bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
شناورها، نفتگاز را با دلار 4688 تومانی می‌خرند!
نرخ دلار در سال گذشته پس از تجربه یک دوره ثبات نسبی در فاصله سال‌های 92 تا 96 سرانجام طغیان کرد و طی چندماه پایانی سال 96 و هفته‌های آغازین سال 97، بیش از دو هزار تومان گران شد. این افزایش نرخ دلار سبب ناآرامی‌های زیادی در وضعیت اقتصادی کشور شده و تبعات زیادی همه مردم ایران در بخش‌های تولید، مصرف، واردات و صادرات و...
وعده اصلاح قیمت در هفته آیندهبامداد جنوب- جواد شکریان:
نرخ دلار در سال گذشته پس از تجربه یک دوره ثبات نسبی در فاصله سال‌های 92 تا 96 سرانجام طغیان کرد و طی چندماه پایانی سال 96 و هفته‌های آغازین سال 97، بیش از دو هزار تومان گران شد. این افزایش نرخ دلار سبب ناآرامی‌های زیادی در وضعیت اقتصادی کشور شده و تبعات زیادی همه مردم ایران در بخش‌های تولید، مصرف، واردات و صادرات و... بر جای گذاشت با این حال، طبق نظر کارشناسان و البته خود مسوولان کشور مانند وزیر اقتصاد، جلوگیری از این پیشامد بسیار سریع‌تر از اینها می‌توانست رخ دهد و در این مساله تعلل رخ داده است. البته این مساله برای دولت دوازدهم آنچنان هم بد نشد و سرانجام توانست به خواسته خود که همان وعده دولت یازدهم مبنی بر تک‌نرخی کردن دلار بود، دست یابد.

در این راستا، هرچند هنوز هم التهاب بازار به‌طور کامل فروکش نکرده و بسیاری از کارشناسان معتقدند که این وضعیت به‌علت غیر واقعی بودن نرخ دلار تک‌نرخی، آنچنان دوامی نخواهد داشت و باز هم دولت مجبور به استفاده از ارز دولتی خواهد شد، با این حال، دولت دوازدهم در دومین سال روی کار آمدن خود، توانست دلار را در قیمت چهار هزار و 200 تومان تک‌نرخی کند تا گام مهمی در راستای توسعه اقتصادی و کاهش رانت ارزی برداشته باشد. بر همین اساس با پراکنده شدن صف‌های خرید طولانی خریداران و دلالان دلار، تب و تاب گرانی این ارز پرطرفدار با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شد و طبق اعلام دولت تمامی ارکان دولتی، مسافران، تجار، دانشجویان و...، از این پس دلار را با نرخ چهار هزار و 200 تومانی مصرف خواهند کرد.

با این حال، به‌نظر می‌رسد برخی از شرکت‌های دولتی یا خبر تک‌نرخی شدن ارز را هنوز نشنیده‌اند یا این‌که با اطلاع از موضوع تک‌نرخی شدن ارز، اقدام به عملی خلاف قانون کرده‌اند. در همین راستا، در حالی که این روزها نرخ دلار بر اساس اعلام دولت پس از گذشت هشت سال از آخرین تلاش برای تک‌نرخی شدن، بار دیگر طعم تک‌نرخی بودن را می‌چشد، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اقدامی عجیب، نرخ دلار را حدود پانصد تومان بالاتر از نرخ اعلام‌شده دولت تخمین زده است.

بر اساس اسناد رسیده به بامداد جنوب و اطلاع یک شخص مطلع، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نامه‌ای با امضای حکیمه نوروزی، معاون بازاریابی صادرات و واردات این شرکت با موضوع اعلام «نرخ دلاری و ریالی خرده‌فروشی (بانکرینگ) نفتگاز» که در تاریخ 26 فروردین‌ماه سال جاری منتشر  شده است، میانگین نرخ خرید و فروش دلار امریکا را در بازار آزاد چهار هزار و 688 تومان اعلام و این رقم را مبنای محاسبه نرخ نفتگاز بانکرینگ قرار داده است. 
بر اساس این نامه که به مدیران مناطق هرمزگان، بوشهر، آبادان، ساری، چالوس، چابهار و گیلان نوشته شده است، پیرو نامه شماره 3361/930 مورخ 18/1/97، نرخ نفتگاز بانکرینگ در هر تن متریک معادل 58/605 اعلام شده که بر اساس نرخ دلار چهار هزار و 688 تومانی، معادل 28 میلیون و 389 هزار و 590 ریال خواهد بود. همچنین نرخ هر لیتر نفتگاز بانکرینگ معادل 51/0 دلار قیمتگذاری شده که بر اساس نرخ اعلام شده، اندکی بیش از 23 هزار و 900 ریال خواهد بود.
در همین زمینه، مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب با تائید این خبر گفت: روز 26 فروردین‌ماه نامه‌ای مبنی بر اعلام نرخ بانکرینگ نفتگاز به نمایندگی این شرکت در بوشهر ارسال شد که بر اساس آن، نرخ دلار چهار هزار و 688 تومان محاسبه شده بود. پس از اعلام نرخ جدید، ملوانان و صاحبان شناورها طی تماس‌های مکرر به نرخ مصوب جدید اعتراض کرده و خواهان کاهش قیمت‌ها و محاسبه مجدد نرخ نفتگاز بر اساس ارز تک‌نرخی شدند.

مهرداد بیوکی با بیان این‌که در اولین فرصت، اعتراض مالکین شناورها را به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مرکز منتقل کردیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اعتراض مردم و تماس مالکین شناورها از تهران درخواست کردیم که در نرخ‌های جدید تجدیدنظر کرده و قیمت تن متریک و هر لیتر نفتگاز بانکرینگ را بر اساس ارز تک‌نرخی چهار هزار و 200 تومانی محاسبه کنند.
وی در پایان تاکید کرد که بر اساس اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور، نرخ‌های جدید بانکرینگ نفتگاز بر اساس نرخ دلار اعلام‌شده از سوی دولت، صبح روز شنبه برای استان بوشهر ارسال خواهد شد و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

نام:
ایمیل:
* نظر: