bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
بیش از آن‌که «علم» بیاموزند، «گرد و غبار» بلعیدند!
وقوع پدیده گرد و خاک و تشدید آن در برخی استان‌ها، وضعیت ناسالمی را به ویژه برای گروه‌های سنی حساس ایجاد کرد که در چنین شرایط نامطلوبی که البته به وجود آورنده آن خود انسان‌ها و اقدامات ناشیانه و ناآگاهانه و گاه خودخواهانه آنهاست، مدیریت صحیح و به موقع می‌تواند از بار صدمات و تبعات سوء این پدیده بکاهد.
تصمیم‌گیری دیرهنگام فرمانداران!بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
وقوع پدیده گرد و خاک و تشدید آن در برخی استان‌ها، وضعیت ناسالمی را به ویژه برای گروه‌های سنی حساس ایجاد کرد که در چنین شرایط نامطلوبی که البته به وجود آورنده آن خود انسان‌ها و اقدامات ناشیانه و ناآگاهانه و گاه خودخواهانه آنهاست، مدیریت صحیح و به موقع می‌تواند از بار صدمات و تبعات سوء این پدیده بکاهد. در استانی مانند خوزستان مدارس شیفت صبح تعطیل اعلام شد اما در کمال حیرت، در استان بوشهر خبری از تعطیلی مدارس نبود. نکته قابل تامل این است که چنین اتفاقی به هیچ وجه غیر منتظره و غیر قابل پیش‌بینی نبوده، چراکه پیش از این با چنین وضعیتی مواجه شده بودیم و همان موقع هم، خبری از مدیریت هوای ناسالم نبود. مدارس تعطیل نشد، خانواده‌ها بلاتکلیف بودند و همه منتظر بودند تا دیگری پیش‌قدم شود و بحرانی بودن شاخص هوا و تعطیلی مدارس را اعلام کند؛ اتفاقی که روز گذشته نیز افتد. این در حالی است که روند تعطیلی مدارس، براساس ضوابط و چارچوب‌های قانونی و تعریف شده صورت می‌گیرد و نیازی نیست کسی معجزه‌ای کند. 

روز گذشته شاخص آلودگی برای استان بوشهر، وضعیت بسیار ناسالم را در صبح مشخص کرده بود اما خبری از تعطیلی مدارس نوبت نبود و مدارس نوبت بعد از ظهر هم در آخرین لحظات شیفت صبح اعلام شد. پاس‌کاری مسوولان در چنین مواقعی بسیار جالب است. هر کدام می‌گویند، فلانی باید اعلام می‌کرد. دیگری می‌گوید بله، ما باید اعلام می‌کردیم اما پیش از آن هواشناسی بایست وضعیت ناسالم را اعلام می‌کرد و به همین ترتیب پای نهادها و ارگان‌های دیگر به میان می‌آید تا اتفاق مشابه بعدی و باز همین داستان تکراری... . 
حدود ساعت 12 روز گذشته مجید اجرایی، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر اعلام کرد که ما پیشنهاد تعطیلی مدارس شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، گناوه، دیلم، تنگستان و دشتی را داده‌ایم اما تصمیم‌گیری در این خصوص با فرمانداران است. یک تصمیم‌گیری ساده آن هم برای اتفاقی که غیر منتظره نبوده، این‌چنین مساله‌ساز است، حال تصور کنید با اتفاق غیر منتظره‌ای روبه‌رو شویم، آن‌گاه فرمانداران چه خواهند کرد! تا بیایند تصمیم بگیرند که باید تصمیمی بگیرند، آب از سر همه گذشته است. 

مادر یکی از دانش‌آموزان بوشهری می‌گوید: دختر من آلرژی دارد و هر بار که چنین اتفاقی می‌افتد، بلاتکلیف هستیم که آیا مسوولان برای آۀودگی هوا و سلامت فرزندانمان تدبیری می‌اندیشند یا نه. به گفته این مادر، پس از تماس با مسوولان، هر کدام مسوولیت اعلام تعطیلی مدارس را به گردن دیگری انداخته‌اند و فرماندار نیز گفته هواشناسی چیزی به ما اعلام نکرده است! دیگری گفته تعطیلی مدارس بر عهده آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش گفته ما پیشنهاد تعطیلی داده‌ایم اما تصمیم نهایی با فرمانداران است. این وضعیت ادامه داشت تا این‌که شیفت صبح با وجود وضعیت بسیار ناسالم برگزار و شیفت بعد از ظهر به همت و تشخیص فرمانداران تعطیل شد. 
فرماندار در حالی ادعا کرده که هواشناسی استان وضعیت ناسالم را اعلام نکرده که نیروهای پرتلاش هواشناسی استان به صورت روزانه و هفتگی مشغول اطلاع‌رسانی هستند و در همین راستا، مدیرکل هواشناسی استان بوشهر روز گذشته با بیان این‌که جو استان بوشهر تحت تاثیر گرد و غبار ورودی از کشور عراق قرار می‌گیرد، تصریح کرد: مطابق انتظار، با ورود سامانه بارشی به استان و افزایش ناپایداری‌ها در برخی نقاط استان رگبارهای پراکنده باران به همراه رعد و برق و وزش باد شدید همچنین گرد و خاک و کاهش دید گزارش شد.

نادر شفیع‌خدایی با اشاره به این‌که بیشترین مقدار بارندگی به میزان ۱۱ میلیمتر از برازجان و بیشترین باد با سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت در سواحل بوشهر و گناوه به ثبت رسید، افزود: انتظار می‌رود این شرایط جوی ادامه یابد و به تدریج با تغییر جهت باد به شمال غربی، جو استان تحت تاثیر گرد و غبار ورودی از کشور عراق قرار گیرد و دید افقی کاهش یابد.
به گفته وی، برای ساعات آینده آسمان استان نیمه ابری همراه با وزش باد و گرد و خاک، گاهی افزایش ابر و در برخی نقاط رگبار پراکنده باران به همراه رعد و برق و به تدریج کاهش ناپایداری‌های جوی پیش‌بینی می‌شود.

شفیع خدایی در ادامه جهت وزش باد را جنوب شرقی تا جنوب غربی با سرعت ۲۰ تا ۵۶ کیلومتر بر ساعت و گاهی بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت و به تدریج شمال غربی تا شمال شرقی با سرعت ۱۶ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرد. در این مدت ارتفاع موج دریا بین ۹۰ تا ۲۱۰ گاهی تا ۳۰۰ سانتیمتر و از ظهر امروز به تدریج ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر خواهد بود. 
هواشناسی همواره بر فعالیت‌های خود متعهد بوده و همه تلاشش را برای جلوگیری و کاهش آسیب و صدمات احتمالی ناشی از شرایط جوی به کار گرفته اما روند تعطیلی مدارس در هیاتی به ریاست فرماندار صورت می‌گیرد و در صورتی که فرمانده دیر تشخیص دهد یا به موقع تصمیم‌گیری نکند و شاخص آلودگی را چنان که محیط زیست و هواشناسی اعلام می‌کند، تشخیص ندهد، دانش‌آموزان در وضعیت بسیار ناسالمی که روز گذشته روی ایستگاه‌های مربوط ثبت شده بود برای تعلیم و تربیت، راهی مدرسه می‌شوند و همچنان که مشغول علم‌آموزی هستند، ذرات گرد و غبار را نیز می‌بلعند... .

نام:
ایمیل:
* نظر: