bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
درخواست مدیرکل آموزش و پرورش استان از معلمان جزیره خارگ:
برخی مشکلات آنقدر ریشه‌دار هستند که با گذشت زمان و تغییر مدیران و مسوولان نیز همچنان تداوم دارند و در مقابل مشکلاتی در جامعه وجود دارد که به ظاهر ساده به نظر می‌رسند و واقعا ساده هم هستند اما همیشه دست‌های پشت پرده مانع از گشایش و باز شدن گره‌ها می‌شود. نکته قابل تامل اینجاست که اگر دست روی دست بگذاریم، گره‌ها کور و گشایش تقریبا محال می‌شود.
کرمی: همه تلاشمان را برای حل مشکلات معلمان خارگ به کار می‌بریم
تا پایان سال تحصیلی، تحمل کنید
بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
برخی مشکلات آنقدر ریشه‌دار هستند که با گذشت زمان و تغییر مدیران و مسوولان نیز همچنان تداوم دارند و در مقابل مشکلاتی در جامعه وجود دارد که به ظاهر ساده به نظر می‌رسند و واقعا ساده هم هستند اما همیشه دست‌های پشت پرده مانع از گشایش و باز شدن گره‌ها می‌شود. نکته قابل تامل اینجاست که اگر دست روی دست بگذاریم، گره‌ها کور و گشایش تقریبا محال می‌شود.
یکی از مشکلات به ظاهر ساده اما پیچیده، وضعیت آموزش و پرورش در خارگ است؛ جزیره‌ای که سهم شگرفی در صادرات نفت دارد و تاریخ دیرینه‌ای از حیات را تجربه کرده اما با وضعیت نابسامان در حوزه تعلیم و تربیت روبه‌روست که به نظر می‌رسد عده‌ای خود دوست دارند در این چالش به سر ببرند، وگرنه در مناطق نفتی دیگر، نفت و آموزش و پرورش تعامل خوبی دارند و تجربه سال‌ها خدمات‌رسانی نفت به مجموعه آموزش و پرورش در خارگ خود موید این مطلب است. حال این‌که چرا دستگاهی به مجموعه نفت نامه می‌زند و پس از آن نفت ارائه خدماتش را آموزش و پرورش به یکباره قطع می‌کند، سوالی است که باید از متولیان امر پرسید؟ آیا فلان مسوولی که چنین نامه‌ای را به نفت ارسال کرده و مانع از ادامه خدمات‎‌رسانی‌ها شده، خود در خارگ زندگی می‌کند؟
 فرزندی در خارگ دارد که میان این چالش‌ها متضرر شود و در آینده توانایی رقابت در آزمون‌های مهم و سرنوشت‌ساز زندگی‌اش را نداشته باشد؟ یا این‌که با خیالی آسوده، پایشان را روی پای دیگرشان انداخته‌اند و برای خارگ تصمیم‌گیری می‌کنند؟! آیا آن مسوول یا مسوولان تا به حال به این فکر کرده‌اند که چرا هر سال وضعیت قبولی خارگ در کنکور، اسفبار است و خارگ در فهرست آمار قبولی اداره‌کل آموزش و پرورش، سهمی ندارد؟! پاسخ واضح است. چون به علت رفت‌و آمدهای سخت به خارگ اغلب اوقات یا معلمان یا دانش‌آموزان به کلاس‌های درس نمی‌رسند و اکنون قطع خدمات‌دهی به معلمان مجرد خارگ، مزید بر علت شده تا کلاس‌های درس بیش از پیش بازدهی و خروجی نداشته باشند. یادمان باشد چند سال بعد که ارگانی آزمون استخدامی برگزار کرد، نامی از نیروی بومی نبریم، نیروی بومی که سطح سوادش در حد مقطع راهنمایی و دبیرستان هم نباشد، نه تنها ورودی خوبی به دانشگاه نخواهد داشت بلکه پس از خروج از دانشگاه نیز توان رقابت با هم‌سن و سالانش را ندارد.


یکی از والدین دانش‌آموزان خارگی می‌گوید: روز یکشنبه به دنبال اعتصاب معلمان، کلاس‌های درس تشکیل نشد و وضعیت آموزش در خارگ وضعیت نابسامانی است که کسی نمی‌تواند یا نمی‌خواهد آن را ساماندهی کند. امکانات آموزشی در خارگ از کلاس‌های درس گرفته تا فضای مدرسه هیچ‌کدام قابل قیاس با 20 سال گذشته هم نیستند چه برسد به امکانات و تجهیزات به‌روز و مدرنی که امروزه در مدارس وجود دارد.
یکی از معلمان جزیره خارگ به نمایندگی از جمع فرهنگیان درباره قطع خدمات به معلمان به بامداد جنوب گفت: تفاوت حقوق معلمان خارگ با معلمان دیگر مناطق، 30 هزار تومان است اما هزینه‌های تامین خوراک ماهیانه حدود 500 هزار تومان می‌شود، هزینه رفت و آمد را نیز به این هزینه اضافه کنید، دیگر حقوقی نمی‌ماند. در کنار مسائل مالی، بُعد روانی این مساله را نیز در نظر بگیرید. ماه‌های متوالی شرایط رفتن به مرخصی و دیدن خانواده‌هایمان را نداریم و حالا با قطع خدمات، ماندن در خارگ به هیچ وجه الزامی ندارد. اگر شرایط به همین منوال پیش برود، دیگر کسی رغبتی به خدمت در خارگ ندارد و اغلب معلمان انتقالی خود را می‌گیرند و می‌روند. به گفته این دبیر فیزیک، قرار است در صورت بی‌پاسخ ماندن تجمع آنها، کلاس‌های درس برگزار نشود.



برای بررسی این مساله با مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت‌وگو کردیم. ناصر کرمی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که چه تدبیری برای مرتفع کردن این مساله اندیشیده‌اید، گفت: خدمات‌دهی نفت به آموزش و پرورش خارگ سالیان سال است که با تاکید معاون وقت وزیر نفت اجرائی شد و تا پیش از این، مجموعه نفت در خارگ تعامل بسیار خوبی با آموزش و پرورش داشتند که باید قدردان آنها باشیم اما این‌که چرا با ورود دستگاهی دیگر این خدمات قطع شده، مساله‌ای است که انتظار نداریم در کوتاه‌مدت برطرف شود اما انتظار داریم که چند ماه پایان سال را با تعامل بهتر به سر ببریم تا فرزندانمان که آینده‌سازان فردای این مملکت هستند و قشر زحمت‌کش فرهنگی ما بیش از این متضرر نشوند و ما در تعطیلات تابستانی بتوانیم مشکلات و کمبودها را با رایزنی و پیگیری بیشتر مدیریت کنیم.


وی در ادامه درباره تعطیلی کلاس‌های درس از سوی معلمان معترض گفت: تعطیلی کلاس‌های درس صحیح نیست اما مطالبات و دغدغه‌های همکارانم بحق است. از آنها می‌خواهم با صبوری بیشتری کلاس‌های درس را برگزار کنند تا به خوبی از عهده وظیفه مهمی که بر دوش آنهاست، برآیند و ما در تابستان بتوانیم با تامل تصمیم‌گیری کنیم.
کرمی در پاسخ به این سوال که اگر قطع خدمات نفت تداوم یابد، چه تصمیمی اتخاذ خواهید کرد، یادآور شد: بسیاری از معلمان ما شرایط انتقالی دارند که در صورت برطرف نشدن این مساله، با انتقالی آنها موافقت خواهیم کرد و ناچار به جایگزینی با معلمان دانشگاه فرهنگیان هستیم، بدین صورت قطعا مشکل ریشه‌دار خواهد شد و با آسیب‌های جدی در حوزه آموزش و پرورش خارگ روبه‌رو می‌شویم؛ آسیب‌هایی که گاهی جبران‌پذیر نخواهد بود.
مشکلات ناشی از قطع خدمات به معلمان خارگ در حالی ادامه دارد و در حال ریشه‌دار شدن است که مدیریت ارشد استان، نماینده مجلس و مدیرکل آموزش و پرورش استان از جزئیات این مساله مطلع هستند و باید دید آیا «انسانیت» به کمک رهایی دانش‌آموزان و قشر زحمت‌کش معلمان که وظیفه حساس و مهم آموزش و پرورش بر عهده آنهاست، می‌آید یا سهم‌خواهی‌ها و دست‌های پشت پرده همچنان مانع از اتحاد دو مجموعه نفت و آموزش و پرورش می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: