bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷
سکه به مرز دو میلیون تومان رسید؛
این روزها دلار و سکه یکی پس از دیگری گوی سبقت را از یکدیگر ربوده و با سرعت عجیبی در حال رسیدن به نرخ‌های شش و دو میلیون تومانی هستند..
لبخند دلار به نرخ شش هزار تومانیبامداد جنوب: 
این روزها دلار و سکه یکی پس از دیگری گوی سبقت را از یکدیگر ربوده و با سرعت عجیبی در حال رسیدن به نرخ‌های شش و دو میلیون تومانی هستند. اواسط اسفندماه بود که در گزارشی مبسوط با عنوان «عطش پنج هزار تومانی دلار» نوشتیم قیمت واقعی دلار در ایران با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی، میزان نقدینگی کشور، میزان ذخایر ارزی و برخی دیگر از شاخصه‌های اقتصادی بین شش تا هفت هزار تومان است؛ با این حال، دولت و بانک مرکزی در سال‌های اخیر با استفاده از سیاست‌های ارزی مانند عرضه دلار بین صرافی‌ها و اختصاص ارز دولتی به برخی از اقلام واردات، نرخ ارز را در محدوده چهار هزار تومان نگه داشته‌اند. در آن مقطع نوشتیم که اگر دولت هرچه سریع‌تر ورود نکرده و به میزان کافی بازار را تقویت نکند، قیمت دلار به رقم واقعی خود نزدیک خواهد شد. این اتفاق خیلی زود افتاد و دلار بر خلاف تصور و وعده‌های مسوولان در دولت و بانک مرکزی، مرز پنج هزار تومان را رد کرد و در میان سکوت مسوولان و با شکستن رکوردهای پی در پی، روز گذشته با میانگین قیمتی در حدود پنج هزار و 600 تومان به فروش رفت البته نرخ این ارز پر طرفدار در بوشهر اندکی بالاتر از میانگین قیمتی آن در مرکز کشور بود و با قیمت پنج هزار و 800 تومان به فروش رسید. (هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که قیمت دلار در بیشترین نرخ خود، روز گذشته به قیمت پنج هزار و 900 تومانی نیز به‌فروش رسیده است).

قیمت سکه نیز این روزها بدون ‌توجه به عرضه سکه از سوی دولت و تلاش بانک مرکزی برای کاهش قیمت آن، همچنان با شیب تندی رو به افزایش بوده و در صدد است هرچه سریع‌تر مرز دو میلیون تومانی را رد کند. نکته قابل توجه در این خصوص این است که مسوولان در اظهارنظرهای مختلفی حتی قیمت یک میلیون و 600 هزار تومانی را نیز حباب عنوان کرده بودند، با این حال روز گذشته سکه با افزایش 66 هزار تومانی مرز یک میلیون و 800 هزار تومانی را رد کرد.
بر این اساس، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد افزایش قیمت دلار و سکه در بازار روز گذشته همچنان طبق روال ماه‌های اخیر ادامه داشت، به‌گونه‌ای که نرخ دلار از مرز پنج هزار و 700 تومان عبور کرد و سکه به یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید. نکته دیگر این‌که نرخ فروش دلار و یورو با آنچه روی تابلوی صرافی‌ها ثبت شده به‌ترتیب ۵۷۰ و ۴۶۹ تومان فاصله دارد.
بر اساس گزارش میدانی از بازار، ارز و سکه در دومین روز هفته با تحولات تازه‌ای همراه شد؛ به‌طوری که قیمت دلار نسبت به روز پیش از آن با جهش حدود ۳۰۰ تومانی روبه‌رو شد و به بیش از پنج هزار و 400 تومان رسید. با وجود این رفت و آمد در بازار ارز زیاد است و همچنان از متقاضیانش کم نشده است.

البته قیمت دلار و یورو روی تابلوی اعلان قیمت‌ صرافی‌ها ارقام دیگری را نشان می‌دهد و متفاوت از قیمت واقعی است که در میان دلالان و دستفروشان به فروش می‌رسد. گفتنی است که برخی صرافی‌ها به‌صورت محدود فروش دلار و یورو دارند و دلار را با نرخ پنج هزار و 480 تومان و یورو را با قیمت شش هزار و 500 تومان عرضه می‌کنند.
همچنین در میان دستفروشان دلار به قیمت پنج هزار و 150 تا پنج هزار و 250 تومان خریداری و بین پنج هزار و 300 تا پنج هزار و 450 تومان به دست متقاضیان می‌رسد. از سوی دیگر قیمت سکه در ادامه روند افزایشی روزهای گذشته با جهش دیگری روبه‌رو شده و به یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسیده است. نیم سکه نیز ۸۸۰ هزار تومان و ربع سکه ۵۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
نکته قابل توجه دیگر در بازار، نگرانی دستفروشان و دلالان از حضور نیروی انتظامی است و اغلب‌ به‌صورت نامحسوس به خرید و فروش ارز می‌پردازند. گفتنی است که همچنان بخشی از صرافی‌ها از فروش دلار و یورو خودداری می‌کنند اما در مورد سایر ارزها محدودیتی وجود ندارد.

بر اساس آنچه روز گذشته روی تابلوی اعلان صرافی‌ها درج شده‌، دلار چهار هزار و 900 تومان خریداری و چهار هزار و 910 تومان قیمت فروش آن ثبت شده است همچنین یورو شش هزار و ۲۰ تومان قیمت خرید دارد و شش هزار و 31 تومان قیمت فروشش ثبت شده است اما همان‌طور که اشاره شد این قیمت‌ها با نرخ‌های واقعی در بازار تفاوت معناداری دارد و قیمت‌های فروش بالاتر از این میزان است؛ به‌گونه‌ای که دلار ۵۷۰ تومان و یورو ۴۶۹ تومان بیشتر از آنچه روی تابلوی اعلانات درج شده فروخته می‌شود.

برچسب ها: اقتصاد ، سکه ، ارز ، دلار ، ایران ، بانک
نام:
ایمیل:
* نظر: