌شوند، موفق ظاهر شده است؟!! مساله‌ای که بسیار قابل تامل است و نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت!!! این شهر هرچند امروز توانسته از مراکز خرید کوچک و بزرگ متعددی برخوردار باشد و نگاه بسیاری را به خود جذب کند اما آیا این مزیت به‌تنهایی برای تبدیل شدن گناوه به‌عنوان قطب گردشگری استان بوشهر کافی است؟؟؟ شهری که اگر به آن توجه شود و برای ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هزینه شود، بدون‌شک می‌تواند با جذب گردشگر در اشتغالزایی و درآمدزایی استان تاثیر شگرفی بگذارد اما شوربختانه در این سال‌ها به‌دلیل اجرائی شدن پاره‌ای از طرح‌های سلیقه‌ای در این استان، گناوه از توجه و نگاه مسوولان استانی به‌دور مانده و نتوانسته آن‌گونه که باید و شاید توسعه بیابد. 
این شهر به‌دلیل ازدحام و استقبال زیاد مسافران به‌ویژه در ایام نوروز با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود که گاه خارج از کنترل است، بنابراین می‌طلبد که مدیریت ارشد استان و متولی حوزه گردشگری استان نگاه ویژه‌تری به این خطه داشته باشند تا بتوان از این طریق استان بوشهر را به‌عنوان قطب گردشگری جنوب کشور بدل کرد، چراکه این دیار از پتانسیل و ظرفیت کافی برای رشد صنعت توریسم به‌ویژه گردشگری دریایی برخوردار است اما شوربختانه کمبود امکانات و زیرساخت‌ها این مهم را با مشکل روبه‌رو کرده است. یکی از معضلاتی که شهر گناوه با آن دست‌به گریبان است، سیستم فاضلاب شهری آن است که در تعطیلات نوروز چهره دلخراش‌تری به‌خود می‌گیرد، چراکه جمعیتی که در این ایام وارد این شهر می‌شود، بیش از جمعیت خود شهر است و متاسفانه به‌دلیل سهل‌انگاری و کوتاهی مسافران وضعیت بغرنج‌تر می‌شود؛ مساله‌ای که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا یک ایرانی بپذیرد به هر جای که پای می‌گذارد آنجا را خانه خود بداند و در پاکیزگی آن کوشا باشد. 

رشد 14 درصدی اسکان مسافران در نوروز 97 در گناوه 
استقبال از بندر گناوه در نوروز امسال بیش از حد تصور همگان بود و به گفته فرماندار این شهر، حضور مسافران نوروزی در این شهر امسال با رشدی 14 درصدی همراه بوده است. سیدعلی پاک‌نژاد در خصوص میزان رضایتمندی مسافران نوروزی که به این شهر آمده بودند، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: بر اساس بازدیدهایی که از نقاط مختلف شهر داشتیم، خوشبختانه عموم مسافران از حضور در این بندر رضایت داشتند. البته ما پیش از فرارسیدن سال جدید، به‌منظور رضایت و آسایش مسافران نوروزی 12 کمیته تشکیل دادیم که به همراه کمیته روستایی می‌شد 13 کمیته. یکی از این کمیته‌ها ستاد اسکان بود و متولی آن هم اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر بود که 52 آموزشگاه (شامل 500 کلاس درس) را در اختیار مسافران قرار داد، افزون بر آن چهار کمپ اقامتی هم از سوی شهرداری برپا شد، جدای از هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و مهمانسراهایی که در سطح شهر وجود داشتند. همچنین به‌منظور رعایت حال مسافران، 15 پارکینگ به ظرفیت قبلی شهر افزوده شد اما باید بپذیریم که جا دادن این همه مسافر در شهر کار راحتی نیست و کمبودهایی وجود داشت ولی با همه اینها، در تمام این ایام همه مسوولان در شهر حضور داشتند و در تلاش بودند که فضای و شرایط مناسب را برای میزبانی از مسافران نوروزی فراهم آورند. 

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های شما برای رونق گردشگری شهر گناوه کدام است، توضیح داد: از آنجایی که شهر گناوه در زمینه ورود و خروج مانند بوشهر است، از این‌رو، در دولت تدبیر و امید به‌منظور برقراری امنیت و روانی ترافیک بحث جاده را جدی‌تر مدنظر قرار دادیم که این مساله سهم بسزایی در رونق گردشگری دارد، بنابراین تکمیل پروژه ‌راه‌های این بندر را (نظیر مسیر گناوه-بندرریگ (یکی دو سال آینده به پایان می‌رسد)، گناوه-دیلم و...) در اولویت برنامه‌هایمان قرار دادیم. احداث یک دهکده گردشگری در نزدیکی این شهر را نیز در دستور کار داریم، همچنین فعال کردن اقامتگاه‌های بومگردی در روستاهای هدف گردشگری شهرستان را هم آغاز کردیم که امسال این مهم در بخش مال قائد اجرائی و در اشتغالزایی و درآمدزایی این خطه موثر ظاهر شد.
پاک‌نژاد در پایان مهم‌ترین معضلی که صنعت گردشگری را در این بندر تجاری تحت شعاع خود قرار داده، سیستم نامطلوب فاضلاب شهر معرفی و ابراز امیدواری کرد که این معضل هر چه زودتر با همکاری دستگاه‌های مربوط مرتفع شود. 

رونق صنعت گردشگری در گناوه نیازمند توجه مسوولان است
با این اوصاف، گناوه شهری است که همواره از سیستم فاضلاب نامطلوبی برخوردار است و به‌نظر می‌رسد این مهم می‌تواند با همکاری شهرداری و اداره آب و فاضلاب در صورت تخصیص بودجه کافی حل شود، موضوعی که تاکنون محقق نشده است اما انتظار می‌رود در سال جاری این معضل رفع شود. در ادامه این گزارش گفت‌وگویی را با رئیس شورای اسلامی شهر گناوه در این خصوص صورت دادیم. روح‌الله ملک‌زاده در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: سیستم فاضلاب این شهر در وضعیت بغرنجی است ولی شورا و شهرداری در این زمینه کوتاهی نکرده است، بارها و بارها با اداره آب و فاضلاب شهر جلسه برگزار و به‌طور مستمر پیگیری کردیم و حتی چندین بار به وزارت نیرو هم نامه داده‌ایم اما متاسفانه این پاسخ را به ما دادند که سیستم فاضلاب شهر (به‌ویژه در سایت تجاری، محله نوروزآباد و...) نیاز به هزینه زیادی دارد و در حال حاضر تخصیص این بودجه برای ما میسر نیست؛ البته قول‌هایی دادند که در سال جاری در محله نوروزآباد این مهم انجام می‌شود. بنابراین این کم‌کاری از جانب شهرداری نبوده است، چراکه ما همواره تاکید بر تکمیل سیستم فاضلاب شهر داشته و داریم اما در این میان، یک مشکلی که در حوزه فاضلاب شهری در گناوه وجود دارد، این است که در بعضی از محلات که این سیستم اجرائی شده، بعضی از منازل به آن وصل نمی‌شوند، این در حالی است که پول اشتراک خود را هم پرداخت کردند. از این‌رو، در این زمینه شهرداری گناوه متحمل ضرر و زیان هم شده است. واقعا باید فکری به حال فاضلاب گناوه شود.
وی در ادامه با بیان این‌که به جرات می‌گویم با توجه به 12 سال سابقه کار در شهرداری گناوه، امسال از نظر پاکسازی و زیباسازی ساحل شهر و اسقرار سرویس‌های بهداشتی بهترین سال را گذراندیم، افزود: امسال 40 چشمه دستشویی در مکان‌هایی که قبلا سرویس بهداشتی وجود نداشت نظیر فلکه امام، بلوار بندر و... و همچنین در کنار تمام مناطق گردشگری و تفریحی مانند پارک معلم، پارک خور و... مستقر و احداث شد. 

ملک‌زاده با تاکید بر این‌که برای رونق صنعت گردشگری در گناوه می‌طلبد که مسوولان به‌طور ویژه این بندر را ببینند و بودجه کافی اختصاص بدهند، گفت: شما ببینید گناوه هر ساله پذیرای بیشترین مسافر است اما این در حالی است که در توزیع بودجه هیچ فرقی با دیگر شهرها ندارد. امیدوارم قول‌ها و مساعدت‌های آقای گراوند در بازدیدی که در روزهای آغازین سال از گناوه داشتند، عملی شود تا با تخصیص بودجه بیشتر بتوانیم فضای بیشتری را برای اسکان مسافران نوروزی در این شهر ایجاد کنیم. هرچند امسال شهرداری پیش از فرارسیدن سال جدید کارهایی نظیر رنگ‌آمیزی بلوارها و آلاچیق‌ها، نقاشی دیوارها، زیباسازی معابر عمومی، نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تعویض چراغ‌ها و پایه‌های روشنایی و... را انجام داد. در ایام نوروز هم در کنار سایر خدمات شهری (تنظیف مرتب سرویس‌های بهداشتی و نظافت عمومی شهر) برنامه‌های فرهنگی متنوعی مثل راه‌اندازی اتوبوس گردشگری به‌منظور بازدید از مکان‌های تاریخی و باستانی، روستاهای ساحلی، برگزاری جشن‌ شب‌های ساحل با حضور هنرمندان برجسته شهر (به مدت 10 شب)، تهیه بسته‌های فرهنگی و ارائه آنها به گردشگران، برگزاری مسابقه حجم ماسه‌ای و بازی‌های بومی محلی و... را اجرا کرد که با استقبال خوب مسافران همراه شد.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، شهر گناوه به‌دلیل برخورداری از بازار پررونق، ساحلی زیبا و طبیعتی دیدنی می‌تواند به قطب گردشگری استان بدل شود البته صرفا نه با احداث دهکده گردشگری، بلکه با تکمیل، تجهیز و احداث زیرساخت‌های فرهنگی و شهری این مهم عملی می‌شود. امیدوارم مدیریت ارشد استان اشتباه استاندار سابق را در حوزه گردشگری تکرار نکند و اعتبارات ملی را در مسیر درست و با هدف توسعه استان و رونق صنعت گردشگری به‌ویژه گردشگری دریایی هزینه کند. دهکده گردشگری امید درس عبرتی شد برای همگان، چون نتوانست اهداف سالاری جوان و بی‌تجربه را در زمینه اشتغالزایی محقق کند و فقط موجب آسیب زدن به محیط زیست و هدررفتن بودجه کلانی شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: