bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
روز «خلیج فارس» در بوشهر باشکوه برگزار شد؛
دهم اردیبهشت‌ماه هر ساله به نام خلیج فارس نامگذاری شده است؛ خلیجی که بر اساس شواهد و اسناد موجود تا بوده به‌نام پارس نامیده شده است اما در دهه‌های اخیر برخی از کشورهای‌ عرب‌نشین خلیجی تحت تاثیر فشار امریکا و اسرائیل سعی در تحریف نام این خلیج داشته و دارند
نمود خلیج فارس در شعر پریسکه‌ و اسناد تاریخیبامداد جنوب- الهام بهروزی:
دهم اردیبهشت‌ماه هر ساله به نام خلیج فارس نامگذاری شده است؛ خلیجی که بر اساس شواهد و اسناد موجود تا بوده به‌نام پارس نامیده شده است اما در دهه‌های اخیر برخی از کشورهای‌ عرب‌نشین خلیجی تحت تاثیر فشار امریکا و اسرائیل سعی در تحریف نام این خلیج داشته و دارند؛ هرچند سعی و تلاش این کشورهای دست‌نشانده که برخی از آنها خود روزی جزء سرزمین پارس بوده‌اند، راه به جایی نبرده است ولی نمی‌توان به‌راحتی از کنار جعل تاریخ خلیج فارس گذشت؛ چراکه این خلیج در قدیمی‌ترین نقشه‌های معتبر جهان به نام امروزی خود یعنی پارس ثبت و ضبط شده است. از این‌رو، ایران برای صیانت از این نام و جلوگیری از تحریف آن باید زوایای پنهان این خلیج استراتژیک را در قالب آثار مستند و مقالات علمی، تخصصی دقیق آشکار سازد. 

یکی از اقداماتی که در راستای صیانت از این نام تاریخی صورت گرفت، سالروز خروج پرتغالی‌‌ها از تنگه هرمز (پس از 117 سال سلطه‌گری بر آن) به‌عنوان روز ملی خلیج فارس مطرح شد که این مصوبه در 22 تیرماه سال 84 در هیات دولت تائید شد که بر اساس آن هر ساله دهم اردیبهشت‌ماه به‌نام روز ملی خلیج فارس نامیده می‌شود. استان بوشهر به‌واسطه دارا بودن بیشترین مرز با این خلیج دیرینه از همان سال‌های نخست کوشید تا با اجرائی کردن برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری این روز بزرگ را پاس بدارد اما باید اعتراف کرد که در این سال‌ها آن‌گونه که باید و شاید نتوانست از عهده این مهم برآید، به‌گونه‌ای که در نتیجه کارشکنی‌ها و یک‌سری کج‌سلیقگی‌ها در روند کار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، دبیرخانه این روز بزرگ از استان بوشهر گرفته و به استان همجوار یعنی هرمزگان سپرده شد؛ هرچند این اقدام واکنش‌های فراوانی را در پی داشته است اما شوربختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز صلاحیت بوشهر را در این زمینه تائید نکرده است اما امسال استان بوشهر با اجرای برنامه‌های متنوع نشان داده است که در بازپس گرفتن دبیرخانه این روز تصمیم جدی دارد. 
روز گذشته به‌مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در بوشهر برنامه‌هایی اجرائی شد که در نوع خود حائز اهمیت هستند؛ از جمله آنها می‌توان به برگزاری نمایشگاه اسناد معتبر ملی و تاریخی با موضوع خلیج فارس، نخستین جشنواره پریسکه‌های خلیج فارس، جشنواره فرهنگی- هنری خلیج فارس (شامل عکس و نقاشی با محوریت خلیج فارس) و... اشاره کرد. در آغازین ساعت اداری این روز نمایشگاه مشترک عکس‌های تاریخی سازمان ملل متحد و ایران با حضور ماریا دوتسنکو، رئیس مرکز اطلاعات این سازمان در تهران، مجید خورشیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر، حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و برخی از مدیران استانی و شهرستانی در تماشاخانه مجتمع فرهنگی هنری بوشهر گشایش یافت.
نمود خلیج فارس در شعر پریسکه‌ و اسناد تاریخی
به گفته اکبر اقبال رئیس سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر، این سازمان و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران در راستای همکاری‌های دوجانبه و به‌منظور معرفی نقش ایران در تاسیس سازمان ملل متحد، نمایشگاه مشترک عکس و اسناد تاریخی همکاری این سازمان با ایران را در استان‌های مختلف برگزار می‌کنند. در این نمایشگاه 36 عکس تاریخی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد که حاکی از حضور ایران در جامعه ملل و نقش کلیدی آن در تاسیس سازمان ملل متحد است. مجموعه عکس‌ها و اسنادی که برای این نمایشگاه انتخاب شده، مربوط به آرشیو مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران است.

از دیگر بخش‌های جانبی این نمایشگاه می‌توان به غرفه آثار تجسمی که به همت انجمن هنرهای تجسمی استان بوشهر برپا شده، اشاره کرد که به گفته امرالله اسمعیلی در این بخش حدود 40 اثر شامل نقاشی و تصویرگری با موضوع خلیج فارس به نمایش گذاشته است. بخش دیگر آن را غرفه عکس تشکیل می‌دهد که به‌گفته محمد یوسفی روابط عمومی انجمن عکاسان استان بوشهر، تعداد 30 اثر پیرامون انعکاس زندگی دریانوردی، زیبایی‌های خلیج فارس و... به نمایش گذاشته شده است. یکی از نقاط قابل توجه این نمایشگاه برپایی غرفه‌ای به یاد حسن زنگنه، خلیج‌فارس‌پژوه فقید و شهیر جنوب است. در این غرفه بخشی از آثار ترجمه و تالیفات وی پیرامون موضوع خلیج فارس به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا 15 اردیبهشت‌ماه پذیرای بازدیدکنندگان خود است.

پس از بازدید از نمایشگاه راهی تالار مجتمع فرهنگی بوشهر شدم تا در جشنواره پریسکه‌های خلیج فارس که به همت دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان بوشهر و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان برگزار شد، حضور یابم. این جشنواره با قرائت قرآن مجید و طنین‌اندازی سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد. در بخش بعدی گروه کر حوزه هنری به روی سن آمد و قطعات شاد بندری را برای حاضران اجرا کرد.

نمایش زیبایی‌های خلیج فارس با زبان کوتاه پریسکه 
 سپس رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان بوشهر به دعوت مجری به روی سن آمد و به ایراد سخن پرداخت. حسین اسکندری که خود از شاعران پریسکه‌سرای مطرح کشوری است، در این آیین گفت: هدف از برگزاری این جشنواره حمایت معنوی و فرهنگی ادبی از شأن و اعتلای هرچه بیشتر نام و شهدای خلیج فارس است. در این جشنواره هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد 500 اثر به داوری نهایی رسید و در پایان سه اثر به عنوان برگزیده انتخاب و از 10 اثر برتر نیز تجلیل می‌شود.
وی در پایان سخنان خود با بیان این‌که پریسکه‌سرایان امروز در ساحل نیلگون خلیج فارس در بوشهر گردهم آمده‌اند تا با زبان شعر کوتاه پریسکه نام و شان بلند آوازه خلیج فارس را به گوش جهانیان و در تاریخ ادبی معاصر به ثبت برسانند، افزود: تلاش می‌شود در این جشنواره گوشه‌ای از زیبایی‌های خلیج فارس را با جرقه‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در قالب پریسکه بریزیم.

ایران از کشورهای مهم سازمان ملل متحد است
رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران نیز در جشنواره پریسکه‌‌های خلیج فارس گفت: ایران از کشورهای مهم برای سازمان ملل به شمار می‌رود، به طوری که تاکنون هفت تن از دبیران کل این سازمان به ایران سفر کرده‌اند.
ماریا دوتسنکو در ادامه با تاکید بر این‌که ایران همواره با سازمان ملل همکاری داشته و تمایل به راه‌اندازی دفاتر مختلف آن سازمان را دنبال کرده که در این ارتباط تاکنون 18 کارگزاری سازمان ملل در ایران فعال شده‌اند، افزود: ایران جزء نخستین کشورهایی بود که از اداره اطلاعات همگانی سازمان ملل درخواست افتتاح دفتر کرد که دفتر اطلاعات سازمان ملل در سال 1950 در ایران گشایش یافت.
وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه مشترک عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران بیان کرد: این نمایشگاه براساس ابتکار و مشارکت سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران و موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در بوشهر برپا شده است. در این نمایشگاه 73 سال همکاری ایران و سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته شده است.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران در پایان با بیان این‌که این عکس‌ها ثابت می‌کند که ایران از جمله کشورهای است که حتی قبل از تاسیس سازمان ملل ایران در مسائل بین‌المللی و در جامعه ملل فعال بوده است، تاکید کرد: این باعث افتخار است که حتی پیش از این که سازمان ملل تاسیس شود ایران در مذاکراتی که برای تاسیس آن صورت می‌گرفته، حضور داشته است.

دانشجویان باید به خوبی خلیج فارس را بشناسند
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور نیز در این آیین گفت: این دانشگاه در طول سال جشنواره‌های مختلف فرهنگی برای استادان، دانشجویان و کارکنان برگزار می‌کند که هدف نهایی برنامه‌ها تبلیغ فرهنگ مهارت‌آموزی و کارآفرینی است. از این‌رو، در پایان سال گذشته برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر پریسکه با هدف بزرگداشت روز ملی خلیج فارس به همت دانشگاه علمی کاربردی استان بوشهر پیشنهاد که پس از بررسی‌های مورد نیاز با برگزاری آن موافقت شد.
بهزاد بهرامی‌نسب با بیان این‌که در این ارتباط شعر پریسکه که در قالب شعر نو سروده شده است، افزود: با این کار مردم کشور ما و به‌ویژه شاعران جوان می‌توانند شاهد شروع یک مکتب شعری جدید در مقابل مکتب‌های مختلف ادبی باشند. برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر پریسکه اقدام ارزشمند برای تبیین این نکته بود تا همگان بدانند ما تنها کسانی نیستیم که باید خلیج فارس را پاس بداریم و سایر کشورها نیز باید در این رسالت سترگ دخیل باشند. همه جهانیان و به‌ویژه دانشجویان جدید باید با خلیج فارس به‌خوبی آشنا شوند و بتوانند در آینده پاسدار این نام باشند.
خلیج فارس دیار رئیسعلی دلواری‌ها و نادر مهدوی‌هاست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم در این آیین گفت: خلیج فارس عامل اقتدار، شوکت و امید ایرانیان است. این دریا میراثی گرانسنگ است که ایرانیان آزاد‌اندیش روزگار کهن با حفاظت از آن برای ما به یادگار گذاشتند تا همواره مایه فخر و مباهات نسل امروز باشد. خلیج فارس تنها یک نام و محدود به یک روز نیست، بلکه حرمتی برابر با ایثار و از جان گذشتگی همه شهیدانی دارد که برای صیانت از این سرزمین مقدس در برابر دشمنان جان خود را نثار کردند.
حمیده ماحوزی با بیان این‌که این دریا، دیار رئیسعلی دلواری‌ها و شهید نادر مهدوی‌ها و مردم غیور و همیشه مرزبان است و گرامیداشت روز ملی خلیج فارس تجلیل از حضور چندین هزاره ایرانیان است، افزود: اعتلای نام خلیج فارس تلاشی فرهنگی و شایسته است و بدون‌شک هر کس که دلش با فرهنگ بشری است و به صلح و تعالی می‌اندیشد چنین وظیفه‌ای را بر دوش خود احساس می‌کند. جشنواره بین‌المللی پریسکه‌های خلیج فارس با همت دانشگاه علمی- کاربردی استان و دستگاه‌های همکار نیز با هدف حمایت معنوی و  فرهنگی از خلیج فارس برگزار شده است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با تاکید بر این‌که بدون تردید شعر پریسکه با همه روانی و سادگی، روشنی‌بخش ذهن‌های بسته‌ای است که که گمان می‌برند می‌توانند به‌راحتی خورشید پارسی را در آب‌های خلیج فارس پنهان کنند، تصریح کرد: در استان بوشهر از شمال تا جنوب به‌مناسبت بزرگداشت روز خلیج فارس در ساحل زیبای آن از 3 تا 18 اردیبهشت برنامه‌های متنوعی با حمایت استاندار و همکاری دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی و به اجرا درآمده است.
در پایان این جشنواره از برترین‌ها جشنواره بین‌المللی شعر پریسکه که از سوی هیات داوران متشکل از عبدالله رئیسی، حمیدرضا شکارسری، علیرضا بهرهی (بنیانگذار شعر پریسکه در کشور) و ناصر جابری انتخاب شدند، تجلیل شد. این جشنواره با حضور استاندار بوشهر، مدیران کل استان، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور، رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران، دانشجویان خارجی در دانشگاه تهران و ... در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: