bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
آنیتا مظفری در نشست خبری جشنواره منطقه‌ای خلیج فارس:
شوربختانه در دهه‌های اخیر به‌دلیل ورود بی‌رویه پوشاک خارجی، البسه اصیل و بومی ایرانی کم‌کم‌ جای خود را به آن داد تا جایی که بیشتر مدل‌های بومی و سنتی ایرانی امروز علنا نمودی ندارند و به فراموشی سپرده شده‌اند...
جشنواره با هدف حمایت از کالای ایرانی برگزار می‌شودبامداد جنوب:
شوربختانه در دهه‌های اخیر به‌دلیل ورود بی‌رویه پوشاک خارجی، البسه اصیل و بومی ایرانی کم‌کم‌ جای خود را به آن داد تا جایی که بیشتر مدل‌های بومی و سنتی ایرانی امروز علنا نمودی ندارند و به فراموشی سپرده شده‌اند، چراکه ذائقه نسل جوان بیشتر با مدل‌ها و البسه‌هایی خو گرفته که کمترین سنخیت و مناسبت را با فرهنگ و اقیلم این دیار دارد؛ موضوعی که به‌شدت نیاز به واکاوی و اندیشیدن دارد. از این‌رو، به‌منظور حفظ، احیا و معرفی البسه و مدل‌های بومی و سنتی ایرانی لازم بود که حرکتی آغاز شود تا به‌شکلی تلفیقی و مدرن لباس‌های اصیل ایرانی که برخاسته از فرهنگ، اصالت و اقلیم مناطق مختلف سرزمین پارس است، وارد چرخه تولید شود و کم‌کم ذائقه و سلیقه مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان را با پیشینه پوششی خود گره بزند. 

بنابراین معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور مبارزه با تهاجم فرهنگی در حوزه مد و لباس و ترویج و گسترش عفاف و حجاب و احیای البسه سنتی و بومی اقدام به تشکیل بنیاد مد و لباس کرد؛ بنیادی که از همان سال‌های نخستین خود کوشید تا با اجرائی کردن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت مقوله مد و لباس ایرانی- اسلامی را به سرمنزل مقصود برساند، هرچند این مهم کار چندان راحتی نیست، چراکه شخصیت فرد از کودکی شکل می‌گیرد و در نوجوانی و ... تثبیت می‌شود. با این اوصاف، وقتی کودکان و نوجوانان ما عمده لباس‌های خود را از میان البسه خارجی با مدل‌های گاه مغایر با فرهنگ ایرانی برمی‌گزینند و به آن خو می‌گیرند، به‌راحتی نمی‌توان یک‌شبه و با تولید البسه معمولی و بی‌کیفیت آنها را به سمت و سوی پوشاک ایرانی سوق داد، بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که در این راه باید با شکیبایی و برنامه‌های جامع و هدفمند نظیر تولید لباس باکیفیت، متنوع و متناسب با فرهنگ و روحیه کودک و نوجوان، حرکت کرد تا بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت.  

یکی از راهکارهایی که در این زمینه ارائه و اجرائی شد، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مد و لباس در چندین حوزه مثل عفاف و حجاب، کودک و بزرگسال و ... بود که هر کدام به‌سهم خود حائز اهمیت است و توانسته نگاه‌ها را به‌صورت محسوس به خود جذب کند. استان بوشهر یکی از استان‌های فعال در حوزه مد و لباس ایرانی- اسلامی است که از سال 93 با فعالیت کارگروه مد و لباس ایرانی توانست قدم‌های موثری را در راستای شناسایی ظرفیتی که در این حوزه وجود دارد، قدم بردارد و با بسترسازی مناسب کوشید نه تنها علاقه‌مندان به مد و لباس ایرانی- اسلامی را جذب کند، بلکه استعدادهای درخشانی را که صاحب ایده و خلاقیت بودند، در این زمینه شناسایی کند. این کارگروه با برگزاری کارگاه‌های مختلف در حوزه مد و لباس ایرانی- اسلامی و برگزاری چندین نمایشگاه مد و لباس در سطح استان توانسته نگاه‌ها را به این مقوله حساس کند و امسال نیز در راستای احیای لباس‌های سنتی و اصیل ایرانی و حمایت از کالای ایرانی میزبان سومین جشنواره منطقه‌ای مد و لباس شود که آیین پایانی آن با حضور حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس ایرانی- اسلامی 18 اردیبهشت‌ماه در مجتمع فرهنگی- هنری بوشهر برگزار می‌شود. این جشنواره به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری دانشکده دخترانه الزهرای بوشهر برپا می‌شود. روز گذشته نشست خبری این جشنواره با حضور اکبر منصوری‌نسب رئیس دانشکده دخترانه الزهرای بوشهر و آنیتا مظفری معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و اهالی رسانه برگزار شد. 

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آغاز این نشست در خصوص برگزاری جشنواره منطقه‌ای مد و لباس ایرانی- اسلامی در بوشهر گفت: این جشنواره با هدف حمایت از تولید کالای ایرانی، ساماندهی مد و لباس عفاف و حجاب، حمایت از تولیدکنندگان ایرانی و اسلامی و فرایند کارآفرینی و اشتغال‌زایی در استان برنامه‌ریزی شده است. 
آنیتا مظفری با بیان این‌‌که دو دوره قبل این جشنواره در هرمزگان برگزار شده است، افزود: این برنامه فرهنگی و هنری از سری برنامه‌های روز ملی خلیج فارس است که با حضور استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان به‌‌صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود. فراخوان این جشنواره در آبان‌ماه سال گذشته در ٢٠٠ نسخه منتشر شد که در اختیار مراکز و دانشگاه‌هایی که دارای رشته طراحی لباس، سازمان‌های مرتبط و سایر دستگاه‌ها قرار گرفت. 
وی در ادامه با اشاره به این‌که ١٤٠ طرح در قالب ٤٧ گروه به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری در بنیاد ملی مد و لباس ایرانی و اسلامی ٢١ گروه برای اجرای زنده مسابقه در بخش پایانی جشنواره پذیرفته شدند، تصریح کرد: از این تعداد پنج گروه در بخش مردانه‌دوز، شش گروه در بخش مانتو اجتماع و ١٠ گروه در بخش مانتو مجلسی حضور دارند که با هم به رقابت می‌پردازند، شایان ذکر است که در این دوره از جشنواره، پنج گروه از خوزستان، سه گروه از هرمزگان، یک گروه از سیستان و بلوچستان و ١٢ گروه از استان بوشهر حضور دارند که حضور بیشترین گروه از بوشهر نشان از توانایی بالای طراحان لباس هم‌استانی دارد. خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در جشنواره حضور دارند که با برگزاری این جشنواره‌ها، می‌توان با شناسایی و حمایت از آنها گامی موثر در راستای کارآفرینی و اشتغال برداشته شود. 

معاون فرهنگی- هنری در پاسخ به این پرسش که در استان هرمزگان به‌دلیل مبارزه با تهاجم فرهنگی و اعتلای پوشش بومی، استفاده از لباس سنتی بندرعباس در مراکز اداری و آموزشی منعی ندارد، آیا این مهم در کارگروه مد و لباس استان بوشهر نیز بررسی شده و طرحی برای استفاده از لباس بومی و سنتی بوشهری در مراکز اداری در نظر گرفته شده است، توضیح داد: خیر، کارگروه مد و لباس ایرانی- اسلامی در بوشهر به‌دلیل تنوع و نوع خاص پوشش بومی استان هنوز به طرح مناسب و مطلوبی دست نیافته که قابلیت اجرائی شدن در ادارات داشته باشد، اما این مهم قرار است به‌صورت تخصصی در یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی به شور گذاشته شود و مورد بررسی قرار بگیرد. 

مظفری همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که در جشنواره منطقه‌ای مدل و لباس ایرانی- اسلامی عمده تاکید شما بر چه شاخصه‌هایی است، به بامداد جنوب گفت: عمده تاکیدهای ما بر مولفه‌ها و المان‌های بومی و محلی استان‌های جنوب کشور در طراحی مد و لباس ایرانی اسلامی است و همین‌طور توجه به طرح‌هایی که برخاسته از فرهنگ و آداب بومی و مناسب با اقلیم جنوب است. تاکید دیگر ما بر کارآفرینی است؛ یعنی حمایت از کالای ایرانی در راستای کارآفرینی و تولیدکنندگان مد و لباس است.
وی در پایان در خصوص فعالیت‌های کارگروه مد و لباس ایرانی- اسلامی استان توضیح داد: از سال ۹۳ تا کنون که کارگروه مد لباس ایرانی - اسلامی در استان راه‌اندازی شده، دو دوره جشنواره استانی همراه با نمایشگاه برگزار شد که خوشبختانه هنرمندان ما با شرکت در جشنواره‌های ملی مد و لباس حائز رتبه برتر شدند. همچنین در جشنواره منطقه‌ای که در هرمزگان برگزار شد و امسال سومین دوره آن در بوشهر برگزار می‌شود، حائز رتبه شدند. همین‌طور کارگاه‌های آموزشی که طی این سه سال در استان برگزار شد که بیش از ۳۰ کارگاه آموزشی داشتیم که در سال 96 شش کارگاه آموزشی در زمینه طراحی لباس در دشتستان، دو کارگاه آموزشی در زمینه عفاف و حجاب و طراحی فرم در دشتی برای مدارس، چهار کارگاه آموزشی تخصصی در زمینه عفاف و حجاب، لباس اقوام، آموزش زیورآلات و طراحی لباس در بوشهر برگزار شد. مجوز پنج نمایشگاه مد و لباس ایرانی- اسلامی را صادر کردیم که برخی از آنها هم در استان و هم در تهران برگزار شد. 

همچنین بیش از ۳۰۰ گواهی آموزشی در این حوزه صادر شد که در کل با این بسترسازی‌ها تلاش شد تا این ظرفیت‌ها تقویت بشوند. خوشبختانه اکنون استان ما استعدادها و ظرفیت‌های بسیار مناسبی دارد که می‌توانند هم در زمینه طراحی و هم در زمینه تولید لباس با استفاده از شاخص‌های بومی و محلی کار بکنند و حتی در سطح بین‌المللی قادرند کارشان را عرضه کنند. چه بسا گروه‌های موسیقی محلی ما که در حوزه‌های ملی و بین‌المللی در حال فعالیت هستند؛ لباس‌هایشان را همین بچه های طراح مد و لباس استان طراحی کردند. همچنین این طراحان در زمینه طراحی لباس‌های عاشورایی و تعزیه بسیار موفق بوده‌اند و به یقین در حوزه سایر لباس‌ها چه لباس مدارس، چه لباس اجتماعی، چه لباس مجلسی و محیط کار و لباس مشاغل ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. حتی در حد بین‌المللی قابلیت تولید را داریم که نتیجه کار را هم صادر بکنیم. شاخصه‌های ما منحصر‌به‌فرد هستند و به‌جرات می‌توان گفت، این المان‌ها و مدل‌های محلی و منطقه‌ای به‌دلیل منحصربه‌فرد بودنشان می‌توانند قابلیت ارائه در سطح بین‌المللی را داشته باشند.

مدیر دانشکده دخترانه الزهرا بوشهر هم در این نشست خبری تاکید کرد: رسانه‌ها معلمان جامعه هستند که می‌توانند در هر زمینه نقش ارزنده‌ای را ایفا کنند، از این‌رو، انتظار می‌رود در این حوزه در کنار ما قرار گیرند و در امر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی ما را همراهی کنند، چراکه دانشکده الزهرا تنها مرکزی در استان است که نقش ویژه‌ای در تولید اشتغال دارد و تاکنون دانش‌آموختگان زیادی را وارد بازار کرده است که موفق ظاهر شده‌اند.

اکبر منصوری‌نسب در پایان با اشاره به این‌که جشنواره منطقه‌ای مد و لباس ایرانی- اسلامی یک جشنواره واقعی است که در ریل کارآفرینی قرار دارد، افزود: بخش مد و لباس ایرانی و اسلامی باید در جامعه نهادینه شود و این کار وظیفه یک دستگاه نیست، بلکه باید همه در این بخش مشارکت داشته باشند. از قدیم کشورهای مختلف به امر لباس اهمیت ویژه می‌دادند و این امر در کشور ما نیز به‌دلیل وجود اقوام گوناگون دارای ویژگی خاصی است که این جشنواره با حضور چهار استان برگزار می‌شود و تاریخچه کهن البسه و فرهنگ‌های مختلف را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. 
در پایان یادآوری می‌شود، سومین جشنواره منطقه‌ای مد و لباس ایرانی- اسلامی از ١٦ تا ١٨ اردیبهشت‌ماه در کارگاه‌های رشته طراحی و دوخت دانشکده دخترانه الزهرا بوشهر برگزار می‌شود که دو روز نخست به‌صورت مسابقه زنده از ساعت 8:30 صبح تا 18 برگزار می‌شود. آیین پایانی این جشنواره ١٨ اردیبهشت‌ماه جاری با حضور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی ساعت ١٧:٣٠ در مجتمع فرهنگی و هنری بوشهر برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: