bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
پژوهشگر حوزه حمل و نقل و ترافیک درباره نقش وزارت بهداشت در پیشگیری از تصادفات پرداخت و ۵ راهکار در این زمینه پیشنهاد داد.
مرتضی شمسی با بیان این‌که وظایف و مسوولیت‌های گمشده  وزارت بهداشت و درمان در حوزه کنترل و پیشگیری از تصادفات رانندگی هزینه سنگینی برآن سازمان تحمیل کرده است، گفت: حدود ۳۵ درصد بودجه سلامت کشور صرف درمان مجروحان تصادفات رانندگی در کشور می‌شود، بنابراین واگذاری سلامت جسمی و روانی افراد در جامعه به وزارت بهداشت و درمان و مشارکت آن در کنترل و پیشگیری از تصادفات رانندگی از هزینه درمان آن می‌کاهد. در بررسی علل تصادفات رانندگی همه کارشناسان و متخصصان این حوزه معتقدند که عوامل انسانی حدود ۷۰ تا ۹۰ در صد در کلیه تصادفات رانندگی نقش دارد و بیشترین درصد علل تصادفات رانندگی ما را به خود اختصاص داده است. با توجه به این موضوع عقل و منطق نیز حکم می‌کند که در بحث کنترل و پیشگیری از تصادفات رانندگی باید بیشتر روی عامل انسانی متمرکز شد.

به گفته وی، بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که شایع‌ترین علل تصادفات ناشی از عوامل انسانی ضعف شدید فرهنگ ترافیکی به علت نبودآموزش و فرهنگ‌سازی در کشور است که تا کنون انجام نشده و روی سایر عوامل نیز سایه افکنده است. حال برای این‌که یک رانندگی، ایمن و بدون نقص باشد لازم است فردی که پشت فرمان اتومبیل می‌نشیند از سلامت جسمی و روانی مناسبی برخوردار باشد. هر چند کارشناسان معتقدند که عوامل روانی در بروز تصادفات رانندگی در ایران نقش پررنگ‌تری دارد. همچنین خستگی و خواب‌آلودگی طبق گزارش پلیس راهور ناجا حدود ۴۰ درصد علل تصادفات رانندگی سفرهای نوروزی امسال نیز بوده است.

جالب ابنجاست با توجه به این‌که سلامت جسمی و روانی افراد در کشور مربوط به وزارت بهداشت و درمان است و این سازمان می‌تواند نقش موثری در کنترل و پیشگیری از تصادفات رانندگی داشته باشد هنوز بعد از دهه‌ها کشتار و معلولیت و تلفات سنگین در کشور وظایف و مسوولیت‌های این سازمان در حوزه پیشگیری و کنترل تصادفات رانندگی تا به حال از سوی دولت‌ها و مجالس گذشته مشخص و اعلام نشده است.

در ادامه به برخی از راهکارهای پیشنهادی کنترل و کاهش تصادفات رانندگی مربوط به وزارت بهداشت و درمان اشاره می‌شود.
تشکیل پرونده پزشکی الکترونیکی برای همه هموطنان و ثبت همه اطلاعات پزشکی افراد از جمله سوابق بیماری و نتیجه معاینات و اقدامات پارا کلنیکی در آن، مشارکت جدی در امر آموزش و اختصاص چند واحد درسی در دانشگاه‌ها، غربالگری بیماری‌هایی که در تصادفات رانندگی نقش دارند و ارائه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و درمانی جهت کنترل و پیشگیری از عوارض آنها، ایجاد کلینیک‌های روانپزشکی در سطح کشور و ارائه مشاوره‌های لازم برای خانواده‌ها و افرادی که مشکلات روانی دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: