bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر؛
همه ما در کوچه و خیابان از نحوه رانندگی برخی رانندگان گله داریم. از سبقت‌ها و سرعت‌های غیر مجازی که گاه وقوع درگیری و جدل میان راننده دو خودرو را موجب شده، از بی‌توجهی راننده‌ای به رعایت فاصله طولی، از توقف‌های نابه‌جا، از استفاده نکردن از چراغ راهنما، از بوق زدن‌های ممتد در خیابان و ...
ارتقای فرهنگ ترافیک، نیازمند همراهی همه ارگان‌هاستبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
همه ما در کوچه و خیابان از نحوه رانندگی برخی رانندگان گله داریم. از سبقت‌ها و سرعت‌های غیر مجازی که گاه وقوع درگیری و جدل میان راننده دو خودرو را موجب شده، از بی‌توجهی راننده‌ای به رعایت فاصله طولی، از توقف‌های نابه‌جا، از استفاده نکردن از چراغ راهنما، از بوق زدن‌های ممتد در خیابان و ... . این نارضایتی تنها مربوط به استان بوشهر نیست و در همه کشور، «فرهنگ ترافیک» به دغدغه مشترک همه شهروندان بدل شده است اما به نظر می‌رسد عزم راسخی برای بهبود نحوه رانندگی و الزامی به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نیست. به همین منظور چند سالی است که مجموعه راهنمایی و رانندگی استان بوشهر همه تلاش و تمرکز خود را وقف «آموزش» کرده تا اندکی سطح فرهنگ ترافیک را ارتقا دهد و به دنبال آن کاهش تصادفات و جرائم ناشی از تخلفات رانندگی کمتر شود. برای بررسی مساله ترافیک با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت‌وگو کردیم. سرهنگ قدرت‌الله کشکولی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که عامل عمده تصادفات ناشی از چه عواملی است، گفت: 95 درصد عامل تصادفات، عوامل انسانی است. پس از آن جاده و عوامل محیطی و خودرو دو ضلع دیگر تصادفات است اما آنچه بیش از همه زمینه‌ساز تصادفات می‌شود، توجه نکردن به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی، رعایت نکردن فاصله طولی مناسب و سبقت و سرعت غیر مجاز است. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که مجموعه راهنمایی و رانندگی استان به منظور کاهش تصادفات و ارتقای فرهنگ ترافیک، تصریح کرد: تبلیغات محیطی اعم از بروشور و بنر، مصاحبه در رادیو و تلویزیون قبل و همزمان با نوروز، حضور پلیس راهور در سطح معابر به منظور کنترل ترافیک، به کار گرفتن همیاران پلیس و ... از جمله مهم‌ترین اقدامات این مجموعه برای برقراری امنیت در جاده‌ها و معابر است. 
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان، کاهش تصادفات ارتباط مستقیمی با ارتقای سطح فرهنگ مردم دارد و ارتقای سطح فرهنگ ترافیک مردم نیز از طریق آموزش صورت می‌گیرد. در همین راستا، یکی از فعالیت‌های اساسی و مهم مجموعه راهنمایی و رانندگی استان، ارائه آموزش به رانندگان اداره‌های استان در آستانه نوروز بود، البته ناگفته نماند که بحث آموزش همواره در اولویت برنامه‌های این مجموعه است که آموزش به کودکان و نسل آینده‌ساز هر هفته روزهای یکشنبه و چهارشنبه در پارک آموزش ترافیک (کنار پارک شغاب) حدود سه سال است که مدیریت می‌شود و بدون تردید خروجی بسیار مهم این اقدام، کاربران ترافیکی است که از اوان کودکی فرهنگ ترافیک برای آنها درونی شده و خود به خود در آینده با شهروندانی قانون‌مدار روبه‌رو خواهیم بود که کاهش تصادفات و احترام به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی جزء امور پذیرفته شده آنهاست. 

سرهنگ قدرت‌الله کشکولی با اشاره به رتبه نخست استان بوشهر از لحاظ ارزیابی عملکرد تعداد جانباختگان سوانح رانندگی طی شش ماهه نخست سال 96، تاکید کرد: برای ارتقای سطح فرهنگ ترافیک و اصلاح نحوه رانندگی شهروندان به همکاری همه ارگان‌ها، شهروندان و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نیاز داریم. به طور قطع سازمان‌های مردم‌نهاد با فعالیت‌های داوطلبانه‌ و خودجوشی که دارند می‌توانند در این زمینه کمک شایانی بکنند و امیدواریم با تلاش بی‌وقفه نیروهای راهنمایی و رانندگی و همکاری و همراهی همه شهروندان، فرهنگ ترافیک را بهبود بخشیم و با تمرکز بر آموزش کودکان، نسل آینده را از هزینه‌های آموزش و تبعات خطاهای انسانی در مقوله ترافیک برهانیم. 
به گفته سرهنگ حیدر سوسنی، معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان، طرح نوروزی نیروی انتظامی از 24 اسفند در استان آغاز شد و تا پایان 13فروردین با توجه به همکاری مردم و تلاش پلیس با وجود افزیش قابل ملاحظه ترددها، شاهد کاهش تصادفات شدید منجر به فوت بودیم. طی این مدت 321 حادثه تصادف در استان رخ داد که نسبت به پارسال افزایش 14درصدی را نشان می‌دهد. به گفته وی، کاهش تصادفات منجر به فوت پارسال 19 فقره بوده که امسال با کاهش 42درصدی به 11 فقره رسید. 

نحوه رانندگی با اتومبیل بیش از ظاهر خودرو و مدل آن، می‌تواند فرهنگ و سطح اجتماعی فرد را نمایان سازد، زیرا چگونگی رانندگی با اتومبیل، به خوبی نشان دهنده وجوه مختلف شخصیتی و رفتاری و درک اجتماعی یک انسان است. در واقع نحوه رانندگی نمونه‌ای بارز از اخلاق اجتماعی شماست، چرا که رعایت قانون و مقررات، احترام به حقوق دیگران، کنترل اعصاب فردی در مقابل محرک‌های ترافیکی و میزان پاکیزگی و سلامت اتومبیل و ایجاد فضای آرام برای سرنشینان و رانندگان دیگر، همگی نمونه‌هایی از رفتار اجتماعی راننده است که در هنگام رانندگی ناخودآگاه از شخصیت واقعی او منعکس می‌شود و میزان رعایت موارد مختلف اجتماعی از طرف وی را مشخص می‌کند. بی‌شک بهبود شیوه رانندگی ما یک شبه اتفاق نمی‌افتد و نیازمند تمرکز، برنامه‌ریزی هدفمند و مدون، صبوری و پیش‌تر از همه اینها، اصلاح رانندگی آنهایی است که خود متولیان راهنمایی و رانندگی هستند. به عبارتی نیروهای مشغول به کار در مجموعه راهنمایی و رانندگی باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، سپس آنها را به دیگران متذکر شوند. ما ناگزیر هستیک که برای تاثیرگذاری از خودمان شروع کنیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: