bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
رییس اداره حفاظت و ایمنی بنادر و دریانوردی هرمزگان پیدا شدن جسد خلبان بالگرد شرکت نفت فلات قاره ایران را پس از چهار روز جستجو تایید کرد.
شامگاه ۲۸ فروردین ماه ۹۷، یک فروند بالگرد بل۲۱۲ مربوط به شرکت پیمانکار که در اجاره نفت فلات قاره ایران بوده است، از سکوی رسالت در محدوده منطقه لاوان به‌منظور انتقال یک بیمار سکته قلبی برای مداوا به‌سمت منطقه کیش پرواز کرده بود که چهار دقیقه پس از پرواز، دچار سانحه شد و در ابهای خلیج فارس سقوط کرد. در این سانحه، کمک خلبان نجات یافت اما در بیمارستان بستری شد. دو نفر از سرنشینان بالگرد جواد کاراندیش (بیمار) و بهروز اشکان (پزشکیار) جان باختند که پیکر آنها صبح روز چهارشنبه به جزیره لاوان انتقال یافت و جستجو برای یافتن دو نفر دیگر، کاپیتان فتاحی خلبان و طالب مرادی همراه بیمار، آغاز شد که سرانجام به کمک ربات پیشرفته زیردریایی (ROV) و جستجوی دقیق و نقطه‌به‌نقطه حوالی محل حادثه، پیکر کاپیتان فتاحی، اطراف محل حادثه در ۵۳ مایلی جنوب شرقی جزیره کیش و نزدیک سکوی نفتی رشادت پیدا شد. هنوز پیکر یکی دیگر از سرنشینان بالگرد پیدا نشده و جست و جو برای یافتن وی ادامه دارد. 

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پس از گفت‌وگو با کمک خلبان و بالا آمدن لاشه بالگرد بل‌۲۱۲ در مدت دو هفته علت سانحه اعلام می‌شود. حسن رضایی‌فر افزود: سرنشین دیگر هنوز دیده نشده و به دلیل واژگون بودن بالگرد کار به سختی پیش می‌رود. وی تصریح کرد: به دلیل اینکه کمک خلبان از لحاظ جسمی وضعیت مناسبی نداشته هنوز موفق به گفت‌وگو با وی نشدیم. تاکنون دو بار لاشه پیدا شده که یکبار کابل پاره شده و لاشه ۱۰ مایل دور شد و در حال حاضر نیز کشتی‌ها لاشه را پیدا کرده و با کابل در حال کشیدن آن به سمت اسکله هستند. به گفته وی به دلیل اینکه اکنون دریا طوفانی است، نزدیک شدن کشتی‌ها به سکو خطرناک است و هر زمان مدیریت بحران مناسب دید، لاشه را به سکو انتقال می‌دهند. 

با هماهنگی انجام شده با منطقه لاوان شرکت نفت فلات قاره ایران و مسئولان سکوهای نفت و گاز مستقر در محل سانحه، این شرکت در مجموع هفت شناور جستجوگر شامل شناورهای تندرو، تدارکاتی و غواصی تحت اجاره شرکت نفت فلات قاره، همچنین شناورهای ناجی سازمان بنادر و دریانوردی و سپاه را به موقعیت سانحه اعزام کرده و عملیات جستجو برای یافتن دومین سرنشین ناپدید شده بالگرد با وجود شرایط نامساعد جوی و طوفانی بودن دریا ادامه دارد. 
این سومین اتفاق دردناک سقوط بالگرد تحت اجاره شرکت های نفتی زیر مجموعه وزارت نفت در سالهای اخیر بود که البته سرانجام واکنش دیرهنگام وزیر نفت را به همراه داشت. 

نخستین حادثه، شامگاه ۲۴ تیرماه سال ۹۴ رخ داد که یک فروند بالگرد مربوط به شرکت نفت فلات قاره که از سکوی ابوذر یک مصدوم را به بوشهر انتقال می داد، در آبهای خلیج فارس در نزدیکی جزیره خارگ سقوط کرد و سرنشینان آن جان باختند. دومین حادثه مشابه در بامداد هفتم آذرماه سال ۹۵ بود که یک فروند بالگرد MI۱۷ که در اختیار مأموریت‌های شرکت نفت خزر بود برای نجات یکی از کارکنان این شرکت که دچار عارضه قلبی شده بود، برای امدادرسانی به سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر واقع در ۲۰ کیلومتری بندر امیرآباد استان مازندران اعزام شد. این بالگرد پس از سوار کردن بیمار مدت کوتاهی پس از برخاستن از سکو در مسیر ساحل دچار سانحه شده در دریای خزر سقوط کرد و پنج سرنشین آن جان باختند. سومین حادثه نیز که هفته گذشته در لاوان رخ داد. 
پس از سه حادثه، بیژن زنگنه وزیر نفت چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در تشریح حادثه اخیر گفت: پس از آن‌که یکی از کارکنان ما روی سکوی رسالت دچار ­سکته شد بالگرد بل ۲۱۲ به محل سکو اعزام شد، اما متاسفانه به دلیل نامعلومی سقوط کرد. امدادگران بلافاصله سه تن را در آب پیدا کردند، اما متاسفانه بیمار، پزشکیار و همراهش فوت کردند و هنوز خبری از ۲ نفر دیگر در دست نیست. 

وزیر نفت با تاکید بر اجاره‌ای بودن این بالگرد که متعلق به یک شرکت حرفه‌ای باسابقه خصوصی سازی شده است، تصریح کرد: ایمنی پروازها به عهده شرکت‌هاست که باید موارد ایمنی را به خوبی و دقیق رعایت کنند. وی افزود: به‌نظر می‌رسد با توجه به حوادث اخیر و تعدد پروازهای وزارت نفت، لازم باشد از طریق بنگاه‌هایی معتبر به‌طور مستقیم بر کیفیت و ایمنی نظارت را اعمال کنیم. وزیر نفت گفت: پس از سقوط بالگرد اجاره‌ای متعلق به سپاه در دریای خزر و بالگردی دیگر در جزیره خارک این سومین حادثه سقوط در سال‌های اخیر بوده است. 

بل ۲۱۲ چگونه به ایران آمد؟ 
ایران در سال ۱۹۷۱ میلادی، موفق به دریافت ۱۱ فروند بالگرد بل ۲۱۲ شد که در آن زمان بهترین بالگرد چندمنظوره ساخت آمریکا بود و ایران از آن در نیروی هوایی و زمینی ارتش استفاده کرد. در سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹ یعنی زمان پیروزی انقلاب اسلامی نیز، نیروی دریایی ۲۰ فروند AB-۲۱۲ از ایتالیا برای عملیات نجات و جستجو خریداری کرد که برخی از آنها مجهز به رادار جستجوی سطحی بودند و تعدادی نیز به سونار فروبرنده AQS-۱۳ برای کشف زیردریایی مجهز شدند. این بالگردها می توانستند موشک ضدتانک ای اس ۱۲ را که دارای سیستم هدایت چشمی بود در نقش ضد کشتی حمل کند. در زمان جنگ تحمیلی، به دلیل نبود قطعات رادار جستجوی سطحی، این رادارها حذف شد و موشک ای اس ۱۲ هم که کارایی کمی داشت از بالگردها حذف شد. 

در حال حاضر ۱۴ فروند بالگرد بل ۲۱۲ در خدمت نیروی دریایی و ۲ فروند در خدمت نیروی هوایی باقی مانده و در بخشهای مختلف از جمله نفت و هلال احمر خدمت می کنند. بد نیست بدانید اجاره هر ساعت بالگرد ازسوی شرکت‌های نفتی بیش از ۱۰میلیون تومان است که ازشركت‌هاي هوایی خصوصی وارتش اجاره می‌شوند. مدل آنها عموما بل۲۱۲، بل۲۰۵، بل۴۱۲، سیکورسکی، لاما و رابینسون۴۴ هستند. اعلام شده بالگرد سانحه دیده ساخت ۱۹۸۱ بوده ولی با توجه به روز انتقلاب اسلامی و عدم امکان خریداری بالگردهای جدید توسط ایران از کشورهای غربی، به نظر می رسد بالگرد سانحه دیده ساخت ۱۹۷۹ یا قبل از آن باشد. 
برچسب ها: جامعه ، ایران ، بالگرد 212
نام:
ایمیل:
* نظر: