bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
ارسطو قائدی برازجانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب مطرح کرد:
سازمان‌های مردم‌نهاد امروزه نامی آشنا در جامعه است که گرایش شهروندان به فعالیت‌های داوطلبانه، نقطه عطفی در تاریخ حیات بشر محسوب می‌شود و در صورت همراهی و همدلی مردم و مسوولان، می‌توان به فرداهای روشن امیدوار بود.
تربیت تسهیلگران اجتماعی، نیاز امروز استان بوشهربامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
سازمان‌های مردم‌نهاد امروزه نامی آشنا در جامعه است که گرایش شهروندان به فعالیت‌های داوطلبانه، نقطه عطفی در تاریخ حیات بشر محسوب می‌شود و در صورت همراهی و همدلی مردم و مسوولان، می‌توان به فرداهای روشن امیدوار بود. سمن‌های فعال استان بوشهر در زمینه‌های محیط زیست، حمایت از معلولان، حمایت از کودکان کار و خانواده‌های بدسرپرست، حمایت از معتادان متجاهر و ... برنامه‌ها و اقدامات گوناگونی را به منظور حمایت از این اقشار و آگاهی‌بخشی به شهروندان انجام داده‌‌اند و خروجی مطلوب و تاثیرگذاری در حوزه‌های مختلف، به خوبی نمایانگر نقش بی‌بدیل سمن‌هاست. کانون همیاران جوان دشتستان یکی از سمن‌های قدمت‌دار و فعال استان است که برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات متنوع، نشان‌دهنده نقش بسزای این سمن در آشنایی شهروندان با موضوعات مرتبط است.

در همین راستا، کارگاه‌های تسهیلگری اجتماعی و آشنایی با مفهوم نهادمند اجتماعی سمن‌های جوانان جمعه 24 فروردین به همت کانون همیاران جوان دشتستان و کانون آیینه اندیشه با حضور دبیران و اعضای فعال سمن‌های استان برگزار شد. تلاش کانون همیاران جوان دشتستان در زمینه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به شهروندان درباره مسائل گوناگون جامعه از موضوعات اجتماعی گرفته تا نشست‌های ادبی تحسین‌برانگیز است و می‌طلبد که رسانه‌ها با پوشش خبری این‌گونه نشست‌ها و فعالیت‌ها، به تکلیف خود مبنی بر آگاهی‌بخشی و دعوت از شهروندان به منظور حضور در چنین نشست‌هایی عمل کنند. بدین منظور در ادامه به بررسی کیفیت کارگاه تسهیلگری اجتماعی و آشنایی با مفهوم نهادمند اجتماعی سمن‌های جوانان پرداختیم.
مدرس دو کارگاه یادشده، ارسطو قائدی برازجانی بود که طی دو کارگاه 4 ساعته به تسهیلگریِ همراه با آموزش در خصوص این دو موضوع پرداخت .شرکت‌کنندگان در این کارگاه، اعضای سمن‌های مختلف استان اعم از دشتی، انارستان، بوشهر و… بودند. به طور قطع یکی از نشانه‌های موفقیت سمن‌ها، اتحاد و همدلی است که میان سمن‌های فعال استان ایجاد شده و همین حضور خود مُهر تائیدی است بر این موفقیت و کامیابی. 
در آغاز نشست، افراد حاضر به گروهایی تقسیم شدند و سپس در قالب این گروه‌ها به صورت عملی و با مشارکت، مباحثی در خصوص تسهیلگری و خصوصیات یک تسهیلگر و نهادمند بودن به آنها آموزش داده شد.

این برنامه در راستای اهداف اداره ورزش و جوانان به منظور توانمندسازی جوانان و فعالیت بیشتر سمن‌های فعال در نشست بود که تسهیلگر این جلسه ضمن تشکر از اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر و اداره ورزش و جوانان شهرستان دشتستان، بر نقش تاثیرگذار سمن‌ها در جامعه تاکید کرد. از نکات قوت این کارگاه‌ها این بود که مدرس کارگاه با روش‌هایی مانند پرسش و پاسخ، اعضا را در بحث سهیم کرد و در پایان هر بخش نماینده گروه‌ها به شرح فعالیت خود می‌پرداختند. 
ارسطو قائدی برازجانی، کارشناس ارشد حقوق، دبیر سابق شبکه تشکل‌های استان بوشهر، رئیس سابق خانه تشکل‌های استان بوشهر و موسس کانون همیاران جوان دشتستان در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که «تسهیلگری اجتماعی» یکی از موضوعات کاربردی و بسیار مهم در جامعه فعلی است، تصریح کرد: برای برگزاری کارگاه‌ها، اغلب تسهیلگران از خارج استان دعوت می‌شوند و این امر هزینه‌های بالایی دارد، در حالی که با آموزش تسهیلگران هم‌استانی می‌توان چنین هزینه‌هایی را مدیریت کرد. 

قائدی برازجانی با تاکید بر این‌که با رایزنی‌های انجام شده قصد داریم این کارگاه‌ها را در سراسر استان برگزار کنیم، افزود: ضروری است که نیروهای انسانی که ‌توانمندی لازم را در زمینه تسهیلگری اجتماعی دارند شناسایی شوند تا بتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد.
موسس کانون همیاران جوان دشتستان در ادامه به نقش و تاثیرگذاری سمن‌ها در جامعه اشاره کرد و گفت: کارکرد سمن‌ها در جامعه امروزی بسیار مثبت است. فعالیت در سازمان‌های مردم‌نهاد، تمرین مدیریت برای جوانان است. در گام دوم، اعضای سمن‌ها در سایه تربیت و آموزش در سمن‌ها می‌توانند در راستای تصمیم‌سازی به کمک مدیران بیایند. البته ناگفته نماند که آموزش به اعضای سمن‌ها، یکی از ارکان اولیه و اساسی توانمندسازی سمن‌هاست. برخی از اعضای سمن‌ها به سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان یک شغل نگاه می‌کنند و گمان می‌کنند باید منابع مالی خود را از دولت تامین کنند، در صورتی که تجدید منابع مالی و استقلال مدیریتی سمن‌ها گام نخست موفقیت و کامیابی سمن‌هاست. وابسته بودن به دولت موجب می‌شود که کارکرد اصلی سمن‌ها منحرف شود و نتوانند در راستای کاستی‌ها به درستی انتقاد کنند. 
در ادامه با مدینه درویشی، یکی از اعضای انجمن افق فردای دانش از خورموج که در کارگاه تسهیلگری یادشده شرکت کرده بود، گفت‌وگو کردیم و نظر او را در این باره جویا شدیم. درویشی با بیان این‌که برای بسیاری از اعضا واژه «تسهیلگری» نامفهوم بود، گفت: آشنایی با مفهوم تسهیلگری، ویژگی‌های یک تسهیلگر، ابزار کار و روش‌های کار از دیگر موضوعات کارگاه‌ بود که بسیار مفید بود.

به گفته وی، از آنجا که بخشی از کارگاه به صورت عملی بود و شرکت‌کنندگان در کار گروهی عملی نکاتی را آموزش دیدند، بسیار راهگشا و موثر بود.
بدیهی است که مشارکت سمن‌ها در تجربیات یکدیگر مانع بروز خطاهای مشابه برای آنها می‌شود و دریچه‌های تازه‌ای را به روی آنها می‌گشاید تا در آزمون خطاهای دیگری حضور یابند و به واسطه همین آزمون خطاهای جدید، کشف‌های تازه و تجربیات بدیعی که زمینه‌ساز گشودن گره‌هایی در جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود. بی‌شک جامعه‌ای که تسهیلگران اجتماعی آموزش‌دیده دارد، در برخورد با موانع منطقی‌تر روبه‌رو می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: