bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۷ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
تلاش برای مرتفع کردن آلودگی هوا در عسلویه؛
مساله آلودگی هوا در حالی در عسلویه تداوم دارد که توضیحات مسوولان با ابراز نگرانی‌های ساکنان عسلویه انطباقی با هم ندارند. مسوولان از پایش آنلاین فعالیت شرکت‌های مستقر در عسلویه می‌گویند و ساکنان با انتشار تصاویری در فضاهای مجازی از نَفَس‌های تنگی می‌نالند که دغدغه ساکنان آنجا شده است.
وجود منازل مسکونی در مجاورت بزرگ‌ترین منطقه صنعتی، درست نیست!بامداد جنوب: 
مساله آلودگی هوا در حالی در عسلویه تداوم دارد که توضیحات مسوولان با ابراز نگرانی‌های ساکنان عسلویه انطباقی با هم ندارند. مسوولان از پایش آنلاین فعالیت شرکت‌های مستقر در عسلویه می‌گویند و ساکنان با انتشار تصاویری در فضاهای مجازی از نَفَس‌های تنگی می‌نالند که دغدغه ساکنان آنجا شده است. امامان جمعه از یک‌سو بر لزوم رسیدگی نماینده جنوب استان در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کنند و از طرف دیگر مسوولان به این جمله بسنده کرده‌اند که «استنشاق گاز در عسلویه اجتناب‌ناپذیر است» و البته که سخنی منطقی است اما آیا منظور آن است که استنشاق گار طبیعی است و مردم باید فکری به حال خویش کنند؟ آیا در زمان استقرار شرکت‌های فعلی، بومیان عسلویه سهمی در این انتخاب و تصمیم داشته‌اند که اینک گفته می‌شود چیدمان منازل در عسلویه صحیح نیست. 

جعفر دیناروند، رئیس آتش‌نشانی منطقه ویژه همچنان در آتشی به نام بنزن می‌سوزد و کم نیستند خبرهایی که بیانگر متضرر شدن نیروهای شاغل در عسلویه است، بنابراین فراموش نکنیم که بحث فقط بر سر بومیان عسلویه نیست و نیروهای شاغل نیز در شمار ساکنان عسلویه محسوب می‌شوند و چه‌بسا که بیشتر از بومیان در معرض آسیب و خطرند.
در همین راستا، به گزارش تسنیم، رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان این‌که استنشاق گاز در منطقه صنعتی عسلویه اجتناب‌ناپذیر است، گفت: چیدمان استقرار منطقه مسکونی در بزرگ‌ترین منطقه صنعتی گازی مشکل‌ساز است.
حسین یگانه با بیان این‌که 8 ایستگاه پایش هوای محیطی در منطقه ویژه پارس جنوبی مستقر است، تصریح کرد: این ایستگاه‌‌ها شامل 7 ایستگاه در منطقه صنعتی عسلویه و یک ایستگاه در کنگان به عنوان سایت دوم منطقه پارس جنوبی قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که ایستگاه‌های یاد شده وضعیت هوای محیطی، گازها و ذرات معلق در هوا را 24 ساعته پایش می‌کنند، خاطرنشان کرد: وضعیت آلودگی و آلایندگی هوای شهرستان‌های عسلویه و کنگان به صورت شبانه‌روزی پایش می‌شود که تحقق این مهم با همکاری منطقه ویژه پارس جنوبی انجام می‌گیرد.
رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان این‌که آلایندگی مجتمع‌های پتروشیمی به شدت کاهش یافته است، افزود: فازهای گازی در عسلویه و کنگان به صورت لحظه‌ای پایش می‌شوند و در خروجی پساب پالایشگاه اول و سوم مجتمع گازی پارس جنوبی ایستگاه پایش برخط مستقر شده است.
این در حالی است که فعالان اجتماعی و شهروندان مستقر در عسلویه تصاویر متعددی از آلودگی‌های عسلویه منتشر می‌کنند که نسبت به کاهش آلودگی هوا تردید دارند و به عبارتی آن را نقض می‌کنند.

یگانه از اجرای پایش برخط از سوی مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های گازی در منطقه پارس جنوبی خبر داد و خاطرنشان کرد: پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های خصوصی نسبت به واحدهای دولتی‌ در استقرار ایستگاه‌های پایش آلودگی جلوتر هستند و وضعیت را بهتر کنترل می‌کنند.
وی با بیان این‌که شرکت ساروج سیمان در محدوده منطقه پارس جنوبی در پساب کارخانه طرح پایش هوای محیطی اجرا کرده است، تاکید کرد: با استقرار این ایستگاه‌های پایش هوای محیطی، همه خروجی‌ها از دودکش‌ها و فاضلاب به صورت برخط رصد می‌شود و این مهم ضمن کاهش هزینه‌ها در صورت بروز بحران مشکلات در کوتاه‌ترین زمان برطرف می‌شود.
رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان این‌که این اداره کل در سیستم پایش لحظه‌ای در کشور دارای رتبه برتر است به انتشار بوی گاز در عسلویه پرداخت و گفت: انتشار بوی گاز در منطقه پارس جنوبی که انواع مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های بزرگ گازی در آن مستقر است و فعالیت می‌کنند، اجتناب‌ناپذیر است.

یگانه، بروز بحران در منطقه صنعتی را غیر قابل پیش‌بینی دانست و تاکید کرد: ممکن است بر هر دلیلی یک لحظه سوپاپ‌های پالایشگاه‌ها برای جلوگیری از بحران باز شود که این مهم امری طبیعی است و این‌که جامعه مسکونی در کنار بزرگ‌ترین منطقه صنعتی قرار دارد، این چیدمان درست و صحیح نیست و در این راستا استنشاق گاز در منطقه صنعتی عسلویه اجتناب‌ناپذیر است.
وی، از ارزیابی آلایندگی‌ها زیست‌محیطی خبر داد و افزود: علاوه بر پایش لحظه‌ای و برخط زیست‌محیطی، هر سه ماه یکبار از طریق آزمایشگاه معتمد آلایندگی‌ها ارزیابی می‌شود.
رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان این‌که مجتمع‌های پتروشیمی در منطقه صنعتی پارس جنوبی دارای کمترین مشکل زیست‌محیطی هستند، تصریح کرد: بیشترین مشکل در پالایشگاه‌‌های گازی، واحد زباله سوز و بازیافت گوگرد است که گازهای اسیدی دی اکسیدگوگرد را انتشار می‌دهند.

معقول‌ترین و شاید قانع‌ترین شیوه مناسب برای رفع نگرانی‌ها و اطمینان حاصل کردن از کاهش آلودگی‌ها، انتشار نتایج ارزیابی‌ آلایندگی‌های زیست‌محیطی و ارائه گزارش کار نماینده عسلویه، کنگان، جم و دیر در مجلس در این زمینه است تا نخست برادری‌شان را ثابت کنند. مسوولان و متولیان بهداشت و درمان عسلویه بارها بر لزوم جدی گرفتن آلودگی‌های عسلویه هشدار داده‌اند اما وجود صنعت بر سلامت ما می‌چربد.به هر حال ما امیدواریم که بر اساس گفته‌های رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان، آلودگی در عسلویه کاهش یافته باشد و دیناروندهایی نیز که اکنون برای ماندن یا نماندن دست و پنجه می‌زنند، بهبود یابند و به آغوش گرم و شیرین زندگی بازگردند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: