bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
با برداشته شدن پرواز بوشهر – دبی؛
بوشهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور است که فرودگاه دار شد، فرودگاهی که سال‌ها بعد به‌دلیل اهمیت و موقعیت جغرافیایی این شهر باعث شد، تبدیل به یکی از قدرتمندترین و مهم‌ترین پایگاه‌های شکاری ارتش ایران شود.
فرودگاه بوشهر دیگر بین‌المللی نیستبامداد جنوب- جواد شکریان:
بوشهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور است که فرودگاه دار شد، فرودگاهی که سال‌ها بعد به‌دلیل اهمیت و موقعیت جغرافیایی این شهر باعث شد، تبدیل به یکی از قدرتمندترین و مهم‌ترین پایگاه‌هابی شکاری ارتش ایران شود. استان بوشهر علاوه بر مرکز استان، دارای چند فرودگاه فعال دیگر است، فرودگاه بهرگان، خارگ، عسلویه و جم که این آخری مدت‌هاست خبری از پروازهای آن نیست و به‌نظر هم می‌رسد که با توجه به نزدیکی جم به عسلویه، نفت دیگر میل و رغبتی به پرواز از آنجا ندارد. مرزی بودن بوشهر و دوری یک هزار کیلومتری آن از پایتخت باعث شده مردم این استان برای سفرهای کاری، درمانی و حتی خانوادگی خود تاکید بسیاری بر هواپیما داشته باشند اما شرکت‌های هواپیمایی و به‌ویژه چارترکننده‌ها خون مردم بوشهر را در شیشه کرده و گران‌ترین بلیط پروازهای کشور را بوشهری‌ها می‌پردازند. با این حال، بدترین خبر ممکن لغو پرواز دبی به بوشهر است، خبری که به‌نظر می‌رسد نه نماینده دولت تا جایی که ما اطلاع داریم در این زمینه خبری دارد . نه سرپرستی که برای معاونت امور عمرانی گذاشته می‌داند که باید در تهران با چه کسی تماس بگیرد و این هم از بدبختی مردم استان بوشهر است. 

پیش از برجام و ورود ناوگان جدید هواپیمایی به کشور، در ایران 270 هواپیما وجود داشت که در بهترین حالت همواره 100 فروند آن زمینگیر بود. این مساله ارائه خدمات هوایی به مسافران را در این بخش با مشکلات زیادی مواجه کرده و افزایش تاخیر در پروازهای هوایی را در پی داشت تا این‌که این مسائل و دلایل بسیار دیگر دولت را مجاب کرد تا بالاخره واردات هواپیما را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام قلمداد کرده و بخشی از مذاکرات هسته‌ای را به آن اختصاص دهند. هرچند ورود ناوگان جدید هوایی به کشور با سنگ‌اندازی‌های زیادی در داخل و خارج  کشور همراه شد با این حال پس از نزدیک به دو دهه، بالاخره این طلسم شکسته شد و هواپیماهای ایرباس وارد ناوگان و حریم کشورمان شدند. 
بازسازی و نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه حمل و نقل کشور بوده و واکنش‌های ضد و نقیض بسیاری را در پی داشته است. عده‌ای این امر را خطیر و از اولویت‌های ضروری کشور دانسته و عده‌ای دیگر آن را مصرف‌گرایی قلمداد می‌کنند، با این حال، تعداد سقوط هواپیماهای ایرانی در دهه اخیر و مقایسه سن ناوگان هوایی کشورمان با کشورهای منطقه کفه ترازو را به‌سمت خرید و نوسازی این ناوگان سنگین کرد. این اتفاق خوشایند البته با ادامه کارشکنی‌های امریکا خیلی زود جای خود را به نگرانی داد و سرعت بازسازی ناوگان هوایی کشورمان را کند کرد.

حال، پس از گذشت چند سال از توافق هسته‌ای، همچنان عمر ناوگان ایران به بیش از 20 سال می‌رسد و با وجود ورود تعدادی هواپیما، هنوز هم اکثر پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه‌های کشور با هواپیماهای فرسوده انجام می‌شود؛ یکی از این فرودگاه‌ها، فرودگاه بوشهر است، فرودگاهی که به‌تازگی با چالشی جدید روبه‌رو شده و به‌علت کهنه بودن ناوگان هوایی آن، در آستانه لغو پروازهای خارجی قرار گرفته است. 
مردم استان بوشهر به دلیل هم‌جواری با دریا و ارتباطات گسترده با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، به‌ویژه دبی ناچار به سفرهای پی‌درپی به این امیرنشین هستند. برقراری پرواز دبی به بوشهر و برعکس می‌توانست مشکلات متعدد آنها را در سفر به این امیرنشین کمتر کند. با لغو احتمالی این پرواز، هم تجار و بازرگانان بوشهری ناچار هستند برای سفرهای کاری خود پنج ساعت راه را به شیراز رفته و از آنجا به دبی پرواز کنند یا آن‌که به تهران بروند. در ضمن، اگر این پرواز لغو شود عنوان بین‌المللی فرودگاه بوشهر دیگر برداشته می‌شود. 

در این زمینه، ‌مدیرکل فرودگاه‌های بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب با تائید خبر لغو پروازهای بوشهر به دبی در آینده نزدیک، افزود: لغو پروازهای بوشهر به دبی دلایل سیاسی ندارد. مسوولان هواپیمایی امارات به‌تازگی طی اطلاعیه‌ای ورود برخی هواپیماها را به فرودگاه‌های این کشور ممنوع کرده‌اند بنابراین به‌علت بالا بودن عمر هواپیماهای فرودگاه بوشهر که پروازهای دبی را انجام می‌دهند، این پروازها به‌زودی لغو خواهند شد. 

کمال دهقان منشادی با تاکید بر این‌که در حال پیگیری برای از سرگیری پروازها به دبی پس از لغو پروازها هستیم، تاکید کرد: برای برقراری دوبارها پروازها از بوشهر به دبی، لازم است نوع هواپیما و عمر آن تغییر کرده و به‌روزتر شود؛ بر همین اساس در حال مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر و کیش‌ایر هستیم تا با حداقل توقف در پروازها، بار دیگر شاهد تردد پرواز بوشهر به دبی باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت درآمدی شرکت‌ هواپیمایی متولی پرواز بوشهر به دبی از این پرواز چه میزان در سال بوده است، خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر در هر هفته دو پرواز (رفت و برگشت) از بوشهر به مقصد دبی داشته‌ایم که در هر پرواز (رفت و برگشت) به‌طور متوسط 240 مسافر حضور داشته‌اند. بنابراین در مجموع می‌توان گفت پروازهای خارجی پروازهای با درآمد بالایی هستند هر چند اطلاع دقیقی از میزان سود سالانه شرکت هواپیمایی پرواز بوشهر به دبی ندارم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که «با توجه به سودآوری قابل قبول پروازهای خارجی، آیا اقدامی در خصوص راه‌اندازی پروازهای بیشتر به دیگر کشورهای منطقه انجام داده‌اید یا خیر»، بیان کرد: تمایل بر برقراری هرچه بیشتر پروازها به کشورهای خارجی است و دوست داریم به اکثر کشورهای دنیا پرواز داشته باشیم اما این اتفاق به مکانیسم عرضه و تقاضا ربط دارد و اگر تعداد درخواست مسافران برای رفتن به یک کشور افزایش یابد، شرکت‌های هواپیمایی برای سود بیشتر این پروازها را راه‌اندازی خواهند کرد. البته این درخواست باید از طریق شرکت‌های هواپیمایی به ما داده شود و ما نمی‌توانیم به آنها پیشنهاد دهیم. سال گذشته شرکت کیش‌ایر پرواز بوشهر به تفلیس را راه‌اندازی کرد اما به‌علت کمبود مسافران، این پرواز به سودآوری نرسیده و پس از یک ماه به کار خود پایان داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: