bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
گزارش مشروح بامداد جنوب از پتروپالایش کنگان و حذف تعدادی از پذیرفته‌شدگان؛
اشتغال و بیکاری، از دغدغه‌هایی است که کل کشور با آن درگیر است و تنها محدود به استان بوشهر نمی‌شود. آمارهایی در خصوص اشتغال استان و افزایش اشتغال منتشر می‌شود که قابل تامل است و باید دید به چه شغل و چه میزان حقوقی، «اشتغال» گفته می‌شود و آیا این اشتغال‌ها در شمار اشتغال‌های پایدار هستند یا خیر؟ آزمون‌هایی چه از سوی دولت و چه از سوی شرکت‌های خصوصی برگزار می‌شود اما...
چه کسی کم‌کاری کرده است؟بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:

حذف‌شدگان: متاسفانه هیچ‌کس از ما دفاع نکرده و صدایمان را نمی‌شنوند، به‌جای ما کسانی که دعوت‌ به‌مصاحبه نشده بودند را گرفتند.

نماینده اشتغال الماسی: اگر تلاش‌های ما نبود، این تعداد بومی هم پذیرفته نمی‌شدند، دیگر نمایندگان استان کم‌کاری و کم‌لطفی کردند.

اشتغال و بیکاری، از دغدغه‌هایی است که کل کشور با آن درگیر است و تنها محدود به استان بوشهر نمی‌شود. آمارهایی در خصوص اشتغال استان و افزایش اشتغال منتشر می‌شود که قابل تامل است و باید دید به چه شغل و چه میزان حقوقی، «اشتغال» گفته می‌شود و آیا این اشتغال‌ها در شمار اشتغال‌های پایدار هستند یا خیر؟ آزمون‌هایی چه از سوی دولت و چه از سوی شرکت‌های خصوصی برگزار می‌شود اما همواره با انتقادها و اعتراض‌هایی روبه‌رو می‌شود. چرا؟ این روزها موضوع رد شدن تعدادی از آزمون‌دهندگان شرکت پتروپالایش کنگان که بیشتر از شمال استان هستند، در شبکه‌های اجتماعی داغ است. روز چهارشنبه برخی از شرکت‌کنندگان آزمون استخدامی شرکت پتروپالایش کنگان با مراجعه به روزنامه بامداد جنوب اعتراضشان به نتایج نهایی این آزمون را با ما در میان گذاشتند.
این افراد که تعدادشان چهار نفر بود و به نمایندگی از دستکم 15 نفر در دفتر روزنامه بامداد جنوب حاضر شده بودند، بر این باور بودند که در حق آنها اجحاف شده و با دخالت مستقیم نماینده جنوب استان در مجلس شورای اسلامی، هم‌استانی‌های جنوبی به جای آنها در پتروپالایش کنگان مشغول شده‌اند. بر آن بودیم تا این گزارش را روز پنج‌شنبه کار کنیم، اما برای آنکه در برابر سخن این جوانان بیشتر دشتستانی رعایت انصاف را کرده باشیم، تلاش کردیم تا با مسوول اشتغال نماینده جنوب استان نیز ارتباط گرفته و از نزدیک نقطه‌نظرات او را هم بشنویم.
یکی از حاضران در دفتر بامداد جنوب با بیان این‌که آزمون استخدامی شرکت پتروپالایش کنگان پس از یک بار لغو شدن، در 29 دی ماه 96 برگزار شد و معدل بالای 14 یکی از شرایط اعلام شده در 5-6 رشته مورد نیاز شرکت بوده است، تصریح کرد:20 بهمن ماه نتایج اولیه اعلام شد و 30 بهمن نیز مدارک مورد نیاز و آدرس محل مصاحبه (ساختمان اداری شماره 2 دانشگاه امیرکبیر) به پذیرفته‌شدگان آزمون کتبی اعلام شد.

وی در ادامه با بیان اینکه اجحاف در حق شرکت‌کنندگان از همین‌جا شروع شد، می‌گوید: تنها برای داوطلبان کنگانی اتوبوس و جای اسکان رزرو شده بود و سکینه الماسی نماینده جنوب استان پیش از مصاحبه، جلسه‌ای را با داوطلبان کنگانی برگزار کرده بود. این‌که نماینده جنوب به فکر رفاه نیروهای بومی‌اش بوده قابل تحسین است و جای غیبت نمایندگان دیگر به شدت محل انتقاد، اما قابل تامل‌تر اعلام اخبار گوناگون مرتبط با این آزمون از زبان این نماینده و از طریق کانال‌های خبری وی است. هر چند آمار رسمی از تعداد شرکت‌کننده‌های آزمون و معرفی‌شدگان برای مصاحبه در دست نیست اما به گفته اغلب منابع، در حدود 16 هزار نفر برای شرکت در آزمون ثبت نام کردند که حدود 700 نفر در آزمون کتبی پذیرفته شدند و در نهایت اسامی 168 نفر در مصاحبه تائید شد. دریافت تائیدیه طب کار در بدو استخدام، طبیعی است و نفرات پذیرفته و تائید شده در مصاحبه به مرکز طب کار افق در عسلویه مراجعه می‌کنند و آنچه موجب حیرت و شگفتی است، این است که در این مرکز از مراجعه‌کنندگان خواسته شده نامشان را در لیست اسامی پیدا کنند و مقابل نام هر کسی، سِمَت تعیین شده وی نیز درج شده بود. برخی از معترضان به نتایج آزمون می‌گویند مقابل نامشان، «تکنسین بهره‌برداری» ثبت شده بود و اینک پس از اعلام نتایج به آنها گفته شده: «با عرض پوزش، شما در فهرست پذیرفته‌شدگان نهایی نیستید»!!! چرا؟ چون برای اشتغال نیروهای بومی، آن هم بومی‌های کنگان تلاش بسیاری شد. حال اهمیتی ندارد که اشک پدری در آمده تا پسر برومندش به جای او نان‌آور خانه شود.
به گفته یکی از معترضان، شخص قابل اعتمادی از شرکت پتروپالایش به آنها گفته که نتیجه طب کار همه متقاضیان، تائید شده اما در خصوص اعلام نتایج اشخاص دیگری دخیل بوده‌اند. یکی دیگر از معترضان می‌گوید: چند روز پیش خانم الماسی در کانال تلگرامش مطرح کرد که با رایزنی‌های بسیار نیروهای بومی پذیرفته شده‌اند و نتایج به زودی اعلام می‌شود! اما این مطلب اندکی بعد از کانال برداشته می‌شود!
وجدان بیدار و مسوول یکی از داوطلبان تا بدانجا بود که نتوانست چنین ناحقی را بپذیرد. قطعا «خدا» جای زیادی در زندگی‌اش داشت که حاضر شد تصویری از کارنامه‌اش را به ما دهد؛ کارنامه‌ای که نشان می‌دهد او در مرحله نخست آزمون (آزمون کتبی) قبول نشده اما در نهایت جز پذیرفته‌شدگان نهایی است و کارنامه دیگری که نشان می‌دهد داوطلب در همه مراحل آزمون پذیرفته شده اما در شمار همان انسان‌های «معمولی» است و نامش در فهرست پذیرفته‌شدگان نهایی نیست.

شواهد نشان می‌دهد که همه مراحل آزمون بدون دخالت رابطه‌ها به صورت کاملا قانونی طی شده اما زمانی که به استان سپرده شده، رد پای تلاش‌های نماینده جنوب استان در آن پررنگ است. به گفته یکی از معترضان، خانم الماسی به شرکت پتروپالایش گفته که «اسامی پذیرفته‌شدگان باید از فیلتر من بگذرد، نیروهای من باید استخدام شوند، حال یا بیش از تعداد درخواست نیرو بگیرید یا این‌که «جایگزین» کنید و مدیران شرکت پاسخ داده‌اند بیش از اعلام نیازمان نیرو نمی‌خواهیم»!!! و معمولی‌ها به همین راحتی حذف شدند...
معترضان به نتایج آزمون می‌گویند: با مراجعه به بازرسی استانداری و در نهایت تماس با فرماندار کنگان، اعلام کرده‌اند که از این موضوع بی‌اطلاع است! در حالی که منابع دیگری از جلسه فرماندار با مدیران شرکت پتروپالایش و قبولی نیروهای خودشان! رایزنی کرده‌اند!!! با مراجعه برخی داوطلبان به اداره کار به آنها گفته شده 26 نفر از قبولی‌های قطعی، نامشان در اعلام نتایج نهایی نیست!!!

پاسخ نماینده اشتغال الماسی
با این حال، روزنامه بامداد جنوب برای آنکه یک طرفه به قاضی نرفته باشد، با نماینده اشتغال سکینه الماسی تماس گرفت و از او خواست تا در این مورد شفاف‌سازی کند. هاشم کرمی در پاسخ به سوالات خبرنگار بامداد جنوب این موارد را ارسال کرده است:
«در تاریخ 20 آذر ماه سال 96 شرکت پتروپالایش کنگان خبری مبنی بر جذب 168نفر در 8 رشته تحصیلی اعلام کرد. 12 هزار نفر از تمام کشور در سایت این شرکت ثبت‌نام کردند. 29 دی ماه سال 96 آزمون کتبی شرکت پتروپالایش کنگان در شهرهای تهران و کنگان برگزار شد و خانم الماسی جهت بررسی و نظارت حضوری به دلیل اهمیت موضوع در محل آزمون کتبی در شهر کنگان حضور پیدا کردند. خبر جذب 50 درصدی در مقطع دیپلم و جذب 20 درصدی در مقاطع کاردانی و کارشناسی به‌عنوان سهمیه بومی‌ها اعلام شد. این تعیین سهمیه جذب بومی نگرانی جدی برای تمامی جوانان بوشهر در پی داشت و خانم الماسی به محض اطلاع از این بی‌عدالتی نسبت به سهمیه بومی‌ها تشکیل جلسه‌ای بعد از اتمام آزمون کتبی در تاریخ اول بهمن ماه 96 با حضور مهندس قادری، مدیر عامل شرکت پتروپالایش کنگان و یوسفی فرماندار کنگان و هاشم کرمی مسوول اشتغال در تهران را دادند.
اولین مصوبه جلسه اجرائی شدن ماده 47 برنامه ششم توسعه مبنی بر تعریف بومی بود که فقط جوانان استان بوشهر باید بومی محسوب شوند. در جذب‌های قبل پارس جنوبی 3 استان بوشهر فارس و هرمزگان بومی محسوب می‌شدند.

مصوبه دوم جلسه تغییر سهمیه‌ها بود که در مقطع دیپلم از 50 به 100 درصد و در مقاطع کاردانی و کارشناسی از 20 به 50 درصد تغییر پیدا کرد. بعد از جلسه خانم الماسی طی خبری اعلام کردند که برای ببشتر شدن سهمیه نفرات بومی در مقاطع کاردانی و کارشناسی نیاز به همراهی و کمک دیگر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و بقیه مسولان استان است که متاسفانه همراهی خوبی از طرف اکثر مسوولان استان صورت نگرفت. بعد از مشخص شدن نفرات قبولی آزمون کتبی تعداد 310 نفر از جوانان استان به مرحله مصاحبه در تهران راه پیدا کردند، یعنی 3 برابر ظرفیت مورد نیاز بومی‌ها به‌طور مثال در مقطع کاردانی شیمی کل جذب 44 نفر بود که سهمیه استان بوشهر 22 نفر بود و برای جذب این 22 نفر 66 نفر از استان به مصاحبه دعوت شدند.
لازم به ذکر است که خانم الماسی تمهیدات خوبی برای سرویس ایاب و ذهاب و همچنین اسکان جوانان حوزه انتخابیه‌اش در تهران دیدند. تاریخ مصاحبه از 5 تا 12 اسفند ماه انجام شد که خانم الماسی برای بررسی امکانات و همچنین روحیه دادن به جوانان استان در محل آزمون مصاحبه حضور پیدا کردند.

باز هم متاسفانه خبری از حضور و پیگیری دیگر نمایندگان استان در زمان مصاحبه نبود، البته در تمام روزهای مصاحبه کرمی مسوول اشتغال خانم الماسی و بازرس اداره کار و امور اشتغال منطقه ویژه پارس جنوبی حضور مستمر داشتند. در مرحله سوم تعداد 203 نفر از کل کشور به مرحله طب صنعتی راه پیدا کردند که از استان بوشهر تعداد 126 نفر بود. بعد از طی 3 مرحله آمار قبولی نهایی استان بوشهر 107 نفر از 168 نفر بوده است که سهم حوزه جنوب استان بوشهر 60 نفر و بقیه استان 47 نفر بود.
این درصد قبولی جوانان استان در یک مصاحبه رسمی پتروشیمی در پارس جنوبی نسبت به جذب‌های گذشته رشد چندبرابری داشته است. این احقاق حق در حوزه اشتغال، حاصل تلاش چند ماهه خانم الماسی، مسوول اشتغال ایشان، همراهی آقای یوسفی فرماندار وقت، آقای خاک‌نژاد معاون سیاسی و امنیتی شهرستان کنگان، مدیریت کمپین جوانان بیکار کنگان و همچنین مسوولان اداره کار و امور اشتغال منطقه ویژه پارس جنوبی است.

بعد از اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان شکایت تعدادی از جوانان استان در فضای مجازی در مورد علت ردشدنشان پخش شد و خواستار پیگیری مسوولان استان شدند. این اعتراض به دو مورد اشاره داشت:

1- در رشته کارشناسی شیمی کاربردی تعدادی از پذیرفته شدگان اعتراض داشتند که چرا با دارا بودن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد شیمی آلی و شیمی تجزیه رد شده‌اند؟
پاسخ این است که شرکت پتروپالایش کنگان در دفترچه اعلام نیاز، به صراحت به رشته و گرایش شیمی کاربردی اشاره کرده است و این در حالی است که معترضان تحصیل کردگان شیمی آلی، شیمی محض و شیمی تجزیه بوده‌اند. در هر حال، نتیجه جذب این شد که در رشته کارشناسی شیمی کاربردی تعداد 9 نفر جذب شده‌اند که 5 نفر از استان و 4 نفر از سایر استان‌های کشور بوده‌اند (جذب 55 درصدی بومیان استان).

2- نکته دوم اعتراضی این بود که چرا با داشتن مدرک مرتبط با رشته و گرایش مندرج در دفترچه و همچنین تائید در تست پزشکی، در لیست نهایی پذیرفته شدگان قرار نگرفتند؟
دلیل این موضوع این بود که شرکت پتروپالایش تصمیم گرفت در هر رشته تعداد بیشتری از سقف مورد نیازش را به‌عنوان نفرات ذخیره به طب صنعتی معرفی کند که 168 نفر مورد نیاز بود که 203 نفر به طب صنعتی معرفی کرد. مثلا در رشته مهندسی شیمی 17 نفر مورد نیاز شرکت بوده که سهم استان بوشهر 9 نفر بوده است ولی 12 نفر به طب صنعتی معرفی شده‌اند که این 12 نفر، نفرات برتر به ترتیب نمره اخذ شده در مرحله مصاحبه بوده‌اند. توضیح این‌که دلیل دعوت 12 نفر برای طب صنعتی این بود که اگر فرد یا افرادی از 9 نفر اول بنا به دلایلی مثل مردود شدن در تست پزشکی، دارا بودن معدلی پایین‌تر از معدل اعلام شده در دفترچه آزمون و یا نداشتن پایان خدمت سربازی رد شوند، نفرات ذخیره جایگزین آنها گردند.

نکته پایانی و مهمی که نمی‌توان از نظر دور داشت این است که معمولا مدیران صنعتی پس از دوره طولانی موفق به شناخت محیط پیرامون و اجتماعی صنعت می‌شوند اما جناب آقای مهندس قادری با درک صحیح و زودهنگام این موضوع مهم، گویی مسوولیت اجتماعی صنعت در قبال محیط پیرامون را از ابتدای کار به مرحله عمل رسانده‌اند، زیرا همت و تلاش برای به کارگیری نیروهای بومی گام موثری است در جهت همگنی محیط صنعتی و محیط اجتماعی که همه مدیران می‌بایست به آن نظر داشته باشند. فرصت را مغتنم شمرده و از جناب آقای مهندس قادری مدیرعامل محترم شرکت پتروپالایش کنگان کمال تشکر و قدردانی را به عمل می‌آورم. بیکاری یک معضل چندوجهی و چند علتی است. لذا حل شدن معضل بیکاری در استان نیازمند عزم، همراهی و همدلی تمامی مسوولان استان است. به نظر می‌رسد که این توفیق خانم نماینده الگویی باشد برای کلیه عزیزانی که دغدغه اشتغال جوانان دارند که می‌توان با نظارت به‌موقع و موثر هم به رسالت نمایندگی جامه عمل پوشاند و هم ذخیره‌ای برای جهان دیگر فرستاد».

با توجه به گزارش ارائه شده از سوی مسوول اشتغال خانم الماسی، ذکر چند نکته الزامی است:
1. تلاش نماینده محترم برای جذب جوانان بومی قابل تحسین است اما نه با حذف تعدادی دیگر از جوانان بومی این استان که با وجود این گزارش همچنان به نتیجه آزمون معترض هستند، چراکه هم در رشته مورد نیاز شرکت پتروپالایش آزمون کتبی داده‌اند و هم در مصاحبه شفاهی و طب کار پذیرفته شده‌اند و هیچ مشکل دیگری اعم از سربازی و اشتغال در محل دیگری و ... ندارند. جوانانی که بدون هیچ توضیحی به آنها، با وجود قبولی در همه مراحل اما جزء پذیرفته‌شدگان نهایی نبودند، برخی متاهل و صاحب فرزند هستند و آنهایی هم که متاهل نیستند، با چشمان غمزده پدر و مادرشان روبه‌رو شده‌اند.
2. در گفت‌وگویی که با نبی‌الله دهقانی مدیر برنامه‌های سکینه الماسی داشتیم، وی تاکید کرد که در حوزه جنوب استان ما نگاه جدی به مساله بیکاری جوانان داریم و در این مورد آماری دقیق در دست است که بر اساس این آمار مسائل مهم اشتغال را پیگیری می‌کنیم. متاسفانه دیگر نمایندگان استان در این مورد همکاری نمی‌کنند.
3. ما در گزارش‌های قبلی خود از اینکه خانم الماسی در تلاش است تا بومی را صرف چهار شهرستان حوزه انتخابیه‌اش جا زده و دیگر شهرستان‌های استان بوشهر را به کناری گذارد، اعتراض شدید کردیم. با این حال پذیرش 107 نفری از مجموع 168 نفر عدد قابل ملاحظه‌ای است. با این حال، اگر به نسبت جمعیت هم در نظر بگیریم، چهار شهرستان جنوبی به اندازه شهرستان دشتستان نیز جمعیت ندارند با این حال از این حوزه 60 نفر وارد شده و از شش شهرستان دیگر استان فقط 49 نفر که این موضوع تا چندان قابل قبول نیست.
4. براساس اطلاعات و بررسی‌های بامداد جنوب، هنوز وضعیت دو نفر از داوطلبان آزمون مشخص نیست. این دو نفر همه مراحل آزمون را قبول شده‌اند و مشکل رشته تحصیلی، سربازی و ... نداشته‌اند که لازم است بازرسی و نمایندگان دشتستان و بوشهر، گناوه و دیلم موضوع را پیگیری کنند. هر چند که به‌نظر می‌رسد در این مورد باقر سعادت و عبدالحمید خدری عملا کم‌کاری کرده و برایشان مهم نبوده که موضوع اشتغال تا چه اندازه مهم است.
5. به گفته یک منبع موثق، در فهرست قبول‌شدگان نهایی رشته تحصیلی غیر مرتبط با نیاز شرکت وجود دارد که این امر هم نیازمند بررسی است.
6. همان‌طور که در بالا هم به نقل از گفته‌های یکی از معترضان آوردیم، در دفتر طب کار افق، سِمَت داوطلبان درج شده بود، حال اگر رشته تحصیلی داوطلبان با نیاز شرکت مغایرت داشته و یا داوطلب مشکل سربازی داشته باید تا معرفی وی به طب کار ادامه می‌یافته و پس از آن متوجه می‌شدند که باید به فکر جایگزینی برای این شخص بود!!! آنچه بدیهی است، نمایندگان دشتستان و بوشهر نیز باید برای احقاق حق فرزندان بومی‌شان تلاش کنند و اگر نتوانستند حق آنها را در این آزمون پس بگیرند، ضروری است که اسامی نخبگان آزمون شرکت پتروپالایش را داشته باشند و برای به کارگیری آنها و استفاده از توان و تخصصشان تلاش کنند تا از بار بی‌توجهی و کم‌کاری‌شان برای اشتغال جوانانشان کاسته شود. امیدواریم مسوولان محترم استان و شهرستان به این مساله در اسرع وقت، رسیدگی جدی کنند.

7. یک نکته را هم به نقل از آقای قادری خطاب داوطلبانی که حذف شده‌اند باید اعلام کنیم، وی تاکید کرده که به‌زودی فازهای توسعه‌ای این مجموعه راه‌اندازی می‌شود که این افراد در اولویت استخدام و پذیرش خواهند بود که به هر حال جای امیدواری دارد.
8. بامداد جنوب سعی دارد تا به منافع بلندمدت استان فکر کند. در حالی که استاندار و معاونانش هیچ اطلاع و سوادی در حوزه اقتصادی ندارند، این ضرورت احساس می‌شود که باید خود مردم و دلسوزان پیگیر شوند. وقتی همه دغدغه معاون!! استاندار سر کار رفتن ایل و تبارش است، دیگر جوانان بوشهری چه انتظاری باید داشته باشند؟
نام:
ایمیل:
* نظر: