bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مدیرکل آموزش و پرورش استان:
ارتقای جایگاه کنکور در استان بوشهر از رتبه 25 به 16، به دنبال اجرای طرح تقویت بنیه علمی، پیشرفت بسیار قابل توجه و دستاوردی مثبت بوده که می‌تواند به افتخاری مانا بدل شود، اگر برخی سنگ‌اندازی‌ها وجود نداشته باشد.
سقوط جایگاه کنکور استان با توقف طرح تقویت بنیه علمیبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
ارتقای جایگاه کنکور در استان بوشهر از رتبه 25 به 16، به دنبال اجرای طرح تقویت بنیه علمی، پیشرفت بسیار قابل توجه و دستاوردی مثبت بوده که می‌تواند به افتخاری مانا بدل شود، اگر برخی سنگ‌اندازی‌ها وجود نداشته باشد. بدیهی است که برای فردایی بهتر به افرادی متخصص نیازمندیم و افراد متخصص به عبور از سدی به نام «کنکور» نیاز دارند. روز گذشته نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و پس از ذکر مقدمه‌ای درباره عملکرد آموزش و پرورش، به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در ابتدای نشست گزارشی از عملکرد حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش استان را ارائه داد. ناصر کرمی با بیان این‌که آموزش و پرورش چیزی برای کتمان نداریم، گفت: در آزمون استخدامی جدید، مجوز به کارگیری 537 نفر به استان بوشهر داده شده که نزدیک به 50 درصد این میزان برای مدارس ابتدایی است و امیدواریم با حضور داوطلبان شایسته سهمیه استان به شکل کامل جذب شود.
وی با اشاره به این‌که با تعامل خوبی که با مردم، مسوولان و رسانه‌ها موفق شدیم در جلسه مدیران کل استان‌های آموزش و پرورش در تهران، به دلیل ارزیابی موفق در جشنواره شهید رجایی از استان بوشهر به عنوان یکی از 5 استان برتر کشور، قدردانی شد، تصریح کرد: در همه حوزه‌ها و معاونت‌های آمورش و پرورش استان دستاوردهای خوبی داشته‌ایم که سبب شده استان بوشهر یکی از استان‌های موفق آموزش و پرورش در سطح کشور باشد.
به گفته کرمی، یکی از فعالیت‌های خوبی که در عرصه رفاهی در اواخر سال گذشته آغاز شد، راه‌اندازی شعبه دوم مرکز رفاهی معلمان در بوشهر بوده است که سبب شد فضای مناسب و جدیدی در اختیار همکاران قرار گیرد.

وی در ادامه ارائه گزارش عملکرد آموزش و پرورش با بیان این‌که در ایام نوروز موفق شدیم 42 هزار و 257 خانوار فرهنگی با 165 هزار و 626 نفر را در سطح مراکز رفاهی و مدارس استان بوشهر پذیرش دهیم، خاطرنشان کرد: هر چند در برخی شهرستان‌ها به دلیل ازدحام گردشگران نوروزی، ناچار شدیم حیاط مدارس را نیز در اختیار این افراد قرار دهم که شاید در خور شان همکاران فرهنگی ما نبوده است. پرداخت 200 میلیون تومان کمک به بیماران خاص، 18 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره از طریق بانک‌های عامل و پرداخت 48 میلیارد تومان تسهیلات بدون بهره از محل صندوق رفاه آموزش و پرورش از اقداماتی بوده که در حوزه پشتیبانی انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با اعلام این‌که در سال جاری حدود 300 دانش‌آموز ترک‌ تحصیل کرده‌اند، تاکید کرد: پوشش دانش‌آموزی در مدارس ابتدایی 99.1 درصد بوده که نسبت به شاخص کشوری در جایگاه خوبی قرار گرفته‌ایم. در حوزه ابتدایی 6 و هزار 178 و اتباع خارجی در مقطع ابتدایی در سطح استان بوشهر مشغول تحصیل هستند و در شهرستان‌های بوشهر، عسلویه، دشتی، تنگستان و دشتی کلاس‌های دو زبانه نیز دائر شده است.
وی ادامه داد: کسب 48 رتبه اول تا سوم در مسابقات فرهنگی، هنری و قرآنی، 8 رتبه در سوال مهر رئیس‌جمهوری، تعمیر و زیباسازی 300 واحد آموزش با همکاری 2800 دانش‌آموز در طرح هجرت، پوشش 7 هزار و 598 نفری سوادآموز در کلاس‌های نهضت سوادآموزی، آموزش و فنون تدریس به بیش از 570 نفر به آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در کنار همکاری با سمن‌ها برای کمک به باسواد کردن افراد از جمله دیگر موفقیت‌های این مجموعه طی یک سال گذشته بوده است.

این مسوول با اشاره به این‌که کسب 21 نشان کشوری در الگوی تدریس، دو رتبه کشوری در سفیر سلامت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در 80 درصد مدارس استان بوشهر، اجرای حیاط پویا در 60 درصد مدارس، بهره‌مندی 120 هزار دانش‌آموزی در طرح وارنیش فلوراید و 34 هزار دانش‌آموز دختر در طرح آهن‌یاری از دیگر موفقیت‌های آموزش و پرورش استان بوشهر است، درباره آزمون استخدامی آموزش و پرورش یادآور شد: در سال گذشته مجوز استخدام برای 285 نفر اخذ کردیم که پس از انجام آزمون استخدامی، صد نفر که عمده آنها در بخش آقایان بوده نتوانستند حد نصاب لازم نمره علمی را کسب کنند، از همین رو، در آزمون استخدامی جدید، مجوز بکارگیری 537 نفر به استان بوشهر داده شده که نزدیک به 50 درصد این میزان برای مدارس ابتدایی است و امیدواریم با حضور داوطلبان شایسته سهمیه استان به شکل کامل جذب شود.

به گفته کرمی، 204 هزار دانش‌آموز در سال گذشته در مدارس استان بوشهر تحصیل می‌کردند که امسال به 214 هزار نفر بالغ شد و در سال آینده این آمار با رشد 13 هزار نفری همراه خواهد شد که عمده این افزایش‌ها در سطح مدارس ابتدایی است.
در حالی که با برگزاری این دوره‌ها در سنوات گذشته، شاهد ارتقای رتبه استان بوشهر در کنکور سراسری بودم، شاهد تعطیلی این دوره‌ها به دلیل تخصیص نیافتن بودجه از محل عوارض آلاینده‌ها هستیم. این اعتبار با نظر دهیاران و با اختصاص70 درصدی به هر بخشی که از آن اعتبارات دریافت می‌کردیم، تخصیص داده می‌شد و اکنون قطع این اعتبارات، نابودی دستاورد ما در ارتقای جایگاه کنکور است؛ جایگاهی که شاید در نگاه کلی جایگاه مطلوبی نباشد اما بهبود این جایگاه از 25 به 16، حاصل طرح تقویت بنیه علمی بوده که در حال حاضر با وجود برگزاری نشست‌های متعدد، همچنان سرنوشت آن نامشخص نیست. وی در پاسخ به این سوال که علت مخالفت با این طرح چیست، تاکید کرد: همه برداشت‌ها و هزینه‌ها با نظر نماینده دهیاری‌ها، فرمانداری و آموزش و پرورش بوده و هییچ ابهام مالی در این خصوص وجود ندارد، تنها موردی که مخالفت با این طرح را رقم زده، درباره اصل برداشت پول بوده، حال این‌که اگر طرح نواقصی هم داشته که طبیعی است همه طرح‌ها در ابتدای کار نواقصی داشته باشند، منطقی این است که ایرادهای طرح رفع شود نه خود طرح. 

کرمی در پاسخ به این سوال که سرانجام قطع خدمات‌دهی نفت به معلمان جزیره خارگ به کجا رسید، گفت: این مشکل همچنان حل نشده، هر چند با رایزنی و همکاری بخشداری و شرکت پتروشیمی این مشکل تا آخر اردیبهشت به صورت موقت برطرف شده اما همچنان به وقت خود باقی است. امیدواریم که با رایزنی و همفکری مسوولان این مشکل معلمان به زودی برطرف شود و ما مجبور به موافقت با انتقالی معلمان فعلی و جایگزینی با نیروهای کم‌تجربه نباشیم. 
با وجود همه سختی‌ها و کم و کاستی‌ها در مجموعه آموزش و پرورش اما شواهد حاکی از آن است که مجموعه آموزش و پرورش استان توانسته با مدیریت به موقع و مناسب، بر انبوه مشکلات و کاستی‌ها غلبه کند و سکان هدایت دانش‌آموزان را به مقصد تعلیم و تربیت هدایت کند، بدیهی است که ادامه این مسیر به همراهی و همگامی همه نهادها، ارگان‌ها و شهروندان وابسته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: